Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Project: Volvo 142 de Luxe
#11
Waarschijnlijk nog de originele wielkastranden, heb ik nog niet eerder gezien! Ik zou dit heel conservatief aanpakken, beginnen met de binnenkant (vanuit kofferbak) en de achterkant (vanuit de wielkast) goed uit te baggeren en waar nodig tot blank metaal schuren en met polyester matjes dichten. De buitenkant dito.
Waar het paneel aansluit op de dorpel ziet het er wat luchtig uit, maar ik denk dat je dat van binnenaf ook goed schoon kan maken.

Van binnenuit in de roest-stopper zetten, wielkast in de teer, paneel spuiten vanaf de sierstrip naar beneden. Ben je in een week weerskanten klaar. Slijptollen, boren, beuken en lassen kan altijd nog.

Oorzaak van dit al is natuurlijk het klapraampje en de bijbehorende roestige randen, en de ophoping van vuil achter de lip van de wielkastranden.

Wat een ongelofelijk roestige remschijven trouwens, dat de wielen nog draaiden. Oh nee, ik kijk ernaast.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#12
"ik ben een remschijf en ik doe het geluid van een pepermolen na"
Antwoord
#13
DopdeDouwer schreef:Ik ben ook nog op zoek (had het voor mijn verjaardag beloofd gekregen).
Die van rustbuster schijnt wel Ok te zijn.

Alleen lijkt 1 dagje me nogal weinig om iets te leren ???
Theorie zal wel goed gaan, maar de praktijk is wat anders, ben ik bang.
Mijn project: http://volvo142-deluxe.blogspot.com/ <br />Mijn rijdende klassieker: Volvo 164
Antwoord
#14
Marc1970 schreef:Waarschijnlijk nog de originele wielkastranden, heb ik nog niet eerder gezien! Ik zou dit heel conservatief aanpakken, beginnen met de binnenkant (vanuit kofferbak) en de achterkant (vanuit de wielkast) goed uit te baggeren en waar nodig tot blank metaal schuren en met polyester matjes dichten. De buitenkant dito.
Waar het paneel aansluit op de dorpel ziet het er wat luchtig uit, maar ik denk dat je dat van binnenaf ook goed schoon kan maken.

Van binnenuit in de roest-stopper zetten, wielkast in de teer, paneel spuiten vanaf de sierstrip naar beneden. Ben je in een week weerskanten klaar. Slijptollen, boren, beuken en lassen kan altijd nog.

Oorzaak van dit al is natuurlijk het klapraampje en de bijbehorende roestige randen, en de ophoping van vuil achter de lip van de wielkastranden.

Wat een ongelofelijk roestige remschijven trouwens, dat de wielen nog draaiden. Oh nee, ik kijk ernaast.

Ik zal idd eerst eens beginnen met alles schoon te maken. Mijn verwachting is echter wel dat het lassen gaat worden aangezien er al grote delen in de plamuur en tectyl zitten...

Maar toch een vraag: hoezo is het zo uniek dat je de originele wielkastranden nog hebt?
Mijn project: http://volvo142-deluxe.blogspot.com/ <br />Mijn rijdende klassieker: Volvo 164
Antwoord
#15
In 40jaar tijd raken de meeste wielkastranden wel aangetast, met name de pekelrijders hebben hier wel last van.
Antwoord
#16
DopdeDouwer schreef:In 40jaar tijd raken de meeste wielkastranden wel aangetast, met name de pekelrijders hebben hier wel last van.

Toch maar eens kijken of deze nog te redden zijn.....40 jarige unieke historie maar niet zo wegraggen.
Mijn project: http://volvo142-deluxe.blogspot.com/ <br />Mijn rijdende klassieker: Volvo 164
Antwoord
#17
Zo, vandaag geheel onverwacht toch maar weer aan de slag gegaan. Mijn vrouw merkt dat ik erg enthousiast ben over dit project dus gunt mij veel sleuteluurtjes :-) Vandaag aan de slag geweest met de voorkant: schermen en grille verwijderd en natuurlijk roest tegengekomen. Zag ook dat de voortrein slecht in de tectyl staat en dus ook op veel plekken ontroest moet worden. Het plaatwerk vooraan (onder de bumper en waar de radiateur aan zit, zal ik er ook uit halen om na mijn lascursus eens even flink beet te pakken. ;D ;D ;D

Ook wist ik niet precies welk blok ik erin had liggen, maar zag dit nu ook met koeieletters op het blok staan: een B20, alijd goed om te weten.

Op het forum staan natuurlijk weer de foto's en het verslag van vandaag.
Mijn project: http://volvo142-deluxe.blogspot.com/ <br />Mijn rijdende klassieker: Volvo 164
Antwoord
#18
Naast de postings op mijn blog, ook hier maar weer wat vorderingen noemen. Is alweer een tijd geleden dat ik wat geroepen heb over mijn project. De afgelopen tijd vooral met de carrosserie bezig geweest.

Schermen eraf:
[img width=800 height=600]http://i911.photobucket.com/albums/ac316/MartijMcfly/100_0776.jpg[/img]

Daarna ook het hele voorfront verwijderd:
[img width=800 height=600]http://i911.photobucket.com/albums/ac316/MartijMcfly/100_0852.jpg[/img]

Ook het gehele interieur (incl. dashboard) is er nu uit. Ben bezig geweest met de voorruit, maar die is er helaas niet heel uitgekomen, was dus een kleine tegenvaller.
Ben nu thuis in mijn schuurtje bezig om de onderdelen die ik eraf heb gehaald, netjes te maken. Komende week gaan motorklep, front en achterklep naar de straler.

Ook de zijschermen gaan die kant op, zit alleen nog met een afgebrokn boutje die ik er eerst uit oet zien te krijgen (iemand tips?)
Na deze week zal ik wel weer wat te melden hebben denk ik, dus dan zal ik dat zeker doen!
Mijn project: http://volvo142-deluxe.blogspot.com/ <br />Mijn rijdende klassieker: Volvo 164
Antwoord
#19
Er zijn meerdere trucs voor afgebroken boutjes maar als je er goed bij kan, kan je er gewoon middendoor boren met steeds grotere boortjes. Op een gegeven moment verliest de bout zijn sterkte en kan je hem er uitpeuteren.

En anders laat je hem lekker zitten, die voorschermen zitten overdadig vast.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#20
Das een goeie inderdaad. Herinner me dat mijn voorscherm nog steeds op de "tijdelijke modus" is gemonteerd; met 2 schroefjes (bovenop bij de motorkap) en 2 boutjes (vooraan bij de neus); muurvast overigens.

Mooi werkplekje heb je daar.

ps. voor de mensen die niet het blog van Marty lezen; let op als je gaat stralen. Het plaatwerk kan hiervan wat vervormen. Dus maak eerst alles netjes passend en hang alles netjes af voordat je de auto gaat spuiten.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  roest volvo 164 kees58 2 6.385 28 December 2015, 22:52
Laatste bericht: kees58
  mijn lang lopende roestoratie project van ons volvo 145 klaes 10 38.930 29 April 2014, 20:02
Laatste bericht: v700r
  Volvo 244 na 4 jaar weer terug gekocht cindyenroy 43 65.364 17 March 2014, 07:28
Laatste bericht: cindyenroy
  Volvo 244 GLE Boterbloem 14 21.440 23 June 2013, 13:20
Laatste bericht: kenneth94
  Handleiding / onderhoudsboekje volvo 740 2.3 GLE LNijhuis 2 7.206 15 October 2012, 13:40
Laatste bericht: LNijhuis
  Impressie van een aantal (deel) restauraties Volvo-Boudewijn. boudewijn 11 11.042 3 November 2008, 19:15
Laatste bericht: Black Moose

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)