Berichten: 652
Topics: 28
Lid sinds: May 2008
Mijn volvo 245 turbo heeft een kabelboom die behoorlijk is aangetast door de tijd.
Nu ben ik van plan om op een later tijdstip de motor B21ET te vervangen door een B230FT.
Omdat mijn huidige motor een K Jettronic heeft moet ik daarvoor een andere kabelboom hebben.
Mijn vraag is dan ook de volgende: Als ik een kabelboom weet te scoren van een late 240, past hierop dan ook de B230FT?
Ik kan waarschijnlijk voor een redelijk bedrag een super polar scoren en wil hiervan de kabelboom overzetten.
Iemand ervaring ??
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Berichten: 1.048
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
vlgs mij gaat dat niet werken, aangezien je in je Turbo geen motormanagement hebt en in de latere modellen zoals de super polar wel.
Echter, het namaken van de kabelboom van je turbo kost je niet veel tijd: zijn misschien 10 draden. Gewoon eruithalen, zorgen dat je 8 kleuren draad hebt gekocht en een mantel en binnen een uur of 2 a 3 heb je een nieuwe kabelboom.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
kabelboom van late 240 (met LH 2.4) past bijna direct op een B230FT. weerstanden voor de injectoren toevoegen, vollast signaal naar ecu weghalen en de luchtmassameter verplaatsen. als je de kabelboom van een 1990-1991 my neemt dan heb je zelfs de zelfde 8 polige stekker aan die kabelboom zitten als nu ook op je schutbord zit van de originele turbo spullen (even pinout controleren maar herinner me niet dat het echt anders was).
kabelboom 700/900 aanpassen is meer werk en daar zitten die gaat op 2 plekken (links en rechts) door schutbord, erg onhandig.
een hele auto kopen voor een kabelboom? ik koop toch ook geen supermarkt als ik een stukje brood nodig heb?

Die kabelbomen zijn via marktplaats goed(koop) te vinden.
de B230F kabelboom van een 240 zal zoals gezegd niet werken met de k-jet, maar dat spreekt voor zich.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 652
Topics: 28
Lid sinds: May 2008
Kijk , daar heb ik wat aan: de bedoeling is om de hele B21ET met die mechanische spullen te vervangen door een mooi motormanagement voor een mooiere loop (ook op LPG) en brandstofverbruik. Dus als ik de kabelboom wissel, komt de B21ET er niet meer terug in. Het lijkt me een hele klus, maar de motorruimte maak ik toch leeg omdat er nogal wat roestplekken zitten. Als de motorruimte leeg is, vindt de spuiter dat vast leuker. Is het niet verstandiger om ook binnen de kabelboom te wisselen ? Ben bang dat de rest ook wel verteerd zal zijn. >
De reden om die Super Polar te kopen is natuurlijk niet alleen voor de kabelboom, maar dan heb ik gelijk de airco, de leren bekleding goede deuren met electrische ramen, ABS en een heleboel kleine rommel. Hoop de SP mee te kunnen nemen voor 1000-1500 euro...................
Bedankt voor zover!
Hans
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Berichten: 652
Topics: 28
Lid sinds: May 2008
Ik denk, zal alvast eens een oud en nieuw schema uit VADIS halen, maar kan niks vinden. :'(
Kan ik het nou niet vinden of.......................?? ???
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
in vadis weet ik de bedrading niet te vinden, zoek eens naar "volvo wiring" daar zwerven ook dvd-tjes van rond.
misschien nog wat bruikbaars op mijn gallery? ik heb er een map met 700/900 serie bekabeling. misschien heb ik ook nog wat 2 serie spul op de pc zelf staan, ik zal kijken (herinner me er maar aan wanneer ik het vergeet haha).
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 652
Topics: 28
Lid sinds: May 2008
JW: al wat gevonden van electrische schema's ?
Heb zelf op K-jet.org wel wat green books gevonden, maar is allemaal van oudere auto's
Zoek eigenlijk de boeken van een 240 van 90-92.
Heeft iemand nog een kabelboom over (ter overname ?) Lh jetronic.
Anders eens mijn Volvo dealer aanspreken.
Groet
Hans
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
Ik heb hier geupload wat ik heb van de 240:
http://jw.cautela.nl/gallery/main.php?g2...&g2_page=3 en page 4 de rest.
samen met de 940 schema's kun je precies zien wat er anders moet voor turbo. zoals gezegd, de voorweerstanden voor de injectoren (of injectoren nemen die die voorweerstanden niet nodig hebben zoals 850 t5 injectoren etc) in de kabelboom zetten, de luchtmassameter verplaatsen en het kabeltje voor het vollast kontakt wegnemen.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 652
Topics: 28
Lid sinds: May 2008
JW 240: dank !
Ben gisteren bij mijn Volvo dealer geweest, heb 2 mappen meegekregen vol met nederlandse groene boeken over electro. Ik kan zo veel lenen als ik ( en jullie ) nodig hebben om te scannen. ;D ;D ;D
Ik ga proberen om zoveel mogelijk in te scannen.
Alleen waar kan ik het parkeren zodat iedereen er wat aan heeft ?
Groeten
Hans
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
je kunt het naar mij sturen, ik kan het op de site zetten, als het geen copyright problemen geeft.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni