Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elektronische ontsteking IPV contactpunt
Citaat:Whaaaaa K'heb een bluemotion bak!!!

@Jan: nog even en je houdt geld over!

van 1:6 naar 1:7,33 is toch mooi 22% zuiniger!

Bij een aanschafprijs van €15 voor de Velleman, heb je die er dus al uit na ong. 1000km.

(Ok, in jou geval iets langer.........) Wink
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
skidje schreef:Wat zijn de gemiddelde ritafstanden en worden deze binnen de bebouwde kom, B-Wegen en/of snelwegen gemaakt? Maar 1 op 7,44 voor rundum hause verkeer is heel netjes met een B23A.

Ritjes bestaan hoofdzakelijk uit; eerst 2 km 60km/u weg dan een snelweg voor 12km en 110km/h en weer industrieterrein voor 3 km,… Verder ben ik nog steeds wel benieuwd of het zuinige gebruik zich idd gaat door zetten. Ik weet wel dat ik nog nooit boven de 1 op 6,4 geweest ben (1 x dan toen een hele tank in eens leeg gereden) met het normale dagelijkse verkeer, nu dus al 2 tankbeurten boven dit gemiddelde! En een beter lopende motor die geen slagen meer overslaat!

Ach en anders gewoon zo´n ding bestellen kost je nog geen 20 eurie kan je het zelf eens tsjekke. Je kan de foto’s (van Rob paar blz terug) wel gebruiken als voorbeeld bij het in elkaar bakken. En anders heb ik er altijd nog een misbaksel liggen die ter illustratie hier op het forum geplaatst kan worden. Mocht iets je nog niet duidelijk zijn. Mocht je apparaatje toch onderweg stuk gaan dan kan je met 1 hand omdraai de oude setup weer terug plaatsen.

Suc 6!! ;D
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
Heb eindelijk weer een account weten te regelen, was voorheen bekend als "da goose" op het forum (gele 245 met b21a uit 1979) maar nu dus ff als Peaky.

Ik heb zelf ook de velleman kit geprobeerd en bij mij gaat de motor behoorlijk rot lopen, stationair loopt ie redelijk mooi (eerste tijd), start best ok (niet slechter in ieder geval) maar als je gas geeft dan houdt ie eerst een beetje in en gaat daarna wel door maar stottert flink.
Rijden gaat ook met de nodige overslagen en ploffen gepaard en er is dus echt niet mee te rijden.
Heb ook al contactpuntjes vervangen, timing afgesteld en loopt heel mooi op de originele contactpunten maar met de velleman is het drama en heb hem nu dan ook niet in gebruik.
Het ligt niet aan mijn soldeerkunsten (check dit maar even: http://www.dagoosemusic.nl/diy/) of electronica kennis, ik zit eerder te denken aan de schakeling zelf die gewoon niet echt lekker is opgebouwd waardoor er een te zware belasting is.

Heeft er inmiddels al iemand anders ervaringen met de vellemankit of aanpassingen gedaan? Of betere, wellicht wat duurdere alternatieven???
Antwoord
Moet er overigens wel nog even bij vermelden dat ik de +12v voor de shuntweerstand aftak, na de shunt (op de bobine dus) is het maar iets van +9v, werkt ook wel maar zelfde resultaat, heb ik geprobeerd.
Antwoord
@Peaky

Vreemd dat ie dat doet, bij is het dus het omgekeerde. Misschien dat 1 van de 2 transistors niet naar behoren werkt. Had van de vakman begrepen dat er heel weinig voor nodig is om deze te beïnvloeden met als resultaat dat ie niet meer open of dicht gaat (ploffen en stotteren van motor als gevolg). Geen idee of dit idd bij jou het ook zo is,...

Feit is dat de mijne er beter is van gaan lopen. Laatst weer getankt, 1 op 7,2 dus een blijvend voordeel zoals het nu lijkt.

Antwoord
Postma 245 GL schreef:@Peaky

Vreemd dat ie dat doet, bij is het dus het omgekeerde. Misschien dat 1 van de 2 transistors niet naar behoren werkt. Had van de vakman begrepen dat er heel weinig voor nodig is om deze te beïnvloeden met als resultaat dat ie niet meer open of dicht gaat (ploffen en stotteren van motor als gevolg). Geen idee of dit idd bij jou het ook zo is,...

Feit is dat de mijne er beter is van gaan lopen. Laatst weer getankt, 1 op 7,2 dus een blijvend voordeel zoals het nu lijkt.

Heb jij ook een B21a? Hoe heb jij hem aangesloten wat beterft de shuntweerstand etc?
Antwoord
peaky schreef:

Heb jij ook een B21a? Hoe heb jij hem aangesloten wat beterft de shuntweerstand etc?

Heb een B23A. Hoe ik de mijne heb aangesloten kan je op 1 van de getoonde foto's en overzichten zien een blz terug.

Als volgt aangesloten:
http://i214.photobucket.com/albums/cc293...eman-1.jpg

Kan niet mis gaan,... Big Grin
Antwoord
Postma 245 GL schreef:
peaky schreef:

Heb een B23A. Hoe ik de mijne heb aangesloten kan je op 1 van de getoonde foto's en overzichten zien een blz terug.

Als volgt aangesloten:
http://i214.photobucket.com/albums/cc293...eman-1.jpg

Kan niet mis gaan,... Big Grin
Kan inderdaad niet missen, enige wat bij mij dus anders is is dat er tussen de + van de bobine en de accu + een shuntweerstand zit.
De spanning na deze weerstand, op de bobine dus, is iets van 9v (6v alleen op contact) en heb dus de + van de schakeling VOOR de shuntweerstand, dus op 12v zitten.
Enige waar ik nu aan zit te denken wat ik nog kan kijken is de massa, is misschien geen schone/goede massa.
Antwoord
iemand nog positieve of negatieve ervaringen met de vellemankit?
Ik dus eigenlijk alleen negatief eerlijk gezegd, heb de moed ook opgegeven met de vellemankit, was is een goed en makkelijk in te bouwen alternatief?
Ik heb een b21a.
Antwoord
Citaat:wat is een goed en makkelijk in te bouwen alternatief?

Pertronix scoort ook hoog voor wat betreft inbouw-gemak en stabiliteit.

Hier worden nog een paar genoemd.

[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Ontsteking vonkt niet maar laat brandstofrelais klapperen. Coenraad 6 7.124 7 August 2017, 11:42
Laatste bericht: 244GL1978
  Afstellen ontsteking B21ET b.b. 2 3.964 20 May 2016, 22:32
Laatste bericht: b.b.
  [B200ET] Probleem met ontsteking of toch kop Dopski 7 5.815 21 April 2016, 22:45
Laatste bericht: Dopski
  Elektronische ontsteking inbouwen Mark244 27 17.865 14 April 2016, 22:40
Laatste bericht: Marc1970
  contactpunt aftstand b30 moter bartrouveen 5 5.508 29 March 2016, 22:32
Laatste bericht: Jambon
  Ontsteking b20a lenlux 2 2.873 20 November 2015, 09:55
  ontsteking stuk - toevalligheid of meer aan de hand? Dinges 10 11.557 13 October 2014, 14:59
Laatste bericht: Dinges
  Volvo ontsteking korre 1 2.114 6 July 2014, 17:42
  Onderhoud ontsteking.. Jambon 5 4.079 5 May 2014, 20:03
Laatste bericht: Jambon
  Slechte ontsteking Nicolaas H 4 3.220 5 December 2013, 02:04
Laatste bericht: Nicolaas H

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)