Berichten: 358
Topics: 17
Lid sinds: Sep 2006
Heb al een paar jaar Pertronix in mijn Amazon en kan niets anders zeggen dan dat het probleemloos werkt.
Ok, Velleman ken ik niet uit ervaring, maar de puntjes en zeker de nok zijn aan slijtage onderhevig, dus onderhoud blijft nodig, wel veel minder natuurlijk.
Bij een Pertonix is dat over, geen verloop en of slijtage. inderdaad een set & forget installatie.
Overigens wil ik nog steeds een keer een andere bobine, lees nieuwere, monteren, om een sterkere vonk te verkrijgen.
Alleen zit ik met het geklooi van de gepantserde +-draad vanaf contact slot naar bobine.
Maar komt goed tzt :

:
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import
Berichten: 3.248
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Citaat:Alleen zit ik met het geklooi van de gepantserde +-draad vanaf contact slot naar bobine.
Dremel in de pantserkabel zetten (voorzichtig rondom en dan pantser afbreken) en daar aftakken. (werkt bij mij.....)
Dit is wel een goede bobine:
Bosch Blue Coil
Deze is nagenoeg dezelfde en kost nog geen â¬10 (Bij Biltema dan)
ga toch over 4 weken naar Biltema in Karlstad, dus als ik 1 moet meenemen voor je, geef je maar een gil
Volvo-klassiekers.nl (Dries Bakkenes) levert ook de Biltema bobine (maar dan voor â¬27...)
De nieuwe bobine wordt door sommige handige knutselaars ook wel eens in de oude geplaatst.
(openzagen en leeghalen, en nieuwe daar in plaatsen)
Berichten: 1.191
Topics: 42
Lid sinds: Nov 2006
ff gehoord bij FC voor afstellen auto; ontsteking, carb, verdamper +/- 1,5 uur werk. Kosten +/- ⬠120,- :o
Vraag me ook af of dit gezond is voor je auto. Hij wordt namelijk bij volgas afgeremd op een vooraf afgesteld toerental, weerstand wordt gemeten en dat is dan je vermogen. Maar al die tijd staat ie wel volgas te blazen (op bijv 4250 rpm),...
Deze kennis in pacht nog maar eens over nadenken,...
Berichten: 358
Topics: 17
Lid sinds: Sep 2006
Thanks Rob,
Ik heb mijn oude bobine al van de pantserkabel los kunnen maken, maar nu wil ik een complete oude bobine met volle pantserkabel en contactslot nog gaan vervangen met inderdaad een nieuwe op de originele plek.
Dit wordt voor mij een zomer klusje en als het meezit ben ik voor die tijd al in Zweden geweest bij ons hoofdkantoor(werk) in Lund vlak bij Malmo.
Dus je aanbod, waarvoor mijn dank is, niet nodig.
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import
Berichten: 1.191
Topics: 42
Lid sinds: Nov 2006
Zo ff update

:
Vanmiddag ff getankt en ff uitgerekend of ie nou ook zuiniger is met mister Velleman,....
Volgens mij wel. 180,7 km gereden en moest 26,19 liter tanken dat betekend dat ie 1 op 6,89 gereden heeft. Als dit een gemiddeld cijfer zou moeten vertegenwoordigen dan rijdt ie dus 500 meter verder op een litertje vloeibaar brandstof gas.
Verder erg tevreden over het apparaatje, geen overgeslagen slagen gehad, start beter en sneller (op gas) dan voorheen. Wel een aanradertje dus voor de mensen met een carburateurtje.
En dat voor nog geen â¬20,- ;D ;D ;D (Dat is zonder faal kosten :

)
Berichten: 47
Topics: 9
Lid sinds: Sep 2007
Vandaag heb ik bij een Volvo fan een setje lichtmetalen GT of ATS velgen gekocht, kweenie hoe je die dingen noemt.
Hij wist mij te vertellen dat er in de B23A ook gewoon een electronische ontsteking past uit de latere modellen Volvo 240. Is dit waar? en is dit eigenlijk niet een veel betere oplossing voor de ontstekingsperikelen?
Berichten: 3.248
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Berichten: 1.191
Topics: 42
Lid sinds: Nov 2006
Whaaaaa K'heb een bluemotion bak!!!
Net ff getankt, geen idee of dit blijfend is maar hij heeft de afgelopen tankbeurt 1 op 7,44 gereden heel wat anders dan 1 op 6,3,... ;D Was dus zo klaar met tanken ;D
Voor de mensen met een carb is de Velleman dus echt een aanrader!
Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Jan,
Wat zijn de gemiddelde ritafstanden en worden deze binnen de bebouwde kom, B-Wegen en/of snelwegen gemaakt? Maar 1 op 7,44 voor rundum hause verkeer is heel netjes met een B23A.
Ik ben in overleg om de 144 te ruilen voor een 245 met B23A met stuurbekrachtiging en OD-bak. Onze 144 met B20 (1 Carb) met gemiddelde ritafstanden van 5-10 km heb ik eergisteren gevuld met 247km op de dagteller en er kon 36 ltr LPG in. Alles standaard in de motorruimte dus niet slecht.
Gegroet,
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Met mijn b20 haal ik de laatste tijd bijna 1:8. tot 1:9.
Vrijwel alles op snelweg, al kan ik er weining verschil in merken. Mijn verbruik verbeterd alleen als ik de motor zo min mogelijk stationair laat draaien.