Topics: 19
Mijn ouders hebben een 245 uit 1993 met B230FD motor. Na resetten van de computer door de accukabels los te halen, branden er geen waarschuwingslampjes. Na een kilometer of 40 rijden, gaat het lambdasonde lampje ineens branden. Dit gaat dan niet meer uit. Ook na een paar dagen stilstaan brandt het lampje direct weer.
Nu heb ik afgelopen week het diagnose-doosje uitgelezen en er kwam geen code uit die ik kan relateren aan de lambdasonde. Wel iets met de EGR, maar ik geloof dat dat er niets mee te maken heeft?
Nu zoek ik dus een nieuwe lambdasonde, maar bij de dealer is dat achterlijk duur. Als ik op internet kijk, kom ik vele verschillende tegen. Zoals op deze site:
http://www.scandparts.nl/shop.php
Hier staan, onder het kopje 240/260 -> in/uitlaatsysteem maarliefst 3 lambdasondes die geschikt zouden zijn voor de B230, of de B230FD. Ze verschillen ook alle drie van prijs. Welke is nou de juiste, en wat is het verschil?
Topics: 22
Bel ze even op, ze weten meestal waarover ze praten.
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Topics: 82
In de tabellen zie je dat code 2-4-1 wel degelijk het Check Engine lichtje aanzet, nou weet ik niet zeker dat dat hier een lambda lampje is maar toch de moeite om te bekijken.
Ik zou de EGR eerst nazien en de lambdasonde nog even laten voor wat-ie is.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Excuses voor mijn soms simpele vragen, maar dat check engine lampje, wat is dat precies? Het enige lampje dat brandt is dat van de Lambda Sonde. Of wordt daar hetzelfde mee bedoelt?
Het zou kunnen dat het lambdalampje dubbelt als Check Engine lampje. Als het Lamda aangaat, zit daar waarschijnlijk een code achter, en dat is dan 2-4-1.
Ik zou dat EGR probleem niet zomaar voorbij gaan, hoedanook.
Ok, dan ga ik daar eerst mee bezig.
Gisteravond de EGR storing proberen op te lossen. De EGR leiding van uitlaatspruitstuk naar inlaat losgehaald. Aan de inlaatzijde zat er een schroef ingedrukt! Dus toen begreep ik ineens waar die storing vandaan kwam! Schroef eruit en leiding zo goed als mogelijk geprobeerd te reinigen. Daarna uiteinden opgeschuurd en weer terug geplaatst. Heb de carterontluchting losgehaald en daarbij viel het me op dat ie niet op de aansluiting op de vlamdover zat, maar er naast lag. De slang was ook gescheurd. Hoezo valse lucht?
Had natuurlijk geen andere slang liggen en ook heb ik verder geen tijd om ermee te werken, dus maar even met een kabelklem opgelost. Injectorrail even losgehaald en de spuitmonden van de injectoren even met een doek schoongeveegd, waren erg smerig. Boel weer teruggebouwd en gestart. Dat ging allemaal prima. Het blok leek iets rustiger te liggen, minder wiebelen, dit komt ofwel door het uitwendig schoonmaken van de injectoren ofwel door het valse lucht verhaal.
Heb de motor een half uur laten draaien maar het lambdasonde lampje ging niet branden. Hierna de diagnose gedaan en er kwam geen storing terug. Helaas had ik geen tijd/mogelijkheid om er een stuk mee te gaan rijden, dus dat gaat mijn moeder woensdag maar doen

Je moet natuurlijk niet te vroeg juichen, maar door die schroef die in de leiding zat en de valse lucht, kan het bijna niet missen of de storing is opgelost.
Klassiek verhaal. Als je een gebruikte Volvo koopt ben je eerst een maand bezig met foutjes, missers en sabotageacties van je voorganger wegwerken. Storingen worden vaker veroorzaakt door foute aansluiting en afstelling dan door kapotte componenten.
Het uitwendig schoonmaken vd injectors doet weinig tot niks, het werkzame deel zit binnenin en is miniscuul. Je hebt nog eerder kans dat je iets verstoord.
Inmiddels is er al weer zo'n 600km met de auto gereden, en het lampje brandt nog steeds niet. Missie geslaagd!