Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
b18 "stikt" bij belasting
Mooie compressie, als nieuw, en mooi gelijk. Afstelling ontsteking kan ook vrij precies met stilstaande motor mbv een lampje, hoe staat in het manual. Dat ratelen zou best pingelen kunnen zijn, ondanks de loodvervanger, laat hem dus wat rijker lopen en zet de ontsteking wat later dan optimaal (tot-ie niet meer pingelt). Of hevel de helft van die 95 over in je auto en vul aan met 98.

Klepspeling zou ik ook zeker controleren. Er staat ook dat je daarvoor en elk de kopbouten jaar moet aantrekken, zou ik nog even laten voor wat het is. En dat je moet afstellen met een lopende motor, lijkt me ook iets voor de meer ervaren zeelui.

Die puntjes kan je vlakvijlen met een nagelvijl, maar voor Velleman is dat niet eens nodig.

Als die motor een tijdje goed draait op een normaal mengsel wordt-ie een al stuk schoner. Zijn ook wel trucjes voor, geen ervaring mee. Je zou nog moeten synchroniseren, nu loopt de een misschien te rijk en de ander te arm.

Oh, en ik heb ook op mijn B20's zo'n vage relatie tussen toerental en carterventilatie. Met jouw compressie heb je absoluut geen overdreven druk in je carter (blow-by).

Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Citaat:Mooie compressie, als nieuw, en mooi gelijk
ah, gelukkig.
denk dat ik een jerrycannetje 98 + loodvervanger haal en een slangetje vanaf de benzinepomp er in hang.
auto rolt op diesel vrees ik.

dus toch met een strobe? heb me laten vertellen dat dat bij deze blokken niet veel deed. maar neem het direct aan.
zoek net op marktplaats. forumgenoot bflierman lijkt er 1 in de aanbieding te hebben. kleine wereld Big Grin
doe die puntjes toch wel even met de nagevijl dan. gaat die voelermaat er ook strakker tusssen.

ervaren zeelui? vrachtwagenmonteur ook goed? ga ik neef vovo even lief aankijken

wil ik bij deze even adverteren voor 60 liter benzine. wie o wie koopt van mij 60 euro benzine tegen 50% van de "straatwaarde" boot ligt in zaandam. voor de liefhebber Wink

Citaat:Oh, en ik heb ook op mijn B20's zo'n vage relatie tussen toerental en carterventilatie. Met jouw compressie heb je absoluut geen overdreven druk in je carter (blow-by)
sja, had em er even afgehaald om beter bij mijn carb te kunnen. had ik mijn hele achterzitje geölied!

zeg als je van die stoere k&n filters haalt ben je natuurlijk van je carterventialtie af, maar kan dat kwaad? (meer chrome onder die kap!)

grr, ik baal als een stekker van die keelonsteking. wil verder sleutelen :'(

dank marc
als ie het doet moet je maar eens een rondje komen varen!
Antwoord
Wat mark bedoelt met het lampje is geen stroboscoop trouwens. Zal wel ergens een lampje monteren dat het BDP aangeeft.
Klepspeling stellen is een fluitje van een cent bij een B20 en B18.:
http://home.wanadoo.nl/stephanie.pappers...leppen.htm

Heel erg kort samengevat:
Kleppendeksel eraf, aan krukaspoulie draaien (fan zal je niet hebben), kijken naar de tuimelaars, je ziet steeds van 3 cilinders de kleppen bewegen, de gene die geen bewegende klep heeft moet je stellen.
Benodigdheden: dikker platte schroevendraaier, steek/ringsleutel 1/2" en een voelermaatje.

floor schreef:forumgenoot bflierman lijkt er 1 in de aanbieding te hebben. kleine wereld Big Grin
Zo toevallig is dat niet als je zijn posts bekijkt.
Antwoord
haha, qua kleppenstellen zou je het over een kruispost kunnen hebben Smile

las net over het lampje in de operators manual aq110 / 200
er staat daar dat dan een tijdelijke oplossing is tot het profi gedaan wordt met strobe. (BDP que'st que c'est?)

bflierman, ben flierman. van tinus techniek. ahah. kwartje valt Big Grin
had al contact met hem gehad omdat ie verdelers specifiek voor strombergs maakt.

Antwoord
Citaat:zeg als je van die stoere k&n filters haalt ben je natuurlijk van je carterventialtie af, maar kan dat kwaad? (meer chrome onder die kap!)

Eeehh, volgens mij niet?

Hoezo zou je geen carterventilatie meer hebben met (chromen) K&N's ?
Heb ze er zelf ook op (B20B), maar de carterventilatie ook nog steeds hoor.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
haha, ik bedoelde het als vraag
maar heb evengoed mijn antwoord Smile dank rob!

ik zie geen aanlsuiting voor de carterventilatie. hoe werkt dat?
kan me zo voorstellen omdat het 2 losse apparaten zijn het iets meer voeten in de aarde heeft.
Antwoord
Puntenontsteking.....
Keelontsteking .....

Motor heeft problemen met de ademhaling....
Eigenaar heeft problemen met de ademhaling....

Motor zuipt.....
Eigenaar ? ?
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
Citaat:ik zie geen aanlsuiting voor de carterventilatie. hoe werkt dat?

Hier is eea uitvoerig aan de orde gekomen.

Topic: Carterventilatie B20

en deze link geeft ook een mooi overzicht over carterventilatie http://sw-em.com/pcv_diagrams.htm
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Jouw carterventilatie vertrekt v.a. het 'eitje' voor de stroomverdeler, en gaat door een verzinkte buis naar de vlamdover.

En ik zie op je verdeler een olietoevoerdopje uitsteken, als je de buitenkant ervan verdraait verschijnt er een gat waar olie (OEL staat erop) inkan om de as vd verdeler te smeren. Bovenop het viltje moet ook een druppie, en het nokkenasje mag een pietsie vet.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
ben er weer!

kleppen gesteld met dit schemaatje, zo hee wat maakt dat een verschil!
verder nog even aan de verdeler gedraaid, heb nog steeds het idee dat ik niet alle powerr er uit haal, maar dat weet ik pas als er een toerenteller er aan hang. (moet 5100 rpm kunnen halen)

@marc1970, ga ik even doen! is dat voor het behoud van de motor/verdeler?

lol@edwin ;D
eigenaar werkt te hard en wil dan daarna alsnog zijn boot huis fiets en buitenboord van een maatje fixen. heb met pijn in mij hart de sensible choice gemaakt en eerst mijn huis gedaan. de buitenboord stond thuis dus die kon ik ook doen. fiets komt wel, nou wil ik weer aan de b18, maar de centjes zijn op. (mijn baas is laat met vakantiegeld)

áls dat vakantiegeld binnen is wordt het tijd voor een nieuw topic.
een b18 op 3 lpg heftruck wisseltanks Wink

voor die tijd vind ik het wel belangrijk dat de metertjes het doen, vooral oliedruk en watertemp.
weten jullie misschien of dat na te meten is?
heb ik maar weer eens een nieuw topic voor geopend want is natuurlijk niet ècht motories, meer electrisch
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)