Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
fuseekogel en stuurkogel
Vandaag apk keuring gehad, van mijn amazon combi maar helaas afgekeurd op 2 rubbers.
bij de apk zijn de stuurkogelhoes links en daarnaast rechts onder fuseekogelhoes afgekeurd.
nu is het vrij vlot verlopen, dus zonder dat ik tijd had om te vragen hoe en wat, maar nu kan ik die gaan vervangen. maar is er iemand die de engelse namen kent hiervoor. heb amazon cd met de manual
dus als iemand me kan wijzen welke delen het zijn, en of dit makkelijk te vervangen is.

heel erg bedankt want als dit gebeurt is dan wordt ie goedgekeurt.

grt
Antwoord
Niet getreurd. Die rubber hoesjes zijn bij de ouderwetse automaterialenzaak in alle maten verkrijgbaar. Diameters meten en een iets krappere maat kiezen.

Vervangen vereist enig geweld of een stuurkogeltrekker, kogels zitten met een conische passing vast. Eerst de moer eraf, dan recht van bovenaf/onderaf beuken terwijl je de boel ondersteunt. Beetje met twee hamers tikken van weerskanten tegen de conische passing helpt. De fuseekogels worden door de veer een beetje op weg geholpen, de stuurkogels kunnen echt muurvast zitten. Bovenin de kogel zit een klein putje voor de kogeltrekker, daar kan je ook een stevige drevel inzetten en daarop meppen. Dan blijft de schroefdraad heel. Is mij altijd nog gelukt zonder trekker.

fuseekogel = ball joint

stuurkogel = steering rod end, voor de Amazon net als de 140 een geheel met de steering rod L of R. Kost ca. 40 euro nieuw. Die middelste stang heeft wel losse eindjes, heten tie rod end.

Trouwens als er maar een ietepieteklein gaatje in zit mag je dat schoonmaken en dichtplakken/kitten voor de APK. Als er een grote scheur inzit gaat dat niet lukken en is de kogel ws. ook al rot.

Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  stuurkogel vervangen is toch niet zo moeilijk? Nicolaas H 8 16.705 8 January 2012, 01:17
Laatste bericht: Jambon
  Fuseekogel met en zonder stuurgekrachtiging Kwekkel 8 6.316 22 December 2011, 13:09
Laatste bericht: Kwekkel

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)