Topics: 67
Ruud, het is bij ons niet zo koud als bij jullie geweest maar ik zou toch eens kijken naar een andere thermostaat. Want een stuk hoger moet ie sowieso kunnen komen. Hoe denk je anders dat het in SE gaat?
Voorheen:lid Volvo 850 Club - Volvo 850 2.0 Sedan 1995 / lid Volvo 300 Club - Volvo 343DL CVT 1978 / 360GLS B19A 1983 / Nu: V70 2.4 AT MY 2002 & Buick Special Trunkback Sedan 1937
Topics: 17
Ik zie ook geen verschil tussen zomer en winter de thermostaat blijft netjes in het midden.
Ik heb wel eerder eens een stukkende thermostaat gehad. die bleef hangen als hij openstond met als gevolg dat de meter altijd te laag stond tot bij erg warm weer in de file hij te hoog stond en de temperatuur te hoog werd.
De motor komt zeker bij deze kou dan niet goed op bedrijfstemperatuur met als gevolg meer slijtage en meer benzine gebruik. En met koud weer gaf de kachel ook niet veel warmte.
Ook kan het bij kou voor startmoeilijkheden zorgen
Er zijn 2 verschillende thermostaten.
1e de meest gebruikelijke die met ongeveer 90 graden open gaat - het metertje staat dan altijd in het midden.
2e een thermostaat die gebruikt word als er veel getrokken wordt b.v aanhanger of camper bij hoge temperaturen. deze gaat open bij ik dacht iets van 84 graden . het metertje staat dan iets altijd onder het midden.
De juiste temperaturen weet ik niet zeker uit m'n hoofd dus dat kan iets verschillen.
Topics: 22
voor de redblocks is er 82, 87 en 92. standaard zit de 87 graden in de B230F/B230FK/B230FT. Er zijn nog koudere te krijgen maar dat is niet nodig lijkt me.
Ik heb een tijd 92 graden gehad en dat ging best, alleen nu weer er uit gedaan en 87 er terug in.
Ik zou een stukke thermostaat altijd vervangen. asap. vergeet niet de olie te verversen na langere tijd rijden met kapotte thermostaat, soms loopt de motor dan behoorlijk rijk, wat weer zorgt voor veel benzine in de olie (en dat merk je echt heel goed aan het lopen van de motor).
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Topics: 9
Misschien een domme vraag....
Waar zit de thermostaat bij een b21a eigenlijk...? (ik heb gezocht op het forum, maar blijkbaar weet iedereen behalve ik waar ie zit... :-\ )
Helaas geen Volvo meer..
Daaronder (2 moertjes losdraaien):
[img width=800 height=533]http://img55.imageshack.us/img55/5393/b21ags0.jpg[/img]
Topics: 135
misschien ter overvloedde maar toch een paar aandachtspuntjes bij het vervangen:
- uiteraard eerst je koelvloeistof (bij koude motor) eruit laten lopen
- losdraaien, draai het niet kapot als het vast zit.
- thermostaathuis (zo heet dat aluminium gietdeel) schoonmaken met een staalborstel, nog beter is even zandstralen
- plek op de cilinderkop even goed schoonmaken zodat alles netjes weer kan afsluiten.
Vaak zit er toch put corrossie en moet je een en ander even een klein likje vloeibare pakking geven (zo weinig mogelijk) op de raakvlakken waar het thermostaathuis de kop raakt. Zodat je zeker weet dat het niet gaat lekken.
Succes!
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Topics: 176
Citaat: uiteraard eerst je koelvloeistof (bij koude motor) eruit laten lopen
Mwoach, hoeft ech nie veel uit hoor om alleen de thermostaat te vervangen.
Paar handdoeken om het huis heen en loshalen; komt hooguit 1 a 2 bekers uit dan.
Alles eruit is volgens mij teveel van het goede.
Ik heb vandaag een thermostaat bij de volvo dealer gehaald voor 22,43 euro...
Bij de thermostaat zit zelfs een beknopte handleiding.
Morgen ga ik 'm vervangen, bedankt voor de tips!
Helaas geen Volvo meer..
De nieuwe thermostaat zit r op en lijkt te werken, de verwarming word warmer en de temperatuurmeter is iets stabieler (ik moet ook even dat regelaartje achterop de klokken vervangen).
De oude thermostaat lijkt op het oog goed, maar als ik er water in doe loopt er toch een beetje langs de afsluiting.
Als ik de thermostaat in water kook werkt ie wel, maar hij sluit dus niet helemaal meer af.
Ik ben eigenwijs geweest en heb zo de boel eraf geschroefd zonder eerst koelvloeistof af te tappen en er komt heel wat uit, ik heb daarna 2 liter bijgevuld!
Helaas geen Volvo meer..
Met de 'nieuwe' regelaar is de temperatuur weer prima in orde, ergens rond de bovenkant van de N
De vorige regelaar zorgde (toen ie nog goed was) dat de temperatuur erg laag stond, nu weet ik ook zeker dat het aan de thermostaat heeft gelegen en dat zo'n regelaar het niet lang volhoud als je thermostaat kapot is.
Helaas geen Volvo meer..