heb de carburateurs er gister weer opgezet.
maakt al een wereld van verschil. heb nog geen toerenteller, zou 5100 rpm moeten kunnen halen. op dit moment loopt ie minder hard als een 40pk yamaha (weliswaar achter een lichtere boot) maar 60 km/u zou die moeten kunnen halen, en daar zijn we nog lang niet.
nu loopt ie op in toeren tot een bepaald moment en dan begint de motor te ratelen. (is dat dan door de euro95?)
ik denk dat ik qua carburatie nog iets rijker kan gaan (staan nu op 2,25 open. volvo zegt 2,25 tot 2,75)
wat is er verder gebeurd:
ik heb loodvervanger bij de euro 95 gegooid. (hij moet namelijk op super draaien?)
dat moest het pingelen tegen gaan als ik het goed begreep van marc.
maar kan ik daar de boel wel goed mee afstellen dan? hoop van wel, anders moet ik 70 liter euro95 gaan overhevelen :o
contctpuntjes op 4 gezet, ze zijn een klein beetje ingebrand. zou ik voor de zekerheid (en exacter stellen) niet beter even nieuwe contactpuntjes kunnen gebruiken? (heb een velleman transistoronsteking kitje in elkaar gesjeft, even getest. loopt prima. ik laat even de hars op de print uitharden en dan kan ie er op.)
ontstekingstijdstip proberen goed te zetten, nu klinkt ie redelijk goed.
(kan alleen met warme motor en stationair toch?)
nav marcel1970's post
Citaat:Als je met een beetje afstellen klaar bent en alles werkt heb je een goede motor gekocht. Deze blokken kunnen ook erg last hebben van afgesleten nokkenassen, gebroken zuigerveren, doorgeblazen koppakkingen en/of uitgesleten stroomverdelers. Carburateurs kunnen ook structureel gaar zijn door speling op gasklepasjes.
heb ik een compressiemeter gekocht, de score
cil 1 14,5 bar
cil 2 15,0 bar
cil 3 14,5 bar
cil 4 14,75 bar
bij een warme motor gedaan met de ontsteking er af en gas vol open.
in mijn aq110 operators manual staat alleen 13 - 14 per cm2
gasklep is volgens BFLierman minder spannend bij strombergs
Citaat:Gasklep is bij de Stromberg vaak niet zo'n punt. De SU's zijn hiervoor veel gevoeliger.
ik heb natuurlijk geen referentiemateriaal, maar er zit niet heel veel speling op het asje (voor mijn gevoel)
wat betreft stroomverdeler, volgens mij is dat een speciale gemarisineerde. voelt ook alsof je hem door een rubber weerstand heen moet draaien. nokkenasje is redelijk stevig. maar de verdelerkap zelf kan je flink heen en weer bewegen...
helaas heb ik sinds donderdag het gevoel alsof er een olifant op mijn borst is gaan staan en voelde ik me zaterdag als een kerel van 80, dus toch even naar de huisartsenpost geweest. oordeel: keelontsteking.
er werd me vriendelijk verzocht te gaan liggen en dus niet aan het water te gaan zitten knutselen.
zodra de olifant weg is ga ik weer verder.
hou jullie op de hoogte!