Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Welke olie in een 240 turbo?
#31
Nog even dit:

Ik lees in het begin dat als je je filter hebt vervangen dat je dan je bobine kabel los dient te trekken. Dit is juist, maar enkel als je de LAGE SPANNING van de bobine loshaalt, dus niet de bobinekabel die naar de verdeler gaat, maar de 15(+) van de bobine. Anders loop je kans je bobine en je motormanagement systeem of ontstekingsmodule te beschadigen. Bij een kapotten ontstekingsdriver in het MMS of kapotte module, vervang dan ook de bobine, want er is zit dan inwendig een gaatje in de isolatie. Maar goed. Het ging hier over olie.

Moderne olie is zo goed dat het iedere aangegeven kwaliteitseis makkelijk haalt. Olie heeft een aantal problemen:

Vervuiling met:
Vocht
Brandstof
Vuil
Zwavel (uit de brandstof)
Slijtage partikelen

Mechanische veroudering door deelsmering. Komt in ieder motor voor. De dopes uit de olie raken opgebruikt.

Fysieke veroudering. De dopes verliezen hun werking.

Nou is het de grap dat een groot deel van de olie door het filter gaat. Dit filter neemt prima de olie op. Dit moet je niet onderschatten. De techneuten zijn prima in staat 3 micron uit dieselolie te filteren. Maar wel als resultaat dat het vuil-deeltje dat stukje van het filter verstopt. Zit het filter vol dan verstopt het letterlijk en gaat er een by-pass klepje open waardoor de olie ongefilterd weer in het carter komt.

Dit zeggende: Je kan best heel lang met je olie doen maar je filter zal op een gegeven moment de boosdoener worden. En daardoor zal de olie ook steeds meer gaan vervuilen. Het filter, of een deel daarvan heeft geen werking meer en een deel van de olie zal niet meer gefilterd worden. Je zou dus prima langer met je olie kunnen rijden, maar je filter werkt dan simpelweg niet meer. Alle koolrestjes zullen ook hun invloed hebben. Denk aan sludgevorming in het kleppendeksel. Het is dus verstandig het filter vaker te wisselen dan de olie. Vaak gebeurd het juist andersom.... Maar goed.. Als je dan toch je bakje onder de auto hebt geschoven en je filter laat vallen (bij een turbo trouwens onbereikbaar, dat kreng !), trek dan ook meteen de olie eruit. En zeg nou eerlijk... 1x in de 10.000 kilometer 100 euro uitgeven aan een klein beurtje. Dat komt neer op 1 cent per kilometer ? Het is meestal luiheid waardoor het blijft zitten.

En dan is er nog wat met synthetische olieen. Het kan zijn dat als de motor altijd op minerale olie heeft gereden en je gooit er plots syntetische olie in, dat het ding aan alle kanten gaat lekken. De keerringen kunnen daar niet tegen. Nu zal het bij de B23 en de B230 motoren geen problemen geven maar de pre-200 serie en de PRV motoren... Ik zou er toch voorzichtig mee zijn. Een goede minerale olie en iets vaker vervangen is dan wellicht beter. Synthetische olie heeft als bijkomend probleem dat oudere motoren olie gaan zuipen. Hou daar ook rekening mee.

En dan is er nog iets met toevoegingen in de olie. Het is omstreden maar ik ken een aantal mensen in de motorrevisie wereld die erbij zweren en ik heb ook wat motoren gezien die uit elkaar gingen en het gebruikt hadden: TSL. Opmerkelijk spul en het geluid in de motor neemt echt af.

Nu gaan we hele discussies krijgen over toevoegingen. Nou nee, liever niet. Maar ik gebruik het wel. En ik merk toch echt wel verschil.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#32
5w/40 vol synthetisch.is ijn voorkeur en zit in mijn 245turbo!
Kijk eens bij de HEMA.
Ik dacht iets van 3,75euro per liter.
Voordeel van 5w/40 ,de olie is dun.
In Nederland rijden we zulke korte ritjes dat juist deze olie goed is.
Bij vele komt het motorblok amper op bedrijfstemperatuur.
Daarom kies ik 5w/40.(minder slijtage bij koude starts)
Ik denk zelfs door de mindere wrijving een iets gunstiger brandstof verbuik In een autoboek van 1983 staat 20w50 voorgeschreven.
Stuk dikker olie dus.......,maar toen was er nog geen synthetisch ful olie.
Antwoord
#33
Heb met de polar op gas altijd semi syntheet 10W40 gebruikt. Vanwege LPG regelmatig slechts bij 20000 km gewisseld. Bleef mooi schoon. Motor had pas 375000 km op de teller.

Vriend van me rijdt op total aero 15W50 (B20E in P1800E). Is ook een volsyntheet en wordt door Total eigenlijk alleen maar op vliegtuigmotoren toegepast. In dezelfde motor ging voorheen ook de 10W40 semisyntheet van Total. Maar op de Area staat de drukmeter RECHT omhoog (ook stationair). Dus betere druk cq olie opbrengst en dus beter voor de motor!!??. Of trek ik hier een verkeerde conclusie?

Volgens mij is een dikkere olie vanaf 10W40 prima voor de B18/20 techniek. Voor de latere modellen 200/700/900 en mn de injektie modellen mag het wel iets dunner. Let wel op om niet in een stap van mineraal naar volsyntheet te gaan. Vaker gehoord dat de syntheet een reinigend effect heeft met de nodige risiko's van sludges loslaten etc..
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#34
door lpg LIJKT je olie schoon, maar schijn bedriegt heb ik gehoord.

De neerslag of roet oid van benzine zorgt voor de zwarte kleur vd olie, maar het zegt niets over de 'staat' van de olie. Dus net zo vaak verversen als bij een benzinemotor!
Antwoord
#35
halfsyntheet lijkt mij beter voor deze oudere motoren, maar wie ben ik. :Smile
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#36
Heb dan wel geen turbo, maar wilde toch iets toevoegen in deze discussie ;D


Voor het verversen van de olie vulde ik altijd bij met castrol 10w40. Dit is de enige olie die voor benzine motoren bij de pomp te verkrijgen is (kon namelijk op de tankpas). Er lag vak een drup of wat olie onder de auto wanneer ik de haar s´ochtends uit het hok pakte.

Olie nu ververst met 15w40 en wat denk je, de afgelopen 600km geen druppels meer onder de auto,… Je zou dus denken dat ik voortaan niet meer moet gaan bijvullen met die 10w40,… Ook niet onbelangrijk: kwam er ook achter dat 15w40 aardig goedkoper is dan die 10w40. 5ltr Kroon Bi- turbo olie voor maar €25,- (incl.)!!!
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
#37
Ik heb van de week contact gehad met de vorige (zweedse) eigenaar omtrent de olie in m'n 245 turbo
Hij zij me dat in Zweden Volvo-garage's meestal Mobil oil wordt gebruikt.
En op de mijne heeft hij 5W50 full-synteet gedaan.

ter informatie

Antwoord
#38
heb de mijne voorzien van Kroon 10W40.

ik was na 1500 km bijna 1,5 liter kwijt. :o
plassen en verbruik (vette achterruit) Sad
garagist zei dat ie dat wel vaker meemaakte bij oude blokken.
balen hoor...
ga er vanaf nu cheap-ass 15W40 ingooien en sparen voor een motorrevisie.

de garagist rekent me daar ongeveer 1500 euro voor.
nwe oliekeerringen, lagers, uithonen van cilynders, nwe veren , pakkingen en kop vlakken.
inclusief in- en uitbouwen.
plus eventueel nog 500 voor een ruilrevisieturbo

bahbah wat een centen

huidige auto's:
Portugese Toyota Corolla scheurbak 1988
Camper Iveco Turbodaily 1979

Voorheen:
Amazon '68, 245 combi fabrieks-VAN '86, 245 combi homebrew-VAN '88, 245 B21ET '83, 245 B21A '76, 245 B21A ‘78, 740 combi '88, 850 combi '96, 2x 940 B230F ‘97 en V70 170pk ‘01
Antwoord
#39
Hugo, Denk dat er enkele zitten te wachten op je LPG ervaringen. Wel gruwelijk balen van dat olieverbruik.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#40
hugo schreef:heb de mijne voorzien van Kroon 10W40.

ik was na 1500 km bijna 1,5 liter kwijt. :o
plassen en verbruik (vette achterruit) Sad
garagist zei dat ie dat wel vaker meemaakte bij oude blokken.
balen hoor...
heb er sinds februari ( ruim 10.000 km nu) waarvan ruim 4000 in twee weken Italie pas een klein litertje olie hoeven bij te gooien in de 245 Turbo, en ja, zit kroon 10W40 in
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 2.827 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.800 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 3.315 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 4.507 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 6.106 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 5.874 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 7.857 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 16.692 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A
  Turbo vinden (Volvo s40 D1.9, 2001) Foxhill 1 11.826 6 November 2014, 15:21
Laatste bericht: Marc1970
  Turbo B21ET vervangen vraagje Karinsky 34 77.086 9 July 2014, 22:22
Laatste bericht: Karinsky

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)