Berichten: 678
Topics: 13
Lid sinds: Feb 2009
Zwarte Flirt schreef:Ken je de truc met de torx bit die je in de afgebroken nippel kan slaan ???
Uhhuh..... In de ene zit nu een afgebroken torx 10 en in de andere een afgebroken torx 15........... Beide nippels zwemmend in de IMAL. Die krengen boor je dus echt niet uit zonder de schroefdraad compleet aan bonken te boren.
Ergens wel logisch. De nippel is gemaakt van boterkoek. Timmer je daar een torx in dan zet het ding alleen maar uit, waardoor die nog meer klem komt te zitten. De torx-bits komen overigens uit een errug respectabel gereedschapssetje dus dat was echt het probleem niet.
Klauwen zijn besteld, komen wrs morgen binnen. FF rap wisselen, ontluchten en alsnog richting Woudenberg. Heb nog een afspraak met Jelmar die ik niet wil missen
`88 245, B230K, M47
Berichten: 1.439
Topics: 22
Lid sinds: Oct 2006
Jammer, ik heb er op die manier toch een stuk of 4 goed uit kunnen krijgen. ;D
Maar bij alles geldt natuurlijk wel dat enig beleid beter werkt als brute kracht. :
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Berichten: 11.679
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
eigenlijk moet je voor dit soort narigheid een linkse tap gebruiken, en die zijn ook nog taps toelopend, is r voor gemaakt. (dus gaan tap om linkse draar te tappen) Al enkele malen een afgebroken oliedruksensor mee verwijderd. Als je um er in draaid loopt ie vanzelf vast, als eerste vooraan zodat ie niet over het geheel begint uit te zetten... Overigens wil verwarmen en koelen met bv WD40 ook nog wel eens helpen.
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
en als je dan toch op slopershoogte bent en op het punt staat afscheid te nemen van je klauwen;
Pak een moer M6 in een griptang, doe aan de griptang je massakabel van een co2 lasapparaat en houdt de M6 moer mooi midden boven het stoffelijk overschot van de nippel.
Geef nu een welgemikte proplas boven op de nippel z'n kop zodat de nippel aan de moer wordt gehecht.
De nippel krijgt nu een hitteshot en zal wat krimpen tijdens het afkoelen.
Veel kruipolie er op, beetje hameren,beetje wrikken,weer veel olie beetje hameren etc.
Als je een beetje geoefend lasser bent kan je heel succesvol zijn met deze methode.
Berichten: 11.679
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
goed plan, wat is de verhouding 4 klauwen VS fatsoenlijk lasapparaat..?
Berichten: 678
Topics: 13
Lid sinds: Feb 2009
V.w.b. de bits: Omdat ik de schroefdraad in de klauw niet wilde beschadigen heb ik toch te voorzichtig (lees: te dun geboord) gegokt. Alles met beleid, maar als een bit breekt, is het al te laat als je sleuteltje beweegt. Achteraf (....) had ik meer naar de diameter van de nippel moeten boren.
Vanwege het niet te lang kunnen missen van de auto / zaterdag toch naar Woudenberg willen komen, was het bestellen van 2 revisiekleuwen (Li. voor en re. achter) de snelste en uiteindelijk makkelijkste optie. Ik heb de auto op de zaak staan en kan alleen met gereedschap aan de slag dat ik zelf heb meegenomen (Daarom geen linkse tap, niet verkrijgbaar in de omgeving). Geen lasapp, voor de vervanging van de veren al wat extra gereedschap moeten kopen bij een automat.zaak hier op het industrieterrein, dus het gaat op het gebied van centjes al hard zat. Revisieklauwen waren een goed gemiddelde tussen kosten en inspanning.
Evengoed dank voor alle tips. Ze zijn allemaal opgeslagen

. Hopelijk tot zaterdag!
`88 245, B230K, M47
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
nieuwe klauwen zijn 80 piek per stuk en een lasapparaatje 600....
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Dus bij 7 a 8 klauwen heb je het lasapparaat terugverdiend ;D
Berichten: 678
Topics: 13
Lid sinds: Feb 2009
242-turbo schreef:nieuwe klauwen zijn 80 piek per stuk....
Kan zomaar zijn dat ik je zaterdag nog bel. (Revisieklauwen zijn nog niet binnen en komen ze niet vandaag dan zal ik toch proberen de bestelling te annuleren)
[EDIT]: De pakjesman stond nu voor de deur! Die heb ik alvast.....
`88 245, B230K, M47
Berichten: 1.191
Topics: 42
Lid sinds: Nov 2006