Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
Amazonturbo schreef:Ik verkies eigenlijk het koppel in plaats van het vermogen, maar als ik jouw verhaal zo zie dan geef je toch de voorkeur aan de A nokkenas of niet? Heb je al eens een T geprobeerd?
De A is wat koppel-rijker ja. zeker met een relatief lage compressie is een wat mildere nokkenas handig.
Amazonturbo schreef:Wat betreft de wideband sensor, is de prijs met alles erbij? (dat ik het dus op ÃÂÃÂn of andere manier kan aflezen in de auto?
de controller haal je bij http://www.14point7.com. er zijn 2 verschillende te koop, ik heb de oude, die werkt goed. prijs is 80$ shipped (afaik) met display. wel zelf een kastje bij pas maken en zelf imekaar zetten.
De sensor kun je overal kopen, maar beste via turbobricks of amazon.com ( ;D) (Bosch 17014 iirc)
Er zijn meerdere wideband machines te koop. kijk even wat je wil. de JAW is de goedkoopste en heeft best veel functies (dataloggen ook). dat was voor mij de reden.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Misschien heb ik er overheen gelezen , maar wat voor bak heb je nu ?
En heb je nog aanpassingen moeten doen met je kopp.hevel , aangrijppunt van het druklager?
Bij mij moest ik toen de ruimte opvullen van het scharnierpunt van de kopp.hevel met 4 sluitringen M8.
Anders kwam de kopp.plaat niet vrij.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 292
Topics: 6
Lid sinds: Mar 2008
Ik heb de M40 er nog achter hangen, plug and play! Ik heb dit wel al 1,5 jaar geleden uitgezocht dus ik weet niet meer welk vliegwiel, drukgroep en koppeling ik gebruikt heb. Aangezien het vliegwiel en drukgroep van de M40 niet pastte denk ik dat het geheel van de B21et is afgekomen.
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
Berichten: 4
Topics: 1
Lid sinds: Aug 2008
Voor koppel bij lage toeren zou ik eerder voor een M as gaan, (T kan ook, scheelt niet al teveel).
(dit was een uitspraak van jelmar trouwens, ik was vergeten uit te loggen).
Berichten: 478
Topics: 5
Lid sinds: Mar 2008
Ik zou een ''W'' nokkenas nemen, die hebben heel veel koppel bij lage toeren  haha
De B230F van mn broer rijdt veel fijner met de A nokkenas, daarbij vergeleken was de M nokkenas verschrikkelijk...
Weliswaar iets minder koppel, maar veel beter rijdbaar en minder brommen bij lage toeren (wanneer je het koppel aanspreekt)
Groet,
Philip
760 | Groen | Snel
Berichten: 292
Topics: 6
Lid sinds: Mar 2008
Citaat:Voor koppel bij lage toeren zou ik eerder voor een M as gaan, (T kan ook, scheelt niet al teveel).
De T nokkenas heeft toch betere prestaties over het "gehele" toerengebied? De T nokkenas gaat ook maar tot ongeveer 5000 toeren net als de M, daarachter zijn ze niet meer thuis toch?
Citaat:Ik zou een ''W'' nokkenas nemen, die hebben heel veel koppel bij lage toeren haha
Die moet je me even uitleggen........ Het zegt me niets en ook met google kom ik niets tegen?
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
Berichten: 478
Topics: 5
Lid sinds: Mar 2008
Amazonturbo schreef:Citaat:Ik zou een ''W'' nokkenas nemen, die hebben heel veel koppel bij lage toeren haha
Die moet je me even uitleggen........ Het zegt me niets en ook met google kom ik niets tegen?
Was een testje... een ''M'' nokkenas is hetzlefde als een ''W'' nokkenas, als je het verkeerd om bekijkt dan he 
Sorry voor deze stomme grap, ik hoop niet dat je te lang gezocht hebt...
Groet
760 | Groen | Snel
Berichten: 292
Topics: 6
Lid sinds: Mar 2008
Noop, eerste wat ik dacht............huh?!............ http://www.google.nl...............volvo w camshaft..............niets!
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
ik heb zelf geen verschil kunnen merken in bruikbaar laag rpm koppel tussen een A en een M. verschil is dat met de A de motor boven de 3000 rpm niet meer klinkt alsof ie stuk gaat, nog kracht heeft boven de 3500 rpm en dat zelfs op snelweg toerentallen (2500-3000) terugschakelen minder snel nodig is dan met de M nokkenas.
M is inderdaad iets koppelrijker, maar ik denk niet dat dat genoeg voordeel is om de andere nadelen te compenseren. het zijn allebij relatief milde nokkenassen, je kunt geen buil vallen aan die dingen.
In jou turbo blok zal trouwens een T zitten (neem ik aan), die is al wat beter dan de M, vind ik fijner. een M zou ik er nooit in zetten.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 292
Topics: 6
Lid sinds: Mar 2008
Ik ga de T nokkenas monteren uit de B21et, voor de B21et ga ik dan een andere nokkenas gebruiken.
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
|