Berichten: 94
Topics: 13
Lid sinds: Nov 2009
LS,
Na wat geslip wil ik toch maar winterbanden gaan monteren.
Nu kan ik een set kopen van een v50, steek is goed 5 x 108, et waarde 43 hetgeen ik gevonden heb op het net.
Klopt dit? In hoeverre moet het naafgat kloppen? Mag het naafgat groter zijn dan de naaf van de as?
Wellicht weet hier iemand wel zo of het passen gaat.
Alvast bedankt,
Leon
Berichten: 9.850
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Voor de 144 mag het naafgat groter zijn als de naaf, i.t.t. bij de 240, daar wordt de naaf gebruikt om het wiel te centreren (is 65.1 mm dacht ik).
Maar V50 banden en velgen zijn ws. veel breder dan de org. 165/80 bandjes, ik denk dat je dan wat aan gaat lopen bij de voor- en/of achterwielen. Ik zou ze dus zeker eerst passen voor en achter.
Ik heb een hele tijd met 240 velgen en 185/80 winterbanden gereden op mijn 144, dat past perfect en ziet er nog stoer uit ook.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
ik heb de V70 velgen met 205/60-15 zonder problemen kunnen monteren
Berichten: 94
Topics: 13
Lid sinds: Nov 2009
Dus als ik het goed begrijp heb ik geen centreer ringen nodig?
De banden zijn 195/70, dus zal waarschijnlijk moeten kunnen.
Als ik het goed gelezen heb zal de et waarde 43 of 46 zijn, dus komen de velgen maximaal 6 mm naar binnen toch?
Zo op het oog moet het kunnen, maar zal ze zeker eerst passen. Passen = erop zetten, even van de handrem (opgekrikt) er af en er een slinger aangeven? Of moet ik er daadwerkelijk een stukje mee rijden? Nee toch zeker
@jambon: heb je ze zonder centreerringen en spacers gemonteerd?
Alvast bedankt,
Leon
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
195 kan helemaal, die heb ik er altijd onder gehad, zij het 15" maar de omvang is idem. Centreren doet ie ook op de 5 wielmoeren, alleen jammer dat het gat iets te klein is voor originele naafkapjes. Omdat ik ET 40 heb met de V70 velgen heb ik voor de correctheid wel spacers van 3mm ertussen gelegd met extra geboorde gaten ivm de bevestigingsschroeven van de schijven. Volg de foto en lees ff in m'n topic..
Berichten: 6.711
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Ik kan me aansluiten bij bovenstaande opmerkingen, maarr..
Ik zou die ET waarde van de nieuwe velgen even checken ik dacht dat die ET49-50 was? (V50)
Berichten: 9.850
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Geen centreerringen nodig, de 140 centreert ouderwets met de wielmoeren.
Ik zou er een stukje mee rijden, geen enkele 140 is nog hetzelfde. Bij het inveren verschuift de achteras iets waardoor je eerder iets raakt en de voorwielen kunnen bij volle stuuruitslag en inveren iets raken. Maar goed, ik zou zowiezo geen V50 wielen onder mijn 144 willen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
die van mij zijn ET40, vandaar de 3mm spacer. Idd de handige werking van de Panhardstang
Berichten: 94
Topics: 13
Lid sinds: Nov 2009
Marc, nu maak je me nieuwsgierig...
Hoezo geen v50 velgen?
Groetend Leon
Berichten: 9.850
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Verre van origineel. Veel te moderne uitstraling. Ik heb de eerste generatie 240 velgen met RVS dopjes eronder gehad en dat vond ik al matig (maar wel ruig).
Deze:
http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...#msg109512
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969