Berichten: 5
Topics: 2
Lid sinds: Jun 2007
Mijn volvo 240 mist volgens mij een uitlaatsteun.
het gaat om het stuk uitlaat dat van het spruitstuk af komt. Na de bocht hoort volgens mij een steun te zitten, maar bij mijn auto zit er niets. Er zit wel een soort bevestiging daarboven, waar volgens mij een steun aan bevestigd kan worden. Heeft iemand een plaatje of beschrijving ervan? Maakt het wat uit dat er geen steun zit?
Alvast bedankt
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Hele tijd zonder gereden, niks van gemerkt. Nu heb ik er sinds een jaar zelf een steuntje voor gemaakt, ook niks van gemerkt.
In theorie is het beter voor het spruitstuk omdat het gewicht en de beweging van de uitlaat wat beter verdeeld worden.
Gewoon een stuk 3 mm plaat ombuigen, passen en meten, drie ruimachtige gaten erin boren en ophangen maar.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 5
Topics: 2
Lid sinds: Jun 2007
bedankt voor de reactie. Ik begrijp hieruit dat in de orginele toestand de steun ook aan de uitlaat zit met een moer en bout. Zijn dergelijke steunen ook gewoon te koop?
alvast bedankt
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
In deze uitlaatbocht zat al een moer, netjes blind gelast achter het plaatje waarmee de twee pijpen aan elkaar zitten, ws. origineel Volvo. Mooie kwaliteit.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Als het goed is moet er op de uitlaat een plaatje gelast zitten met een draadgat erin.
Je maakt de uitlaat aan de carosserie vast door een boutje bovenlangs door de steun aan de auto heen in het draadgat van het plaatje aan de uitlaat te schroeven.
Als je zelf dingen aan moet gaan passen dan klopt er iets niet !
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Nu schiet me te binnen wat er bij jouw auto aan scheelt

nl. ze hebben waarschijnlijk de uitlaat al een keer vernieuwd c.q. eraf gehad en bij terugmontage hebben ze het steuntje wat aan de carosserie zit niet goed of snel genoeg terug kunnen plaatsen en toen maar gedacht : "zonder dat steuntje moet ook maar kunnen want hij hangt verderop ook nog in rubbers ;D.
Als je dat steuntje weglaat zul je zien dat je uitlaat , terwijl ie nog niet geroest is, op een gegeven moment toch afscheurt bij de middenpot door metaalmoeheid veroorzaakt door het jutteren van de uitlaat.
Berichten: 5
Topics: 2
Lid sinds: Jun 2007
Nu begrijp ik hoe het zit. Bij mijn auto ontbreekt de steun en op de uitlaat zelf was er ook geen mogelijkheid meer om om de steun aan vast te zetten. Tja, wat zou het eerste verdwenen zijn? Door het ontbreken van de steun is er een scheurtje gekomen in de pijp naast het katalysatorgedeelte.
In ieder geval weet ik wat er nu moet gebeuren, namelijk: nieuwe voorpijp, nieuwe steun en katalysator (is verder nog prima) lassen.
Bedankt voor het verschaffen van de duidelijkheid!