9 May 2010, 16:46
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum en had al wel gepost maar nog niet voorgesteld: Mijn naam is Job Plas en ik kom uit Groningen. Die liefde voor Volvo's was er al even maar ik had er nog nooit 1 gekocht.
Totdat we vorige week we aan het klussen waren in Zweden en dat was de ultieme kans om er toch 1 mee te nemen. Het is een rode 245GL uit 1983 geworden (toen met 247600km). Na aankoop meteen koelvloeistof bijgevuld en ruitenwisserbladen vervangen. Hij had wel wat electrische issues: Sigaretaansteker, dashboardverlichting (deels), achterruitverwarming, Levelingsystem, Radio, achterruiterwisser en de knopjes aan weerzijden van de handrem (zelfbouw) doen helemaal niets. Verder start hij direct met een koude motor, maar loopt hij niet mooi (blok licht te dansen en hij slaat gauw af). Als hij warm is loopt ie prima en ligt het blok ook veel rustiger.
Uiterlijk vindt ik em super, alles is keihard en strak, heeft wel wat kleurverschil hier en daar maar dat mag ook. Omdat de velgen een beetje warm werden na een kort ritje heb ik de wieldoppen er vanaf gehaald helaas zijn de velgen net zo lelijk als de doppen, dus daar moet ik nog een keer iets anders voor verzinnen. De wind deflector achterop is natuurlijk ook oerlelijk, hoe iemand dat bedacht heeft :'(
![[Afbeelding: img0048klein.jpg]](http://img263.imageshack.us/img263/6427/img0048klein.jpg)
De rit naar huis (1400km) ging super, hij rijd ook erg lekker, ondanks de lage druk (lees geen druk) in het levelingsystem. Alles ging vlekkeloos totdat we bij de MCdrive in Oldenburg waren, daar begon hij koelwater te lekken (harder als ik pissen kan). Dus lekdichtvloeistof erin, bijvullen, warmlopen en de laatste 150km wat rustiger gereden. Inmiddels heb ik een nieuwe radiateur besteld bij Winparts.
Vandaag ook even naar het levelingsystem gekeken, de knopjes in het dashboard doen helemaal niets en de druk staat dus op nul. Dus heb ik een testkabel naar de compressor toegebracht met 12 volt: Eureka! Hij begint lekker te brommen en de kont van mn volvo klimt langzaam omhoog. Ook het mano(?) metertje geeft nu netjes 6 (bar) aan.
Komende woensdag hoop ik naar de RDW te gaan voor een Nederlands kenteken. Daarna komen de andere issues aan bod. Als ik geen grote problemen tegen kom ga ik binnenkort een gas installatie in (laten) bouwen.
Volgens het Chassisnummer zou het om een B21a motor moeten gaan, maar dit type is volgens de autoweek niet geleverd in dit model in 1983. Daarnaast is de versnellingsbak vervangen door 1 met overdrive, dus nu weet ik niet zeker wat voor motor er in ligt, iemand een idee?
![[Afbeelding: img0039w.jpg]](http://img232.imageshack.us/img232/7613/img0039w.jpg)
![[Afbeelding: img0044og.jpg]](http://img686.imageshack.us/img686/2904/img0044og.jpg)
![[Afbeelding: img0046mk.jpg]](http://img179.imageshack.us/img179/7442/img0046mk.jpg)
Ik post nog wel een update over de keuring komende week.
Edit: Uploadmap is vol dus fotos volgen nog
Ik ben nieuw op dit forum en had al wel gepost maar nog niet voorgesteld: Mijn naam is Job Plas en ik kom uit Groningen. Die liefde voor Volvo's was er al even maar ik had er nog nooit 1 gekocht.
Totdat we vorige week we aan het klussen waren in Zweden en dat was de ultieme kans om er toch 1 mee te nemen. Het is een rode 245GL uit 1983 geworden (toen met 247600km). Na aankoop meteen koelvloeistof bijgevuld en ruitenwisserbladen vervangen. Hij had wel wat electrische issues: Sigaretaansteker, dashboardverlichting (deels), achterruitverwarming, Levelingsystem, Radio, achterruiterwisser en de knopjes aan weerzijden van de handrem (zelfbouw) doen helemaal niets. Verder start hij direct met een koude motor, maar loopt hij niet mooi (blok licht te dansen en hij slaat gauw af). Als hij warm is loopt ie prima en ligt het blok ook veel rustiger.
Uiterlijk vindt ik em super, alles is keihard en strak, heeft wel wat kleurverschil hier en daar maar dat mag ook. Omdat de velgen een beetje warm werden na een kort ritje heb ik de wieldoppen er vanaf gehaald helaas zijn de velgen net zo lelijk als de doppen, dus daar moet ik nog een keer iets anders voor verzinnen. De wind deflector achterop is natuurlijk ook oerlelijk, hoe iemand dat bedacht heeft :'(
![[Afbeelding: img0048klein.jpg]](http://img263.imageshack.us/img263/6427/img0048klein.jpg)
De rit naar huis (1400km) ging super, hij rijd ook erg lekker, ondanks de lage druk (lees geen druk) in het levelingsystem. Alles ging vlekkeloos totdat we bij de MCdrive in Oldenburg waren, daar begon hij koelwater te lekken (harder als ik pissen kan). Dus lekdichtvloeistof erin, bijvullen, warmlopen en de laatste 150km wat rustiger gereden. Inmiddels heb ik een nieuwe radiateur besteld bij Winparts.
Vandaag ook even naar het levelingsystem gekeken, de knopjes in het dashboard doen helemaal niets en de druk staat dus op nul. Dus heb ik een testkabel naar de compressor toegebracht met 12 volt: Eureka! Hij begint lekker te brommen en de kont van mn volvo klimt langzaam omhoog. Ook het mano(?) metertje geeft nu netjes 6 (bar) aan.
Komende woensdag hoop ik naar de RDW te gaan voor een Nederlands kenteken. Daarna komen de andere issues aan bod. Als ik geen grote problemen tegen kom ga ik binnenkort een gas installatie in (laten) bouwen.
Volgens het Chassisnummer zou het om een B21a motor moeten gaan, maar dit type is volgens de autoweek niet geleverd in dit model in 1983. Daarnaast is de versnellingsbak vervangen door 1 met overdrive, dus nu weet ik niet zeker wat voor motor er in ligt, iemand een idee?
![[Afbeelding: img0039w.jpg]](http://img232.imageshack.us/img232/7613/img0039w.jpg)
![[Afbeelding: img0044og.jpg]](http://img686.imageshack.us/img686/2904/img0044og.jpg)
![[Afbeelding: img0046mk.jpg]](http://img179.imageshack.us/img179/7442/img0046mk.jpg)
Ik post nog wel een update over de keuring komende week.
Edit: Uploadmap is vol dus fotos volgen nog
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel