Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hulp bij motorprobleem B21et
Ok, wij hebben echter al eerder een stuk van meer dan 30 km gereden met een snelheid tussen 100 - 130 km/h. Nadien bleek thuis aangekomen de oliekoeler zelf nog koel. De leidingen zelf ook. Alles leek alleen een beetje verwarmd door de stralingswarmte zo leek het. Mogelijk dat de olie nog niet warm genoeg is geweest om door de oliekoeler te stromen. Klopt het dan dat tot een bepaalde temperatuur het circuit naar de oliekoeler als het ware is afgesloten?
Antwoord
Vwb 1: ruik je veel benzine tijdens de koude start? kan zijn dat een injector lekt (drukregelaar of vervuiling) waardoor ie moeilijk loopt. Voordat je start even de bougies er uit en ruiken..

Gr Wink
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
Citaat:Klopt het dan dat tot een bepaalde temperatuur het circuit naar de oliekoeler als het ware is afgesloten?

Yep !
Bij koude olie : Vanaf de oliepomp door filter naar de lagers en andere smeer/koelpunten
Bij warme olie : Vanaf de oliepomp via termostaatklep naar de koeler ,weer terug naar thermostaatklep
en dan pas door het filter .Daarna pas naar de smeer/koelpunten.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
Krijg binnen enkele dagen een carterplugsensor voor de olietemp meter, kan ik kijken welke temperatuur de olie heeft.

Weten jullie toevallig bij welke temperatuur bij jullie de termostaat open gaat naar de oliekoeler? Kan het in dit geval zijn dat bij rustig normaal rijden (110 / 120 op de snelweg) de olie dus gewoon niet heet genoeg wordt om de koeler bij te schakelen!? In dat geval is er hier op dit punt bij ons waarschijnlijk niets aan de hand. Ik vraag dit extra, omdat ik anders bang ben dat de nieuwe turbo en rest van de motor wel heel snel gaat slijten en of er mogelijk een te lage oliedruk lees defecte, teveel versleten oliepomp is (deze heb ik voor het inbouwenwel helemaal gereinigd en bekeken. Zag er nog goed uit en geen speling etc).

Antwoord
Kan mij voorstellen dat hij niets ontvangen heeft, bleek m nog niet verstuurd te hebben. Ik haal steeds Kaasie en Ticcie door elkaar :Smile :-X Heb die reactie maar verwijderd. Kun jij ook doen Nederzweed ;D
Antwoord
Citaat:de olie dus gewoon niet heet genoeg wordt
enz,enz

De niet turbo's hebben geen van allen een oliekoeler. Ben ze tenminste nog niet tegengekomen.
Hieruit blijkt dat ze 'm ook niet nodig hebben .
Heb jij een watergekoelde turbo ?
Zoja , dan gaat een hoop warmte van de turbo in het water zitten en niet in de olie.
Je hebt dus kans dat je de oliekoeler dan minder nodig hebt.
Bij mijn niet watergekoelde turbo moet de olie alle warmte opnemen en heb je dus sneller een koeler nodig.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
Ik heb dus ook een olie gekoelde turbo. Vandaar in eerste instantie mijn zorg hierover...€650,- voor de revisie is leuk, maar niet als hij dan in no time weer kapot is ;D
Antwoord
Weet niet of je kaasie nog nodig hebt of dat je al in contact bent met hem maar zo niet ,

Hij heeft het erg druk met z'n werk momenteel dus het kan misschien even duuren voordat
kaasie zich hier weer meld .

anders kan ik hem altijd even doorgeven dat je hem ''zoekt'' Wink
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Antwoord
Nou, mogelijk is er een doorbraak.

Gisteravond zijn wij opnieuw met de auto aan de slag gegaan. Hierbij zijn wij er maar vanuit gegaan dat de brandstofhoofdpomp mogelijk te weinig druk zou geven. Mijn vader heeft van een Bertone de brandstofpomp eraf gehaald. Hierbij hebben wij alleen de pomp zelf vervangen en de accumulator van de erop gelaten. Dit was vrij eenvoudig te doen, behalve dat de stekkers van deze pomp aangepast diende te worden.

Na de montage direct de auto gestart. Even lucht uit het systeem en daarna draaide hij perfect. Het grappige is dat we eerder het idee hadden dat het relais de pomp bij contact niet aanstuurt. We moesten echter even wennen aan het feit dat deze pomp zo goed als geruisloos functioneerde ;D. Om de auto eerder stationair te laten draaien hebben we de stelschroef van de gaskabel iets opgedraaid. Deze dus nu weer terug gezet en de motor draaide nog steeds Wink. Vervolgens de stationairschroef weer teruggezet en ook nu blijft de motor netjes op 900 toeren draaien.

Vervolgens de eerste testrit gemaakt. De motor draait prima en geeft goed vermogen tot de turbodruk op 2/3 a 3/4 van het gele gebied komt. Dan begint de motor bij doortrekken in te houden en te haperen. Wat eerder ook opviel is dat bij opkomende turbodruk de turbo een zeer hard zuigend geluid gaf. Na controle bleek de slangklem van de rubberen manchet bij het ''turbotrommeltje'' los te zitten. Bij vastdraaien zakte ook direct het toerental. Raar dat dit eerder bij volvo niet is opgemerkt. ??? :o

Na een tweede run was de invloed van de turbo duidelijk verbeterd, logisch natuurlijk, echter nog steeds houdt de motor erg in, in het hogere toerengebied.

Zelf hebben wij het idee dat wanneer de turbo echt inkomt, hij teveel lucht krijgt, of te weinig brandstof. Hierbij is het mengsel denk ik gewoon veel te arm. Natuurlijk is de motor en ontsteking eerder afgesteld in combinatie met de oude pomp en gaan wij maandag langs volvo om dit nu opnieuw aan te laten passen (ontsteking en co).

Al met al dus mogelijk goed nieuws. Wat wij sowieso hebben begrepen is dat voor alle injectiesystemen uit die periode de brandstofdruk rond de 5 bar heeft gelegen en dat deze pomp dus ook gebruikt kan worden i.c.m. de B21et.

Updates volgen
Antwoord
je bent lekker op weg.

voordat je het co gaat afstellen.
zorg dat het nieuwe filter erop zit.
zorg dat je zeker weet dat de injectors een mooi sproeibeeld hebben.
dat is HEEL belangrijk.
zodra er 1 injector niet goed nevelt beinvloed dat het co.
dan moet je het co meestal lager zetten voor de juiste co afstelling.
en dan blijft hij te laag in opbrengst.

a.huis heeft het al gemeld.
ik ben een beetje druk met het werk.
dus ben op dit moment niet vaak thuis.
mocht je nog wat vragen hebben.
je kan me ff een meeltje sturen.

succes
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Drijfstangen B21ET aRjen.T 0 2.002 22 July 2019, 11:01
Laatste bericht: aRjen.T
  kaal B21ET blok zonder K jet onderdelen paulusb 22 18.893 30 August 2016, 19:31
Laatste bericht: Marc1970
  Dringend hulp gezocht bij B21A TransferSmout 3 4.046 15 August 2016, 22:24
Laatste bericht: TransferSmout
  Afstellen ontsteking B21ET b.b. 2 4.243 20 May 2016, 22:32
Laatste bericht: b.b.
  Brandstofleiding voor B21ET b.b. 5 5.604 11 March 2016, 16:18
Laatste bericht: b.b.
  Hulp nodig met LH2.4 Estoque 39 36.401 24 October 2015, 01:27
Laatste bericht: Dopski
  Afstellen Kjet op B21ET HansDAF 114 75.190 14 October 2015, 00:58
Laatste bericht: HansDAF
  Hulp distributie Volvo240 6 4.249 12 March 2015, 12:26
Laatste bericht: Gideon
  B21ET wil niet starten na revisie hooge048 48 38.557 9 March 2015, 16:31
Laatste bericht: hooge048
  Dogdish vliegwiel op een B21ET? Volvo 142 B23 4 4.667 19 August 2014, 21:52
Laatste bericht: Volvo 142 B23

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)