Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hulp bij motorprobleem B21et
Inmiddels is onze turbo klaar en staat hij voor de deur. Helaas na vele uren gebogen onder de motorkap, blijft de motor enkele problemen houden:

1. De auto start over het algemeen direct, maar bij koude motor en het minste of geringste gasgeven zakt de motor helemaal in tot afslaan toe. Inmiddels hebben wij al een andere hulpluchtregelaar geplaatst, maar dit gaf geen verschil. De ontsteking en kleppen zijn ok. Ook co is door garage afgesteld. Als de stekker van de startinjector wordt losgetrokken wil de motor niet meer starten. Deze lijkt dus wel goed te functioneren en door de termoswitch aangestuurd.

2. De oliekoeler van de auto wordt niet warm. Ook niet na 30 op de snelweg. Vooraf hebben we alle leidingen en de koeler zelf gereinig en doorgeblazen. Hierbij liep alles probleemloos door zonder verstopping. Ook de leidingen Beneden onder langs de poelie (stalen lijdingen met koppelingen naar de flexibele lijdingen die naar de koeling lopen)worden niet echt warm. Eerder hebben we wel de olielijding boven op de turbo iets losgedraaid. HIerbij begon de olie direct te spuiten. Kan het zijn dat de pomp nu alsnog te weinig druk levert om het gehele circuit rond te pompen?

Het probleem is nu dat wij eigenlijk niet meer weten wat te doen. Ook de garage wist niet goed hoe of wat. Als de motor warm is loopt de motor beter, maar houdt hij ook in. De turbo lijkt hierdoor ook niet lekker te spoolen.

Hierbij zoeken wij iemand die bekend is met het gehele functioneren van deze B21et motor en ons wil komen helpen hierbij. Natuurlijk zal dit plaatsvinden tegen een vooraf afgesproken betaling.

WIE O WIE HELPT ONS? ??? :-\ :'( :-[

Hierbij nog enkele foto's van de wagen om de gevoelens nog wat te prikkelen Wink

[Afbeelding: voorkantnv6.th.jpg]

[Afbeelding: voorkant2sf3.th.jpg]

[Afbeelding: motor3ud7.th.jpg]
Antwoord
Allemaal erg jammer ...

Ik heb je nu diverse malen voorbij zien komen op dit forum met allerlei problemen ,en nog kom je
( of komen "ze " ) er niet uit .Tot op heden weinig rijplezier van je volvo .

Ik zit me ook al suf te prakkeseren wat het nou kan zijn .
K-jetronic is best wel makkelijk met storingzoeken . Je komt al een heel eind met de uitsluitmethode en
het eea proefondervindelijk te doen ( stekker los , niet starten ,stekker vast ,wel enz enz )

En toch moet er iets fout zitten, maar wat ....

Ik bedoel....Ik bouw een b21ET in een Amazon helemaal vanaf "scratch" met allemaal losse onderdelen
( en sommige horen niet eens bij dit blok )en met de eerst "tik " loopt ie gewoon perfect.

Daarom vind ik dit zo'n frustrerend iets .

Een auto met bestaande installatie die gewoon niet goed te krijgen is .

Ik wil best even kijken wat er aan de hand kan zijn.
Met mijn B21ET ernaast kan je al een eerste vergelijking doen of slangen,kabels enz op de goede plek zitten.
En nou ben ik ook niet een K-jetronic wizzard , maar elk onderdeeltje is wel door m'n handen gegaan .
Heb ook de spullen om pompdruk / regeldruk te controleren .

En dat betalen.....Eerst maar :"no cure , no pay..... " Smile

Ik kom zelf uit IJmuiden en Den Haag is niet zo ver weg .
Je kan een dagje sluizen komen kijken en 's avonds "Corus by night " combineren met een eerste check onder de kap'.

sterkte...

Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
benzine filter
injectors niet goed.
drukken van het k-jet systeem niet correct.
valse lucht in het aanzuig traject van de motor

kijk ook eens op het topic: http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=2978.0

zie je ongeveer wat de bedoeling is.

en anders moeten we een afspraak maken.
Antwoord
1. niet vervelend bedoelt, maar weet je zeker dat de ontsteking op orde is?

2. ik weet niet hoe het bij de 240 zit, maar er zijn thermostaten voor oliekoelers.

HTH

Gr Wink
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
Citaat:dus eerst de kleppen gesteld.
de bougie's vervangen.
de bougie kabels vervangen.
de rotor + verdeelkap vervangen.
het benzinefilter vervangen.
tank afvullen
injectiesysteem reiniger in de tank.

De bougies, verdelerkap, kabels zijn allemaal nieuw. Het benzinefilter en de injectiereiniger hebben we nog niet vervangen, toegepast. De injectoren zijn, behalve de start injector, allemaal gecontroleerd bij bosch. Zij gaven aan dat de injectoren niet 100% waren, maar wel ruim binnen de gestelde norm functioneerden.

Jou verhaal heb ik al eerder gelezen. De beide pompen draaien in ons geval wel gewoon. Het enige is dat wij de brandstofdruk dus nog niet hebben en kunnen meten. Dit is dan ook iets waar ik zelf een beetje aan twijfel.

Over de valse lucht bij het inlaattraject kan ik in iedergeval zeggen dat de pakking van het inlaatspruitstuk geheel dicht is. We hebben eerder al met remmenreiniger bij lopende motor het geheel flink beneveld. Hier reageerde de motor in zijn geheel niet op, ook niet bij het turbohuis. Ook alle injectorrubbers etc. zijn allemaal vervangen. Eigenlijk alle pakkingen en rubbers van de motor ;D

Het valse lucht verhaal bij het inlaattraject, betreft dit ook de aansluiting van de K-jet verdeler op het kunstof filterhuis? Hiervoor hebben wij namelijk zelf een pakking geknipt, die volgens ons wel goed is, maar in dat geval weet je het misschien niet zeker.

Zoals hierboven dus ook al aangegeven het benzine filter is dus nog niet vervangen en de injectoren wel gecontroleerd, maar de brandstof dus nog niet voorzien van injectorreiniger.

Indien mogelijk is het wellicht toch een goed idee om eventueel in te gaan op jou aanbod. Ik weet niet of de getoonde drukmeter in het genoemde topic van jou is? Sowieso zal ik mijn vader aanraden ook het brandstoffilter etc. te laten vervangen, en injectorreiniger aan de tank toe te laten voegen.

Citaat:1. niet vervelend bedoelt, maar weet je zeker dat de ontsteking op orde is?

2. ik weet niet hoe het bij de 240 zit, maar er zijn thermostaten voor oliekoelers.

HTH

De ontsteking is door volvo zelf afgesteld. We hebben het nog niet gecontroleerd, maar we moeten nu ergens van uit gaan. Wink. We hebben wel een stroboscoop, dus kunnen dit eventueel nog even controleren.

Een termostaat voor de oliekoeler? Ik heb hier zelf nog niets over gehoord bij dit model. Ook bij het demonteren en later weer aansluiten ben in niet zoiets tegengekomen.
Antwoord
Ikzelf woon inderdaad in Den Haag, mijn vader in Maarssen bij Utrecht. De auto rijdt dus wel en het is dan, voor welke locatie ook, geen probleem erheen te rijden. Op de snelweg slaat hij sowieso niet af, dus gewoon een route zoeken met weinig stoplichten ;D. Ik laat het snel weten.
Antwoord
Kaassie, is het wellicht goed als ik je een keer bel voor een eventuele afspraak? Telefonisch praat ook wat makkelijker denk ik. Indien mogelijk moet je je nummer maar even mailen naar daanheijn@hotmail.com!
Antwoord
Citaat:Een termostaat voor de oliekoeler? Ik heb hier zelf nog niets over gehoord bij dit model. Ook bij het demonteren en later weer aansluiten ben in niet zoiets tegengekomen.

Waar je oliefilter tegen aan geschroefd is zit je thermostaat in .
Het is het aluminium ding waar ook je olieleidingen op uit komen .
Antwoord
Ok, en hoe functioneerd die oliekoeler dan? begrijp ik dat hij dan alleen functioneerd als de motor echt heel erg heet wordt, en dat deze niet of nauwelijks opengaat bij normaal gebruik van de auto!?
Antwoord
Die thermostaatklep staat hier:http://www.evilution.co.uk/smartengine/o...ooler2.jpg
en ziet er voor 99 % hetzelfde uit.
Wanneer de thermostaat ( en dus de olie) te heet wordt,dan verschuift er een schuifje welke een poort vrijgeeft richting de oliekoeler.Een andere poort die buiten de koeler omgaat wordt dan afgesloten.

Bij mij (en vele andere )duurt het geruime tijd (10-20 km) voordat de naald los begint te komen van de olietemp.En dan wel snelweg km's.
Maar wordt nooit heter dan ong 80 graden .De oliekoeler is dan al aan het werk.
De waarde waarbij de thermostaat open gaat staat ingeslagen op het dekseltje van het thermostaathuis.

Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Drijfstangen B21ET aRjen.T 0 2.001 22 July 2019, 11:01
Laatste bericht: aRjen.T
  kaal B21ET blok zonder K jet onderdelen paulusb 22 18.891 30 August 2016, 19:31
Laatste bericht: Marc1970
  Dringend hulp gezocht bij B21A TransferSmout 3 4.046 15 August 2016, 22:24
Laatste bericht: TransferSmout
  Afstellen ontsteking B21ET b.b. 2 4.243 20 May 2016, 22:32
Laatste bericht: b.b.
  Brandstofleiding voor B21ET b.b. 5 5.593 11 March 2016, 16:18
Laatste bericht: b.b.
  Hulp nodig met LH2.4 Estoque 39 36.331 24 October 2015, 01:27
Laatste bericht: Dopski
  Afstellen Kjet op B21ET HansDAF 114 74.975 14 October 2015, 00:58
Laatste bericht: HansDAF
  Hulp distributie Volvo240 6 4.243 12 March 2015, 12:26
Laatste bericht: Gideon
  B21ET wil niet starten na revisie hooge048 48 38.482 9 March 2015, 16:31
Laatste bericht: hooge048
  Dogdish vliegwiel op een B21ET? Volvo 142 B23 4 4.663 19 August 2014, 21:52
Laatste bericht: Volvo 142 B23

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)