Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
misschien eens kijken naar de VNT turbo van een moderne diesel? let wel op dat ie niet te snel boost opbouwt (risico op overboost), met een goede ebc oid goed af te regelen (
http://www.14point7.com 99$ electronische boostcontroller misschien werkt die er wel voor, mooi geregeld dingetje). Veel minder turbogat!
Helaas hebben die turbos vrij vaak een 3-gats flens, maar ik heb het idee dat wel te doen is.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
als je dan bezig gaat zou ik even kijken naar Gt15 & Gt17 turbo's van diesels als k jou was zijn leuke turbo's en zie je ook vaak in projecten terug.
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
bedankt voor de tips,
vandaag heeft mijn nieuwe D24TIC motor (6 cil. diesel)voor het eerst gelopen in m'n 240
helaas sputterd de turbo olie mee met de uitlaatgassen.......
nog even met een prof gebeld en hij gaf de tip vooral te kijken naar de retour-zijde van de olie of die wel vrij terug het carter in kan stromen....
nog extra gecontroleerd maar helaas,zo vrij als wat
ook nog de olievuldop verwijderd om drukopbouw in het carter helemaal uit te sluiten, helaas zonder verbetering
asje heeft normale speling
wel moet gezegd worden dat de uitlaat niet aangesloten is,dwz je kijkt zo op het uitlaat-turbinewieltje
dit zal wel wat schelen voor de tegendruk maar stationair bouw je natuurlijk ook niet veel tegendruk op.
de hoeveelheid olie die meekomt in 5minuten stationair draaien is 1 theelepel
volgens mij gewoon te veel, ik zit niet te wachten op een totaal versmeerd uitlaadsysteem.
alle ideëen / adressen voor nieuwe / goede gebruikte turbo's zijn welkom!!!!
enige aanpassingen geen punt
waarom heb je het in vredesnaam over tegendruk ??
wie heeft jou wijs gemaakt dat een turbo tegendruk moet hebben ??
en 1 theelepel per 5 minuten is idd veel te veel.
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
ho ho relax.......
ik heb het van iemand die veel ervaring heeft in de vracht/ autotechniek.
met tegendruk bedoel ik de druk die ontstaat aan de uitgang van de turbo als gevolg van de weerstand in je uitlaatsysteem.
deze geringe druk zou genoeg kunnen zijn om je olie niet via je turbineasje maar netjes langs de retour te leiden terug het carter in.
ik zal zo even mijn verhaaltje op het diesel-gedeelte van het forum opleuken met de laatste foto's
groet, jan
deze geringe druk zou genoeg kunnen zijn om je olie niet via je turbineasje maar netjes langs de retour te leiden terug het carter in.
en waar hebben ze dan seals voor uitgevonden ?
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
ik kan me zo voorstellen dat een seal die niet meer in topconditie is gaat doorzweten als gevolg van drukverschil
iets soortgelijks doet zich nl ook voor met carterdruk die oploopt als gevolg van verstopte carterontluchting.
maar ik weet er weinig van en vind dit forum nuttig om juist van gedachten te wisselen en van jullie allen te leren....
dus als je seal versleten is, heb je niks aan tegendruk, maar is het tijd voor een nieuwe seal.
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
is zo,n keerring zelf te vervangen, heb je er speciaal gereedschap voor nodig?
heb je een adres voor losse parts?
een turbospecialist zal wel zeggen dat hij de cpl. turbo wil reviseren.......of er anders niet aan wil beginnen. (ivm garantie etc.)