Berichten: 248
Topics: 72
Lid sinds: Oct 2006
Hallo turboliefhebbers,
Even een vraagje: Welke turbo is dit op de afgebeelde foto's ?
Ik heb de 240 turbo nog maar net en de vorige eigenaar zij mij dat er tijdens de restauratie een grotere/andere turbo gemonteerd is. Ik vraag mij af of dit zo is. Heb er nl nu nog zelf te weinig verstand van.
Dus wie kan mij hierbij helpen?
Groeten uit het noorden.
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
dit lijkt me een Garrett T25 (eigenlijk heel zeker). Die is eigenlijk kleiner dan de T3 die er op zat.
Wel mooi dat er al een 90+ uitlaatspruitstuk op zit.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 478
Topics: 5
Lid sinds: Mar 2008
Die slang als olie aanvoer ben ik niet zo'n fan van...
verder ziet het er ok uit. Weet niet welke turbo het is, lijkt klein.
Groet!
760 | Groen | Snel
Is idd een Garrett T25, en zal hoogstwaarschijnlijk van een 940se afkomen.
Groter dan een T3 die normaal op een 240 turbo zit ? NO WAY!! echt niet.
Hij zal wel een stuk sneller spoolen als een standaard T3 maar bovenin de toeren zal je wat missen.
Een 'volvo' T25 zal ALTIJD op een 90+ spruitstuk zitten aangezien het turbinehuis geen schroefdraad bevat.
Voor degene die niet begrijpen wat ik daarmee bedoel;
Een oud type spruitstuk heeft 4 gaten waar je lange bouten doorheen doet om de turbo te bevestigen. (er zit dus schroefdraad in het turbinehuis)
Een nieuw type spruitstuk heeft 4 tapeindes, daar schuif je de turbo overheen en maakt hem dan vast met 4 moeren.
een t25 is een grappige turbo, maar de 250pk die je beschrijft in je voorstel-topic ga je daar noooooit mee halen iig.
Berichten: 248
Topics: 72
Lid sinds: Oct 2006
Sorry het ging even mis met het citaat.
Okee dan weet ik nu waar ik aan toe ben. Een T25 Garrett dus. Wat je zegt klopt wel denk ik jelmar. Mijn vorige turbo kwam er pas bij iets hogere toeren maar ging daarna als de brandweer. Deze turbo pakt veel eerder op en gaat voor mijn gevoel ook hard.
Die 250 pk was ik ook niet van plan te halen met dit motorblok. Een aangepast B230 hpt blok uit een 940 moet het kunnen doen toch? Ik weet nog niet precies hoe ik het wil hebben, maar ik vind bv een hoog koppel bij lage toeren erg belangrijk. Als je bv naar de moderne TDI-tjes kijkt dan rijdt dat toch fantastisch? weinig schakelen, veel koppel, veel vermogen, snelle sprintjes van 80 naar 120, enz
Anyway, ik ben er nog niet precies uit wat ik wil en hoe ik het voormekaar ga krijgen. Eerst maar eens veel info en ervaringen(van anderen) verkrijgen.
Bedankt voor de reacties tot zover.
Weet iemand misschien waar ik info kan vinden over turbo's? Bv: welke turbo's gebruikt in Volvo's, afmetingen, werking, uitwisselbaarheid, vermogensbereik, enz
Berichten: 478
Topics: 5
Lid sinds: Mar 2008
Berichten: 1.442
Topics: 28
Lid sinds: Mar 2005
jammer dat de dump-valve niet word gebruikt op de turbo
Dumpvalve ??? zullen we er maar CBV van maken kees ;D ;D
Maar hij staat idd niet aangesloten, nu maar hopen dat er een andere CBV of dump-valve aanwezig is (en aangesloten).....
Berichten: 974
Topics: 44
Lid sinds: Apr 2005
ja is echt een wereld aparaat zo'n dumpvalve
mijn turbo is nu echt supersnel op druk na overschakelen
nadeel van een cbv is dat de lucht door de intercooler en slangen alsnog tot stilstand komt
en dat heb je bij een dumpvalve niet mits hij vlak bij de gasklep zit uiteraard
Volvo S70R B5234T4 M59