5 October 2007, 22:13
Nog even dit:
Ik lees in het begin dat als je je filter hebt vervangen dat je dan je bobine kabel los dient te trekken. Dit is juist, maar enkel als je de LAGE SPANNING van de bobine loshaalt, dus niet de bobinekabel die naar de verdeler gaat, maar de 15(+) van de bobine. Anders loop je kans je bobine en je motormanagement systeem of ontstekingsmodule te beschadigen. Bij een kapotten ontstekingsdriver in het MMS of kapotte module, vervang dan ook de bobine, want er is zit dan inwendig een gaatje in de isolatie. Maar goed. Het ging hier over olie.
Moderne olie is zo goed dat het iedere aangegeven kwaliteitseis makkelijk haalt. Olie heeft een aantal problemen:
Vervuiling met:
Vocht
Brandstof
Vuil
Zwavel (uit de brandstof)
Slijtage partikelen
Mechanische veroudering door deelsmering. Komt in ieder motor voor. De dopes uit de olie raken opgebruikt.
Fysieke veroudering. De dopes verliezen hun werking.
Nou is het de grap dat een groot deel van de olie door het filter gaat. Dit filter neemt prima de olie op. Dit moet je niet onderschatten. De techneuten zijn prima in staat 3 micron uit dieselolie te filteren. Maar wel als resultaat dat het vuil-deeltje dat stukje van het filter verstopt. Zit het filter vol dan verstopt het letterlijk en gaat er een by-pass klepje open waardoor de olie ongefilterd weer in het carter komt.
Dit zeggende: Je kan best heel lang met je olie doen maar je filter zal op een gegeven moment de boosdoener worden. En daardoor zal de olie ook steeds meer gaan vervuilen. Het filter, of een deel daarvan heeft geen werking meer en een deel van de olie zal niet meer gefilterd worden. Je zou dus prima langer met je olie kunnen rijden, maar je filter werkt dan simpelweg niet meer. Alle koolrestjes zullen ook hun invloed hebben. Denk aan sludgevorming in het kleppendeksel. Het is dus verstandig het filter vaker te wisselen dan de olie. Vaak gebeurd het juist andersom.... Maar goed.. Als je dan toch je bakje onder de auto hebt geschoven en je filter laat vallen (bij een turbo trouwens onbereikbaar, dat kreng !), trek dan ook meteen de olie eruit. En zeg nou eerlijk... 1x in de 10.000 kilometer 100 euro uitgeven aan een klein beurtje. Dat komt neer op 1 cent per kilometer ? Het is meestal luiheid waardoor het blijft zitten.
En dan is er nog wat met synthetische olieen. Het kan zijn dat als de motor altijd op minerale olie heeft gereden en je gooit er plots syntetische olie in, dat het ding aan alle kanten gaat lekken. De keerringen kunnen daar niet tegen. Nu zal het bij de B23 en de B230 motoren geen problemen geven maar de pre-200 serie en de PRV motoren... Ik zou er toch voorzichtig mee zijn. Een goede minerale olie en iets vaker vervangen is dan wellicht beter. Synthetische olie heeft als bijkomend probleem dat oudere motoren olie gaan zuipen. Hou daar ook rekening mee.
En dan is er nog iets met toevoegingen in de olie. Het is omstreden maar ik ken een aantal mensen in de motorrevisie wereld die erbij zweren en ik heb ook wat motoren gezien die uit elkaar gingen en het gebruikt hadden: TSL. Opmerkelijk spul en het geluid in de motor neemt echt af.
Nu gaan we hele discussies krijgen over toevoegingen. Nou nee, liever niet. Maar ik gebruik het wel. En ik merk toch echt wel verschil.
Ik lees in het begin dat als je je filter hebt vervangen dat je dan je bobine kabel los dient te trekken. Dit is juist, maar enkel als je de LAGE SPANNING van de bobine loshaalt, dus niet de bobinekabel die naar de verdeler gaat, maar de 15(+) van de bobine. Anders loop je kans je bobine en je motormanagement systeem of ontstekingsmodule te beschadigen. Bij een kapotten ontstekingsdriver in het MMS of kapotte module, vervang dan ook de bobine, want er is zit dan inwendig een gaatje in de isolatie. Maar goed. Het ging hier over olie.
Moderne olie is zo goed dat het iedere aangegeven kwaliteitseis makkelijk haalt. Olie heeft een aantal problemen:
Vervuiling met:
Vocht
Brandstof
Vuil
Zwavel (uit de brandstof)
Slijtage partikelen
Mechanische veroudering door deelsmering. Komt in ieder motor voor. De dopes uit de olie raken opgebruikt.
Fysieke veroudering. De dopes verliezen hun werking.
Nou is het de grap dat een groot deel van de olie door het filter gaat. Dit filter neemt prima de olie op. Dit moet je niet onderschatten. De techneuten zijn prima in staat 3 micron uit dieselolie te filteren. Maar wel als resultaat dat het vuil-deeltje dat stukje van het filter verstopt. Zit het filter vol dan verstopt het letterlijk en gaat er een by-pass klepje open waardoor de olie ongefilterd weer in het carter komt.
Dit zeggende: Je kan best heel lang met je olie doen maar je filter zal op een gegeven moment de boosdoener worden. En daardoor zal de olie ook steeds meer gaan vervuilen. Het filter, of een deel daarvan heeft geen werking meer en een deel van de olie zal niet meer gefilterd worden. Je zou dus prima langer met je olie kunnen rijden, maar je filter werkt dan simpelweg niet meer. Alle koolrestjes zullen ook hun invloed hebben. Denk aan sludgevorming in het kleppendeksel. Het is dus verstandig het filter vaker te wisselen dan de olie. Vaak gebeurd het juist andersom.... Maar goed.. Als je dan toch je bakje onder de auto hebt geschoven en je filter laat vallen (bij een turbo trouwens onbereikbaar, dat kreng !), trek dan ook meteen de olie eruit. En zeg nou eerlijk... 1x in de 10.000 kilometer 100 euro uitgeven aan een klein beurtje. Dat komt neer op 1 cent per kilometer ? Het is meestal luiheid waardoor het blijft zitten.
En dan is er nog wat met synthetische olieen. Het kan zijn dat als de motor altijd op minerale olie heeft gereden en je gooit er plots syntetische olie in, dat het ding aan alle kanten gaat lekken. De keerringen kunnen daar niet tegen. Nu zal het bij de B23 en de B230 motoren geen problemen geven maar de pre-200 serie en de PRV motoren... Ik zou er toch voorzichtig mee zijn. Een goede minerale olie en iets vaker vervangen is dan wellicht beter. Synthetische olie heeft als bijkomend probleem dat oudere motoren olie gaan zuipen. Hou daar ook rekening mee.
En dan is er nog iets met toevoegingen in de olie. Het is omstreden maar ik ken een aantal mensen in de motorrevisie wereld die erbij zweren en ik heb ook wat motoren gezien die uit elkaar gingen en het gebruikt hadden: TSL. Opmerkelijk spul en het geluid in de motor neemt echt af.
Nu gaan we hele discussies krijgen over toevoegingen. Nou nee, liever niet. Maar ik gebruik het wel. En ik merk toch echt wel verschil.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl