Topics: 5
Hallo,
Heb een mooie 240 sedan op het oog.
2300 carburateur.
Heeft 167000 gelopen.
Wil hier gas inleggen, is het nodig dat ik mijn cylinderkop nu al aanpas aan lpg of is dat niet nodig?
groet Jean-Paul
Topics: 8
Als hij gebouwd is vanaf model 1986 is er geen probleem. Alles is vanaf de fabriek uit OK voor LPG. Is hij ouder, doe dan ook maar verder tot er problemen komen. Het zou zonde zijn geld uit te geven voor iets waar je heel veel cowboyverhalen over hoort en als het dan nog zo zou zijn kan je de kosten op dat moment nog altijd doen.
Gr, Koen
Topics: 125
Sorry Belg maar ik heb niet eerder gehoord dat een b21/b23 blok aanpassingen nodig heeft voor gas...
Overigens rij ik met een 140 (B20) op gas. Ik 5 jaar een vorige eigenaar ook nog eens 7 jaar en ook dat blok heeft geen aanpassingen gehad. Zeker met Carb. motoren en dus lagere compressies is een aanpassing absoluut niet noodzakelijk.
Suc6 met de aankoop en lat maar een plaatjes zien tzt..
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Topics: 9
Ik heb begrepen dat de kleppen sneller slijten op LPG.
Mijn 79'er heb ik met gereviseerde kop gekocht omdat hij al enkele jaren op LPG had gelopen.
Volgens de verhalen die ik heb gehoord zou je dus een paar jaar op LPG kunnen rond rijden zonder aanpassingen, maar ben je uiteindelijk wel aan de beurt voor bijvoorbeeld een koprevisie.
Helaas geen Volvo meer..
skidje schreef:Sorry Belg maar ik heb niet eerder gehoord dat een b21/b23 blok aanpassingen nodig heeft voor gas...
Overigens rij ik met een 140 (B20) op gas. Ik 5 jaar een vorige eigenaar ook nog eens 7 jaar en ook dat blok heeft geen aanpassingen gehad. Zeker met Carb. motoren en dus lagere compressies is een aanpassing absoluut niet noodzakelijk.
Suc6 met de aankoop en lat maar een plaatjes zien tzt..
dat bedoelde ik dan ook met die indianenverhalen.
Topics: 82
Natuurlijk slijten de klepzetels van de uitlaatkleppen harder op LPG dan op benzine, ook van nieuwere koppen. In mijn cilinderkop (B230F) zijn de stelplaatjes vd inlaat gem. 4.10 mm, die van de uitlaat 3.40 mm. Nieuw werden plaatjes van ca. 4.30 gebruikt, op benzine slijten klepzetels vrijwel gelijk.
Die 0.70 mm verschil is puur het resultaat van de hetere uitlaatgassen van LPG. Ik schat 0.05 mm extra per 10.000 km, vind ik niet erg, hooguit een reden om de klepspeling wat vaker te controleren.
Is dit zorgwekkend? Nee. Deze kop heeft er al zeker 140.000 km opzitten en is nog steeds goed. ALS-ie uitgesteld is haal ik een nieuwe van de sloop.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 9
bartman schreef:Ik heb begrepen dat de kleppen sneller slijten op LPG.
Mijn 79'er heb ik met gereviseerde kop gekocht omdat hij al enkele jaren op LPG had gelopen.
Volgens de verhalen die ik heb gehoord zou je dus een paar jaar op LPG kunnen rond rijden zonder aanpassingen, maar ben je uiteindelijk wel aan de beurt voor bijvoorbeeld een koprevisie.
Ik bedoel inderdaad de klepzetels...
Helaas geen Volvo meer..
Topics: 17
uitlaat kleppen slijten harder op lpg omdat je ontsteking te laat staat. op benzine is het tijdstip goed maar iedereen weet dattie op lpg wat vroeger moet. doe je dit niet staatie dus ietwat aan de late kant waardoor je uitlaat gas dus heter is en je kleppen harder zakken. hoe eerder je het mengsel in de fiksteekt hoe eerder het uitgebrand is en hoe kouder het is als het je uitlaat kleppen voorbij komt.
lpg brand niet heter. dat is een fabeltje wat in stand wordt gehouden door domme automonteurs die zowiezo niet snappen hoe lpg werkt.
de verbrandings waarde van lpg is lager als die van benzine en de stocheometrische mengverhouding ook nog armer ( je stookt er dus mindervan op). bestaat dus niet dat lpg warmer brandt. overigens is het hele basis principe van een verbrandings motor gas expansie door warmte. als lpg dus warmer zou branden zou je dus ook meer vermogen moeten hebben en dat is ook niet zo.
wat overigens wel kan is dat inlaat kleppen snellerzakken omdat lpg droog de inlaat kleppen paseert waarin tegen benzine dan nog deels vloeibaar is
bakmans schreef:uitlaat kleppen slijten harder op lpg omdat je ontsteking te laat staat. op benzine is het tijdstip goed maar iedereen weet dattie op lpg wat vroeger moet. doe je dit niet staatie dus ietwat aan de late kant waardoor je uitlaat gas dus heter is en je kleppen harder zakken. hoe eerder je het mengsel in de fiksteekt hoe eerder het uitgebrand is en hoe kouder het is als het je uitlaat kleppen voorbij komt.
lpg brand niet heter. dat is een fabeltje wat in stand wordt gehouden door domme automonteurs die zowiezo niet snappen hoe lpg werkt.
de verbrandings waarde van lpg is lager als die van benzine en de stocheometrische mengverhouding ook nog armer ( je stookt er dus mindervan op). bestaat dus niet dat lpg warmer brandt. overigens is het hele basis principe van een verbrandings motor gas expansie door warmte. als lpg dus warmer zou branden zou je dus ook meer vermogen moeten hebben en dat is ook niet zo.
wat overigens wel kan is dat inlaat kleppen snellerzakken omdat lpg droog de inlaat kleppen paseert waarin tegen benzine dan nog deels vloeibaar is
Eindelijk eens een fatsoenlijke uitleg.
Topics: 17
Citaat:iedereen weet dattie op lpg wat vroeger moet
uhhmm, nou niet niet iedereen
Waarom dan, is de verbrandingstijd langer? Ik zou eerder zeggen dat de ontsteking iets later kan doordat LPG klopvaster is dan benzine.
En hoeveel later is dat dan? Uit mijn hoofd staat de 240 ontsteking op 10 graden voor BDP, hoeveel graden zou je m dan moeten vervroegen?
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...