Berichten: 288
Topics: 10
Lid sinds: Jun 2009
Hoi,
zoals sommigen van jullie misschien wel gelezen hebben ben ik druk doende een volvo 142 in oude glorie te herstellen. Ik heb al veel reacties gehad dat ik beter een andere kan kopen die in een betere staat is, echter deze heeft nogal wat emo-warde vandaar dat er meer tijd en geld in gaat zitten dan wellicht verstandig is. Maar ik zie het ook als een leerzaam traject om een volgende droom te gaan verwezenlijken: een P1800!
Voor het zover is moet ik nog even aan de slag (zie:
http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=6097.0).
Waar ik nu aan zit te denken is om de hele auto te gaan (laten) zandstralen. Zijn er hier ervaringsdeskundologen??
Waarschijnlijk is het het beste om het te laten doen, dus ik ben op zoek naar een straalbedrijf in de buurt van Arnhem.
Verder weet ik niet hoever ik de auto moet voorbereiden (dash eruit, motor eruit?, wat te doen met ophanging etc)
Ben benieuwd, alle input is welkom.
Berichten: 167
Topics: 6
Lid sinds: Jun 2008
Als je gaat laten stralen dan zou ik de body helemaal kaal maken!
Dat straalmiddel kruipt echt overal tussen, en als de body helemaal kaal is weet je zeker dat je alle roest kunt verwijderen.
Ik heb eens een offerte gevraagd om een Amazon combi te laten stralen, de body is helemaal kaal, zonder tectyl, deuren, motorkap en achterkleppen.
Dit grapje zou mij â⬠800 gaan kosten.
Berichten: 2.476
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Er is ook een methode om chemisch de auto van lak te ontdoen en nadien alleen de roestige delen te stralen. Gevaar van stralen is dat je op grote vlakken de auto echt verknald vanwege de hevige inslag van het straalgrid. Succes.....
FF Googlen en je komt diverse oplossingen tegen...
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 288
Topics: 10
Lid sinds: Jun 2009
ArjanV schreef:Als je gaat laten stralen dan zou ik de body helemaal kaal maken!
Dat straalmiddel kruipt echt overal tussen, en als de body helemaal kaal is weet je zeker dat je alle roest kunt verwijderen.
Ik heb eens een offerte gevraagd om een Amazon combi te laten stralen, de body is helemaal kaal, zonder tectyl, deuren, motorkap en achterkleppen.
Dit grapje zou mij â⬠800 gaan kosten.
Kortom, ik moet nog even aan de slag....
Waar had je die offerte aangevraagd?
Berichten: 288
Topics: 10
Lid sinds: Jun 2009
Jan-Willem schreef:Zandstralen is een goede oplosing, maar let op waar je hem brengt..
Ik heb destijds diverse offertes aangevraagd, ze lopen nogal uiteen van 500euro tot 1000euro.
Ok, dus ik zal even moeten gaan shoppen.
Citaat:Je zult dus een straal bedrijf moeten zoeken die gespecialiseerd zijn in auto's stralen.
Je tip van jansen in wesepe lijkt me een goede, al is dat niet naast de deur in arnhem.
Citaat:Daarbij zijn er weinig tot geen bedrijven die de tectyl eraf willen stralen.
Hier moet zo'n kracht op dat het bovengenoemde het probleem wordt, daarbij kan het zand niet vaker gebruikt worden. (verkleeft in de tectyl)
De bedrijven durven dit dus niet aan i.v.m. vervorming van plaatwerk.
dus ik zal zelf aan de slag moeten met de tectyl. Hoe kan ik dat er het best van af krijgen???
Citaat:Wil je hem in het geheel gestraald hebben, van binnen en van buiten?
Dan zul je toch alles uit en van de auto moeten halen, doe je dit niet dan kom je over het straalzand tegen.
Dat is wel het idee, dus dat betekend echt helemaal kaal?! nou prima dan weet ik wat me te doen staat. Is het dan verstandig om ophanging en assen ook te laten doen (wanneer de tectyl eraf is?)
Citaat:Heb nog wel 2 adresje die auto's vaker stralen.
In Wesepe zit jansen.
En in Hengelo (ov) ben alleen even de naam kwijt..
en weet je alweer welke in hengelo het is?
Berichten: 288
Topics: 10
Lid sinds: Jun 2009
skidje schreef:Er is ook een methode om chemisch de auto van lak te ontdoen en nadien alleen de roestige delen te stralen. Gevaar van stralen is dat je op grote vlakken de auto echt verknald vanwege de hevige inslag van het staalmedium. Succes.....
FF Googlen en je komt diverse oplossingen tegen... 
loogbad heb ik inderdaad ook mindere berichten over gehoord. Maar mocheten er mensen zijn met een positieve ervaring hoor ik het graag!
Berichten: 167
Topics: 6
Lid sinds: Jun 2008
Citaat:Waar had je die offerte aangevraagd?
In Dronten bij
Multipaint
Voor beitsen zie:
http://autobeitserij.nl/
Berichten: 288
Topics: 10
Lid sinds: Jun 2009
Ik kwam deze op mijn zoektocht ook nog tegen:
http://www.spies-straalbedrijf.nl/
Kent iemand hun?
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
Er zijn ook bedrijven die een auto in de oven "bakken".
Daarna is alle lak en tectyl ed compleet weg.
Ik weet niet hoe de auto zich na die tijd gedraagt (materiaalspanningen) maar volgens mij loopt dat wel los, omdat de hele koets gelijkmatig opwarmt en afkoelt.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 288
Topics: 10
Lid sinds: Jun 2009
Peter Timmer schreef:Er zijn ook bedrijven die een auto in de oven "bakken".
Daarna is alle lak en tectyl ed compleet weg.
Ik weet niet hoe de auto zich na die tijd gedraagt (materiaalspanningen) maar volgens mij loopt dat wel los, omdat de hele koets gelijkmatig opwarmt en afkoelt.
als ik google op auto bakken, krijg ik heel veel koekjes te zien

Weet je ook een bedrijfsnaam oid?