Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wil de echte Volvo opstaan?
Wat olie op het vuur van het 'Volvogevoel'-topic. En ditmaal afkomstig van autoweek.nl
Wilde het toch even met jullie delen.

Citaat:Huisstijl houdt in dat je als toko visueel herkenbaar bent. Was Zondagsrijder de huisstijlgevoelige baas van een koekjesfabriek, dan stond zijn bedrijfsnaam met uniform Bastognekleurige belettering op zijn briefpapier, zijn vrachtwagens en de schortjes van zijn Meisjes van Verkade. Voor de klant is het voordeel dat hij weet wat hij proeft en, als het heeft gesmaakt, onthoudt voor welk schap hij bij de Appie in de remmen moet, zoals het op Schiphol handig is om Transavia- van KLM-stewardessen te kunnen onderscheiden. Pas als de KLM alle luchtgastvrouwen door Robert Schumacher tot identieke KLM-Vanessa’s laat verbouwen wordt het zorgelijk.
Toch is dat ongeveer hoe het bij autofabrikanten gaat. Daar heet de huisstijl ‘het familiegezicht’ en betekent het dat alle smoelen op dezelfde manier dezelfde kant op moeten kijken. Dat vergroot de herkenbaarheid die fabrikanten boven alles gaat. Met die trend is het de laatste jaren nogal uit de hand gelopen in de zin dat functionele overwegingen het steeds meer aflegden tegen stupide targets als ‘emotie’, ‘uitstraling’, ‘individualiteit’, ‘brand dna’ en wat de marketing er verder op verzon om blik de blits te laten uithangen. Je ontkomt niet aan het gevoel dat de stropdasloze jongens met hun tekenprogramma’s en soepel bekkende designfilosofietjes over vorm en formaat van een grille tegenwoordig meer te zeggen hebben dan de sector werktuigbouw.
Best, zolang het mijn oprit niet vervuilt. Maar nu komt het me te dichtbij. Zelfs bij mijn huismerk, dat functionaliteit altijd torenhoog in het vaandel had, is ‘huisstijl’ synoniem van ‘buitenkant’ geworden. Volvo heeft de Nuchtere Degelijkheid, zijn unique selling point, voorgoed geofferd aan de mode. De XC60 was al een overgestileerde glamourbak. Bij de nieuwe S60 is imagohonger doorgeslagen naar designhysterie.
Wat me aan de eerste prenten van de auto niet bevalt, is half een zaak van smaak, half van gezond verstand. Voor u het op een schelden zet: ik vind het geen monster. Wat me deprimeert is dat het geen Volvo is. Was de stropdasloze tekenaar bij Renault in dienst geweest, dan had er bij wijze van spreken nu Laguna op de kofferbak gestaan. Dit is een wereldwijd uitwisselbare postmoderne ratjetoe van het soort dat Renault, Peugeot, Volvo en Citroën als een zwaard van Damocles boven het hoofd hangt, omdat het alles stukmaakt waar het bij die merken ooit om draaide. Die Qashqai-lichten staan hem niet. De twee lichtpitten naast de overgestileerde grille zijn tierelantijnen. Leg me die winkelhaakvormige achterlichten toch eens uit. Het chroom of lichtmetaal of plastic rond de luchthappers links en rechts is gizmo à la Ford. Waarom heeft die auto niet gewoon bumpers? De vierdeurs coupÃÂ-look, die bij zijn voorganger binnen acceptabele proporties bleef, heeft bij de nieuwe alle grenzen overschreden.
Liever dan een Degelijke Zweed te zijn huilt deze glamoureuze meeloper vrolijk mee met alle wolven in het modebos. Dit is De Grote Beurt, niet Volvo. De aanstaande Chinese koper kan tevreden zijn. Hadden we voor Volvo maar een Neelie Kroes om naar de boze wolf te grommen.
Voor we het vergeten: Volvo had al een familiegezicht. Het kwam niet van de tekentafel maar van de ingenieursafdeling, waar ze wisten wat goed voor ons was. Dikke bumpers. Tank-achtige bouw. Simpele, hoekige lijnen. Space, the final frontier. De vorm volgde de functies. Veiligheid. Ruimte. Onverwoestbaarheid.

Ben benieuwd wat jullie erover te zeggen hebben! Wink
Waar het hart Volvo van is...
Antwoord
ZO! Niet doorheen te komen! De schrijver heeft z'n best gedaan een zo onleesbaar
mogelijk stuk te schrijven. Oneindig lange zinnen. Veel te veel bijvoegelijke naamwoorden.
Onzinnige vergelijkingen. Slecht! Een 5. Nee, een 4.

Als hij bedoelt te schrijven dat de moderne Volvo's niks meer te maken hebben met
de oude Volvo's, dan heeft hij gelijk. Maar zeg dat dan ook en doe niet zo moeilijk.
Antwoord
Volgens mij een Volvo liefhebber die de nieuwe S60 niet meer des Volvo's vindt en toevallig bij Autoweek werkt en toevallig een stukje proza mag schrijven en dat wat emotioneel, moeizaam en weinig functioneel doet? Ook al een lange zin geworden zie ik :-\
Geestschrijver, wat motte we hier mee? ???
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Antwoord
Ik ben dan wel niet "Geestschrijver" maar vind het een goed geschreven stukkie tekst en kan me daar ook nog eens helemaal in vinden.
Groeten van Frans
Antwoord
Klopt helemaal.
Volvo is een echte nep-Ford, met bijpassende styling (of gebrek er aan).
Designtechnisch op hetzelfde niveau als die andere nep-Ford, Mazda.
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord
Dit is een wereldwijd uitwisselbare postmoderne ratjetoe van het soort dat Renault, Peugeot, Volvo en Citroën als een zwaard van Damocles boven het hoofd hangt, omdat het alles stukmaakt waar het bij die merken ooit om draaide.

In een tijd waar vanwege kostenbesparingen verschillende merken/types in dezelfde fabriek worden gefabriceerd met dezelfde onderdelen is het niet vreemd dat automerken hun identiteit verliezen.

Da's de voornaamste reden dat jonge of nieuwe auto's me totaal niet boeien.
Alle merken/types uit de 70er jaren herken ik van een kilometer afstand als ik ze zie en sommigen zelfs als ik ze alleen maar hoor.
Als ik nu voor het stoplicht sta ,moet ik vaak naar het merkplaatje kijken van een auto om erachter te komen welk merk het nou eigenlijk is. Het lijkt allemaal op elkaar.....

Een Volvo is geen Volvo meer, een Ford is allang geen Ford meer,een Rover is allang geen Rover meer en ga zo maar eindeloos verder.....
Antwoord
..en ik blader bij de Autoweek altijd meteen door naar het occasion deel. Naast de Land-Rover en de C6, inmiddels beiden op de Green Mile, worden er geen auto's meer gemaakt die nog iets van persoonlijkheid hebben.

Ben trouwens benieuwd of er de laatste jaren ook meer klassiekers geïmporteerd worden. Uiteraard kijk ik nu beter naar old-timers en valt het me meer op. Dus als ik denk dat er meer zijn gaan rijden is dat waarschijnlijk een vertekend beeld. Ben toch benieuwd of er daadwerkelijk meer geïmporteerd wordt.

Oh en de lelijkheid van moderne auto's hangt misschien samen met het gegeven dat een aanzienlijk deel van de nieuwe auto's niet door sparende particulieren, maar door lease-maatschappijen het land in wordt gebracht. Als 'de baas' op die manier tussen klant en fabrikant in komt te staan, lijkt het me ook moeilijker voor die fabrikant om te weten wat deze klant wil.

244 DL '76
Antwoord
shineslikesun schreef:Naast de Land-Rover en de C6, inmiddels beiden op de Green Mile, worden er geen auto's meer gemaakt die nog iets van persoonlijkheid hebben.

Ik denk toch dat jij er een paar vergeet hoor.
Groeten van Frans
Antwoord
Ik vind het een lastige kwestie. Met een hoop dingen die hier genoemd worden ben ik het wel eens. Probleem is alleen: wat is de essentie van Volvo?

Dat is iets waarover te twisten valt. Sommigen vinden dat het functionele en vierkante het meest eigen is aan Volvo, terwijl anderen juist menen dat de Katterug en Amazon model staan voor hoe Volvo eigenlijk zou moeten zijn. Voor mij persoonlijk staat Volvo voor: oerdegelijk, veilig, luxueus en krachtig. Dit zijn eigenschappen die naar mijn mening het best uitdrukken waar Volvo voor staat (uitzondering daargelaten natuurlijkWink), maar geven geen van elk een stijl van ontwerp.

Je zou de nieuwe S60 bijvoorbeeld in het licht van de Katterug of P1800 kunnen zien; hierbij zijn vloeiende lijnen gebruikt en gaat vorm soms voor functie. In die zin is het een typische Volvo. Plaats je 'm tegen de achtergrond van de 240 en 740, dan valt ie qua vorm hopeloos uit de toon, maar zal die qua focus op veiligheid goed in het rijtje passen.

Gemeten aan mijn eigen criteria kan de nieuwe S60 gerust een echte Volvo genoemd worden. Het probleem schuilt 'm in het feit dat we met z'n allen wÃÂten dat Volvo onderdeel van Ford is. Zou je de S60 ook een nep-Volvo vinden als je niet wist dat Volvo van Ford is? Is het niet een te makkelijk argument om Volvo niet meer als Volvo te beschouwen en je onvrede over de designrichting te staven?

Bovendien: wat zou er van Volvo geworden zijn als ze niet door Ford overgenomen zouden zijn? Zou het dan nog bestaan? Hetzelfde geldt voor het design: zou Volvo nog voldoende auto's verkopen op het moment dat ze zouden blijven steken in het vierkante? Ik denk van niet. Wat Volvo doet, is noodzakelijk voor een bedrijf dat auto's aan de man wil blijven brengen. Ze gaan met hun tijd mee. En hoewel ik de nieuwe S60 en XC60 bepaald niet moeders mooiste vind, kan ik niet anders dan concluderen dat ik de vorige S60 juist steeds mooier vind worden. Het wordt hoe langer hoe meer een ÃÂchte Volvo. En ik hoop dat dat voor alle modellen gaat gelden.

EÃÂn ding begrijp ik echter nog steeds niet. Volgens de designfilosofie van Volvo moet elke vorm een functie hebben. Leg mij dan het absoluut noodzakelijke nut van die vierkante lichtjes naast de grille eens uit...
Waar het hart Volvo van is...
Antwoord
Als je als fabrikant niet voor volume gaat en de zaken zo strak mogelijk organiseert door zoveel mogelijk modellen op hetzelfde platform te bouwen, dan ga je helaas failliet in deze tijden. Toch is het jammer dat Volvo niet veel meer de evolutie van de Porsche 911 heeft gevolgd: dat blijft toch (bijna) elke keer een 911 en elke nieuwe volvo heeft weer minder echt volvo genen naar mijn idee. En dan komen we nu op een punt: of je nou een XC60, een Audi Q5, of een BMW X3 koopt: ja, op details zijn er verschillen, maar het statement dat je maakt met beide auto's is vlgs mij hetzelfde.

De 240 bleef tot op z'n eind een behoorlijke verkoophit en ik heb echt vaak gehoord dat mensen m weer zouden kopen als ie nog in productie was, alhoewel dat wel een paar jaar geleden was. De kracht van zo'n model is dat ie niet de laatste mode volgt (en dus volgend jaar weer hopeloos ouderwets is), maar zelf mode is en blijft. Toegegeven, je zal in deze tijd een model niet 25 jaar lang bijna ongewijzigd in productie kunnen houden, maar is de nieuwe S60 straks wezenlijk anders dan de vorige S60?? Waarschijnlijk niet, vergelijk de oude 850/S70 en de S60 eens: als het model van de S70 meer houdbaar was geweest, dan had een technische upgrade (zoals de 240 ook af en toe kreeg) volstaan. Grote vraag is dan of de klant een weinig veranderd model accepteert in deze tijden? Waarschijnlijk niet voldoende.

Toch is het jammer, de 240 blijft een superfunctionele, stoere en praktische auto en hoewel de nieuwe V70 ook best leuk is, haalt ie het nooit meer bij zijn grootvader, maar tijden veranderen.

Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Vloeken in de kerk, post je auto die GEEN Volvo is. SanderGLT 96 97.053 3 August 2020, 20:59
Laatste bericht: Arjan.
  mini volvo's Laurens Zondag 7 9.423 23 February 2016, 21:16
Laatste bericht: Volvo Eindhoven
  PlayStation en Volvo :) A_A 3 6.510 28 February 2015, 01:19
Laatste bericht: A_A
  Je volvo wishlist - top 5 - Dopski 15 30.741 8 February 2015, 23:35
Laatste bericht: Arn02
  Volvo 240 Wagon vs The New York International Auto Show Rob 1 7.486 17 May 2014, 11:21
Laatste bericht: Tube-Less
  volvo rap A_A 9 9.969 27 April 2014, 01:36
Laatste bericht: RayFrancis
  Wat voor volvo spul ben jij weleens kwijtgeraakt? Dopski 18 20.354 1 April 2014, 19:06
Laatste bericht: Kogelman
  Gezocht: contactpersoon volvo-forum.nl martin_b 5 6.206 20 January 2014, 22:20
Laatste bericht: Dopski
  Iemand uit de buurt van Drenthe (Emmen) die even naar een Volvo wil gaan kijken? Rubicon 18 13.448 30 July 2012, 15:42
Laatste bericht: Rubicon
  Zonder Volvo Cojones 33 23.841 15 July 2012, 18:02
Laatste bericht: v700r

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)