Berichten: 292
Topics: 6
Lid sinds: Mar 2008
Ik wil eigenlijk de M46 er schuin onder hangen, gewoon omdat het kan ;D. Ik weet alleen niet of ik de hele tunnen dan moet verbreden.
Wat betreft jouw uitleg van de tunnelaanpassing....Ik volg het niet :-\ Zover ik weet kom je ook in hoogte te kort en zul je dus zelf een nieuwe tunnel moeten wingen? De tunnel van een 140 schijnt hier nuttig te zijn.
Wanneer het alleen een sleuf graven is, dan ga ik hakken en zagen, geen probleem ;D De kosten zijn dan alleen de aanpassing voor de aandrijfas.
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Onder mijn 144 uit 1969 paste de M46 niet schuin, en ws. ook niet recht. Een M46 uit 1977 trouwens, waar de schakelstang het deksel ingaat, de nieuwere zijn wat platter. Maar dan nog moet je de schakelstang en bijbehorende ophanging ergens kwijt.
Maar als je de tunnel aan gaat passen zou ik de bult uit een 240 zagen, zijn er zat van tenslotte.
Een M46 recht onder de Amazon, staan ook wat fotootjes van opengezaagde tunnels bij:
http://www.volvoadventures.com/amazon2.html
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Wanneer je de bak schuin plaatst ,blijft er verdomd weinig ruimte over .
De bak zal om de hartlijn van de hoofdas naar rechts draaien en daar is de ruimte al beperkt (zelfs bij rechte plaatsing.
Maar volgens sommige sites kan het wel.
Citaat:Wat betreft jouw uitleg van de tunnelaanpassing....Ik volg het niet
Op de M46 zit een beugel met opgelaste koker waar de pook aan zit.
Wanneer je die koker met beugel van de M46 zou halen ,dan zou de M46 zonder tunnelaanpassingen eronder passen.
Met andere woorden :je hoeft alleen ruimte te creeeren voor die koker.
De koker is ong. 4 cm breed (gokje).Dus maak je een sleuf vanaf het originele pookgat naar achteren van -pakweg- 6 cm breed.
De koker heeft dan ook zijdelings ruimte om vrij te kunnen bewegen.
Desnoods pas je koker ook nog wat aan .Ik heb'm -zoals je weet - ingekort en verlaagd.
Ook heb ik van de beugel aan beide zijden van de koker een hap eruit gezaagd.
Anders komt de beugel tegen de tunnel aan.
Voor 't gemak maar even de link erbij naar het M46 topic.
http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...1#msg76891
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 292
Topics: 6
Lid sinds: Mar 2008
Ok, er vanuit gaande dat ik hem recht onder de auto hang, dan is de aanpassing dus minimaal? Dit kan ik dus ook zelf maken en hoef ik niet een stuk tunnel erin te lassen van een 240? Een sleuf van 4 tot 6 cm is natuurlijk niet erg veel, we wingen er een pookhoes bevestiging omheen en we zijn klaar
P.S. Heeft er iemand een ergens een tunnel liggen :
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
Berichten: 292
Topics: 6
Lid sinds: Mar 2008
Vandaag nog even gekeken naar het lengte verschil van de M41 en de M46, dit is ongeveer 2 cm. Op de M41 zit de kleine flens en de afstand van de flens naar het huis is 3 cm. Op de M46 zit de grote flens en is de afstand van de flens naar het huis 4 cm. Volgens mij is er een kleine flens voor de M46 te krijgen, weet iemand misschien hoe groot de afstand van de flens naar het huis daarvan is? Als ik aan mag nemen dat deze ook 1 cm korter is, kan ik dan die andere cm uit het schuifbare gedeelte van de as halen? Hoogstwaarschijnlijk zal ik het moeten gaan meten en uitzoeken maar misschien is er iemand die het ook al eens heeft uitgezocht.
Ik probeer hier eigenlijk een as verkorting uit te sparen, iemand een idee wat dat kost?
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
De asverkorting van mijn as kostte 125 euro.
Dit was inclusief nieuw kruisje en balanceren.
Sla het balanceren niet over.Je krijgt gegarandeerd trillingen(hoe goed iemand ook kan lassen).
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
En hier is de maatvoering waar je om vroeg .
Het is een beetje onscherp maar de maat is 28 mm.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 292
Topics: 6
Lid sinds: Mar 2008
Kijk eens aan, dank je!!
Citaat:Sla het balanceren niet over.
Ik snap dat ik de as moet laten balanceren wanneer deze wordt veranderd, dit is ook niet iets dat ik over zou slaan. Lassen lukt eventueel nog wel maar dan.......
Aangezien er maar ÃÂ ÃÂ n centimeter verschil zit tussen de M46 met kleine flens en de M41 met kleine flens verwacht ik dat ik dit verschil uit het schuifbare gedeelte van de as kan halen. Misschien ook niet maar ik ga het gewoon eens proberen, probeer je het niet dan weet je het niet.
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
Berichten: 478
Topics: 5
Lid sinds: Mar 2008
Berichten: 292
Topics: 6
Lid sinds: Mar 2008
;D ;D ;D ;D
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
|