1 June 2009, 16:42
Omdat de grijze 240GL automaat van mij een hoop problemen gaf, en dat ik nu inmiddels alle vertrouwen kwijt ben in de grijze 240, heb ik besloten om op zoek te gaan naar een vervanger, die wat minder kuren vertoont dan de grijze die ik had.
Wat er vooraf ging aan de grijze 240: Ik had hem vorig jaar gekocht bij Nordicar, met een stand van rond de 155.000 km. In die tijd heb ik de kickdownkabel vervangen, de CIS-klep vervangen, de kachelmotor vervangen, thermostaat vervangen (opende te vroeg) en de schokdempers achter vervangen. Wat er allemaal loos was aan de auto: de onderkant was er slecht aan toe: slecht onder de tectyl, waardoor vrijwel een groot deel van het plaatwerk bloot lag aan alle troep, wat zich op de weg bevindt :o Begin dit jaar had ik al te kampen met een lege accu... ik dacht in eerste instantie dat de accu slecht was, maar was dus niet zo: na het een en ander door gemeten te hebben, bleek de dynamo de boosdoener te zijn, waardoor ik om de 5 dagen de automaat kon starten met behulp van startkabels.
De kachelmotor vertoonde ook kuren n.l. hij deed het alleen maar in standje 3. Toch wel vreemd, een nieuwe kachelmotor en maar niet werken op stand 1 en 2, terwijl alles goed aangesloten zat :-\ De brandstofdruk was ook ver onder de maat... van alles verwisseld en nagelopen, maar het werkte maar niet naar behoren.
Tenslotte zou de grijze Volvo nog eens voor een grote beurt en APK moeten gaan, zou de kachelmotor nog gerepareerd worden, dynamo vervangen en koplampreflectors vervangen. De grijze 240 heb ik inmiddels verkocht aan een garagebedrijf in Ede. Die heeft nog de km-stand nagetrokken van de grijze, omdat hij de inmiddels 170.000 km gelopen Volvo niet vertrouwde. Ik vertrouwde die stand ook niet, omdat de achterkant en bij een draagbalk al eens gelast is. Dus ben ik samen met de beste man die er wel interesse in had overeengekomen dat hij de stand ging natrekken bij de RDW (die houdt ook de km-standen bij, bij bijv. een APK) Dus vorige week maandag kreeg ik een telefoontje. Zijn vermoedens klopte dus: de stand van 170.000 km, die er nu op staat (ongeveer 15.000 km gelopen erna) klopt niet. Hij was eerst 40.000 km teruggedraait en had enkele jaren maar slechts 1000 km gereden :-\
Het komt er dus op neer dat ik een Volvo bij Nordicar had gekocht die wel ongeveer 4 tot 4,5 ton had gelopen :o Zoiets zou dus niet mogen en kunnen, maar helaas ben ik er wel de dupe van geworden.
Redenen dus genoeg om op zoek te gaan naar een vervanger, die ik vond op MP zo'n maandje terug.
Omdat het mij de afgelopen 3 weken niet uitkwam, heb ik hem eergisteren uiteindelijk opgehaald in Noordwijk (GN). Het betreft een 240 Polar in een nette en zeer goede staat. Slechts bijna 185.000 km gelopen origineel! Ik heb namelijk het serviceboekje erbij, en daarin is de Volvo netjes bijgehouden en afgestempeld bij iedere servicebeurt
Ik vond hem alleen in het begin vrij schokkerig rijden, en nadat ik de storingscodes had uitgelezen had ik de oorzaak gevonden: een slechtwerkende luchtmassameter. Gelijk maar vervangen, en het is nu dus starten en lopen
Vanmiddag had ik wat foto's gemaakt, dus bij deze een kleine fotoreportage 
![[Afbeelding: dsc00420.jpg]](http://img269.imageshack.us/img269/6321/dsc00420.jpg)
![[Afbeelding: dsc00421jac.jpg]](http://img3.imageshack.us/img3/1033/dsc00421jac.jpg)
![[Afbeelding: dsc00422u.jpg]](http://img3.imageshack.us/img3/4930/dsc00422u.jpg)
![[Afbeelding: dsc00423gpx.jpg]](http://img5.imageshack.us/img5/9955/dsc00423gpx.jpg)
![[Afbeelding: dsc00424isj.jpg]](http://img6.imageshack.us/img6/1724/dsc00424isj.jpg)
![[Afbeelding: dsc00425s.jpg]](http://img16.imageshack.us/img16/4718/dsc00425s.jpg)
![[Afbeelding: dsc00426.jpg]](http://img192.imageshack.us/img192/5411/dsc00426.jpg)
![[Afbeelding: dsc00427qgs.jpg]](http://img193.imageshack.us/img193/7800/dsc00427qgs.jpg)
![[Afbeelding: dsc00429i.jpg]](http://img195.imageshack.us/img195/6828/dsc00429i.jpg)
![[Afbeelding: dsc00431z.jpg]](http://img269.imageshack.us/img269/4519/dsc00431z.jpg)
![[Afbeelding: dsc00432b.jpg]](http://img3.imageshack.us/img3/1245/dsc00432b.jpg)
![[Afbeelding: dsc00435rqk.jpg]](http://img3.imageshack.us/img3/8623/dsc00435rqk.jpg)
![[Afbeelding: dsc00437zsf.jpg]](http://img5.imageshack.us/img5/4391/dsc00437zsf.jpg)
![[Afbeelding: dsc00438nmg.jpg]](http://img6.imageshack.us/img6/2226/dsc00438nmg.jpg)
Nou hoop ik dat ik veel rijplezier met deze auto beleef, maar dat lijkt me wel
Wat er vooraf ging aan de grijze 240: Ik had hem vorig jaar gekocht bij Nordicar, met een stand van rond de 155.000 km. In die tijd heb ik de kickdownkabel vervangen, de CIS-klep vervangen, de kachelmotor vervangen, thermostaat vervangen (opende te vroeg) en de schokdempers achter vervangen. Wat er allemaal loos was aan de auto: de onderkant was er slecht aan toe: slecht onder de tectyl, waardoor vrijwel een groot deel van het plaatwerk bloot lag aan alle troep, wat zich op de weg bevindt :o Begin dit jaar had ik al te kampen met een lege accu... ik dacht in eerste instantie dat de accu slecht was, maar was dus niet zo: na het een en ander door gemeten te hebben, bleek de dynamo de boosdoener te zijn, waardoor ik om de 5 dagen de automaat kon starten met behulp van startkabels.
De kachelmotor vertoonde ook kuren n.l. hij deed het alleen maar in standje 3. Toch wel vreemd, een nieuwe kachelmotor en maar niet werken op stand 1 en 2, terwijl alles goed aangesloten zat :-\ De brandstofdruk was ook ver onder de maat... van alles verwisseld en nagelopen, maar het werkte maar niet naar behoren.
Tenslotte zou de grijze Volvo nog eens voor een grote beurt en APK moeten gaan, zou de kachelmotor nog gerepareerd worden, dynamo vervangen en koplampreflectors vervangen. De grijze 240 heb ik inmiddels verkocht aan een garagebedrijf in Ede. Die heeft nog de km-stand nagetrokken van de grijze, omdat hij de inmiddels 170.000 km gelopen Volvo niet vertrouwde. Ik vertrouwde die stand ook niet, omdat de achterkant en bij een draagbalk al eens gelast is. Dus ben ik samen met de beste man die er wel interesse in had overeengekomen dat hij de stand ging natrekken bij de RDW (die houdt ook de km-standen bij, bij bijv. een APK) Dus vorige week maandag kreeg ik een telefoontje. Zijn vermoedens klopte dus: de stand van 170.000 km, die er nu op staat (ongeveer 15.000 km gelopen erna) klopt niet. Hij was eerst 40.000 km teruggedraait en had enkele jaren maar slechts 1000 km gereden :-\
Het komt er dus op neer dat ik een Volvo bij Nordicar had gekocht die wel ongeveer 4 tot 4,5 ton had gelopen :o Zoiets zou dus niet mogen en kunnen, maar helaas ben ik er wel de dupe van geworden.
Redenen dus genoeg om op zoek te gaan naar een vervanger, die ik vond op MP zo'n maandje terug.
Omdat het mij de afgelopen 3 weken niet uitkwam, heb ik hem eergisteren uiteindelijk opgehaald in Noordwijk (GN). Het betreft een 240 Polar in een nette en zeer goede staat. Slechts bijna 185.000 km gelopen origineel! Ik heb namelijk het serviceboekje erbij, en daarin is de Volvo netjes bijgehouden en afgestempeld bij iedere servicebeurt



![[Afbeelding: dsc00420.jpg]](http://img269.imageshack.us/img269/6321/dsc00420.jpg)
![[Afbeelding: dsc00421jac.jpg]](http://img3.imageshack.us/img3/1033/dsc00421jac.jpg)
![[Afbeelding: dsc00422u.jpg]](http://img3.imageshack.us/img3/4930/dsc00422u.jpg)
![[Afbeelding: dsc00423gpx.jpg]](http://img5.imageshack.us/img5/9955/dsc00423gpx.jpg)
![[Afbeelding: dsc00424isj.jpg]](http://img6.imageshack.us/img6/1724/dsc00424isj.jpg)
![[Afbeelding: dsc00425s.jpg]](http://img16.imageshack.us/img16/4718/dsc00425s.jpg)
![[Afbeelding: dsc00426.jpg]](http://img192.imageshack.us/img192/5411/dsc00426.jpg)
![[Afbeelding: dsc00427qgs.jpg]](http://img193.imageshack.us/img193/7800/dsc00427qgs.jpg)
![[Afbeelding: dsc00429i.jpg]](http://img195.imageshack.us/img195/6828/dsc00429i.jpg)
![[Afbeelding: dsc00431z.jpg]](http://img269.imageshack.us/img269/4519/dsc00431z.jpg)
![[Afbeelding: dsc00432b.jpg]](http://img3.imageshack.us/img3/1245/dsc00432b.jpg)
![[Afbeelding: dsc00435rqk.jpg]](http://img3.imageshack.us/img3/8623/dsc00435rqk.jpg)
![[Afbeelding: dsc00437zsf.jpg]](http://img5.imageshack.us/img5/4391/dsc00437zsf.jpg)
![[Afbeelding: dsc00438nmg.jpg]](http://img6.imageshack.us/img6/2226/dsc00438nmg.jpg)
Nou hoop ik dat ik veel rijplezier met deze auto beleef, maar dat lijkt me wel

Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992