Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
b18 "stikt" bij belasting
Al die versleten onderdelen bij elkaar zijn nog niet genoeg om hem te stoppen, maar echt powerrrr ga je er niet meer mee maken. Meet de compressie eens, dan weet je veel meer over het binnenste van je blok.

De rotor kan je denk wel 30 graden verdraaien t.o.v. het verdelerhuis, dat is de centrifugaalvervroeging (je voelt een lichte weerstand van de veertjes die daarin zitten). Maar het nokkenasje moet je niet zijdelings heen en weer kunnen wiebelen, dat is slijtage.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
en we gaan natuurlijk voor powerrr Wink

compressie meten, gok dat ik dan een compressiemeter nodig heb (was al aan het snuffelen)
verdeelkap zit vrij los. nokkenas ga ik checken, wordt helaas waarschijnlijk pas zaterdag Sad

als ik de rotor verschoof was het alsof ik eerst door een soort rubber weestand heen moest. dat zullen dan die veertjes zijn?

dank voor de hulp, heb weer genoeg materiaal om vrolijk door te sleutelen!
Antwoord
kriebel kriebel, toch maar even de carbs er af gehaald
Antwoord
Net twee keer dat topic proberen te openen, maar pc crasht meteen .
Moest met contr / alt / del de boel afsluiten.

Graag niet te veel grote foto's in een topic .
De boel gaat hier anders net zo slecht lopen als jouw blok......
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
haha leuke vergelijking.
maar klinkt dan wel alsof jouw computer wel eens een servicebeurtje kan gebruiken ;D

De foto's zijn extern gehost, dus zal het forum niet beïnvloeden.
maar goed punt want ze zijn inderdaad huge. forum resizet ze op 800x600.
ga meteen even inkrimpen, thx voor de tip!
Antwoord
Rechts in beeld op de Microsoftwebsite staat een programmatje genaamd Image resizer. Een makkelijk programmatje, waarmee je je foto's kunt verkleinen, zonder dat allemaal via paint te doen (maar gewoon op de foto met rechtermuisknop klikken--> "resize pictures" en klaar) De pc behoudt de originele foto, maar maakt een kopie van 800x600 (dus minder mb...) die hij in dezelfde map opslaat.

Misschien handig. Wink
Antwoord
Citaat:ga meteen even inkrimpen, thx voor de tip!
ben met computers gelukkig een stuk handiger als met auto's ;D
was alleen niet meer helemaal wakker toen ik gister de foto's naar mijn site aan het uploaden was.
het moet nou beter lopen

Antwoord
Citaat:maar klinkt dan wel alsof jouw computer wel eens een servicebeurtje kan gebruiken

Nee hoor....
Mijn 486 met DOS draait als een trein ;D ;D
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
heb de carburateurs er gister weer opgezet.

maakt al een wereld van verschil. heb nog geen toerenteller, zou 5100 rpm moeten kunnen halen. op dit moment loopt ie minder hard als een 40pk yamaha (weliswaar achter een lichtere boot) maar 60 km/u zou die moeten kunnen halen, en daar zijn we nog lang niet.
nu loopt ie op in toeren tot een bepaald moment en dan begint de motor te ratelen. (is dat dan door de euro95?)
ik denk dat ik qua carburatie nog iets rijker kan gaan (staan nu op 2,25 open. volvo zegt 2,25 tot 2,75)

wat is er verder gebeurd:

ik heb loodvervanger bij de euro 95 gegooid. (hij moet namelijk op super draaien?)
dat moest het pingelen tegen gaan als ik het goed begreep van marc.
maar kan ik daar de boel wel goed mee afstellen dan? hoop van wel, anders moet ik 70 liter euro95 gaan overhevelen :o

contctpuntjes op 4 gezet, ze zijn een klein beetje ingebrand. zou ik voor de zekerheid (en exacter stellen) niet beter even nieuwe contactpuntjes kunnen gebruiken? (heb een velleman transistoronsteking kitje in elkaar gesjeft, even getest. loopt prima. ik laat even de hars op de print uitharden en dan kan ie er op.)

ontstekingstijdstip proberen goed te zetten, nu klinkt ie redelijk goed.
(kan alleen met warme motor en stationair toch?)

nav marcel1970's post
Citaat:Als je met een beetje afstellen klaar bent en alles werkt heb je een goede motor gekocht. Deze blokken kunnen ook erg last hebben van afgesleten nokkenassen, gebroken zuigerveren, doorgeblazen koppakkingen en/of uitgesleten stroomverdelers. Carburateurs kunnen ook structureel gaar zijn door speling op gasklepasjes.
heb ik een compressiemeter gekocht, de score
cil 1 14,5 bar
cil 2 15,0 bar
cil 3 14,5 bar
cil 4 14,75 bar
bij een warme motor gedaan met de ontsteking er af en gas vol open.
in mijn aq110 operators manual staat alleen 13 - 14 per cm2

gasklep is volgens BFLierman minder spannend bij strombergs
Citaat:Gasklep is bij de Stromberg vaak niet zo'n punt. De SU's zijn hiervoor veel gevoeliger.
ik heb natuurlijk geen referentiemateriaal, maar er zit niet heel veel speling op het asje (voor mijn gevoel)

wat betreft stroomverdeler, volgens mij is dat een speciale gemarisineerde. voelt ook alsof je hem door een rubber weerstand heen moet draaien. nokkenasje is redelijk stevig. maar de verdelerkap zelf kan je flink heen en weer bewegen...

helaas heb ik sinds donderdag het gevoel alsof er een olifant op mijn borst is gaan staan en voelde ik me zaterdag als een kerel van 80, dus toch even naar de huisartsenpost geweest. oordeel: keelontsteking.
er werd me vriendelijk verzocht te gaan liggen en dus niet aan het water te gaan zitten knutselen.
zodra de olifant weg is ga ik weer verder.
hou jullie op de hoogte!
Antwoord
ow, bijna vergeten.
nadieselen heet het geloof ik.
als ik het contact uit zet slaat ie niet meteen af.
heeft dat te maken met verkeerde brandstof?
is toch koolafzetting? kan ik daar vanaf komen zonder de kop er af te trekken?
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)