Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Riem slipt
#1
Hallo, ik heb een vraagje.
Als ik mijn volvo start en gas geef piept hij altijd verschrikkelijk in het begin. Ik heb al nieuwe riemen gestoken, en toen was het een weekje goed. Ik heb intussen ook al 2 keer de riemen weer aangespannen, maar niets helpt. Wat zou ik nog kunnen doen hieraan? Moet ik nieuwe poelies steken omdat die te glad zijn of zijn er nog andere oplossingen? Of zou het iets anders kunnen zijn dei piept?
Groeten
Edouard
edit: het gaat om een 245 van 1992. met 3 riemen, voor stuurbekrachtiging en alternator.(is waarschijnlijk wel altijd zo)
Antwoord
#2
Klinkt heel bekend.

Ong. een jaar geleden de 3 riemen laten vervangen.
Sindsdien als ik mijn Volvo startte en gas gaf, piepte hij altijd verschrikkelijk in het begin; elke keer weer
Aanspannen hielp ook niets niets.

Totdat ik vorige week zelf een nieuwe waterpomppakking aan het vervangen was en, omdat alles toch los lag, ik er meteen even 3 verse riemen omheen heb gelegd.

De oude ware van het type: GATES 6272 MC 5.E en GATES 6272 MC 6.A voor de dynamo en GATES 6219 MC voor de stuurbekrachtigingspomp.
De nieuwe heb ik besteld bij Estate Services op basis van de gegevens op hbase.nl/ (voor de lengte v/d riemen).

Nu zitten om de dynamo 2 stuks Scantech 9.5X 925MM en om de pomp een Scantech 9.5X 988MM (€10/st)

(Wat op viel was dat de nieuwe Scantech-riemen breder waren dan de Gates; (10.85mm voor de Scantech om 9.85 mm voor de Gates).)

En wat schetst mijn verbazing? geen gepiep meer bij het starten!!!

Succes.

Voor een overzicht van alle Scantech-artikelen, check deze PDF.

FYI: in mijn geval ging het om een 245GLE 1992, geen airco, wel stuurbekrachtiging.


[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#3
Een van de twee kan blijven slippen. Het schijnt dat echte Volvo riemen in paren komen, exact hetzelfde dus. Maar dan moeten alle poelies natuurlijk wel recht staan. De dynamo hangt in een rubber, dus die zou je ook moeten vernieuwen als je alles goed strak wilt zetten.

Anders kan je de voorste en de achterste riem eens omwisselen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Wat met piepende riemen ook nog wel eens wil helpen

Een beetje Dasty op de poelies en de riem spuiten en de boel daarmee eens echt goed ontvetten.

er vanuitgaande dat de riemen verde van de juiste maat zijn niet te diep in de groeven liggen en op
beide zijvlakken due voldoende dragen en op spanning staan ..

dit kost weinig en is vlot te proberen.. T kan helpen voor dit soort gejammer, zal de dynamoriem zijn gok ik.
Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)

Huidige vloot: V70n T5 '01 >430K  / 240 2.0 Polar xx-01-93 399K
Antwoord
#5
Citaat:Een beetje Dasty op de poelies


Daar was ie weer! Big Grin Big Grin
Deze kende ik nog niet; ik poets er nog net mijn tanden niet mee, maar voor de rest doe ik er ook werkelijk alles mee.
Stom dat ik daar nog niet aan gedacht had Big Grin Big Grin Big Grin
Wel de gele nemen trouwens.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#6
Dasty??
Nog nooit van gehoord :-[
Is dat gewoon kruipolie ofzo, zoals wd40? Of kan je die dasty ook in Belgie kopen?
edit: de riemen liggen er nog maar 2 weken op, dus versleten zijn ze zeker nog niet en alles staat recht en de riemen zijn de juiste maat.(Ze zijn besteld door iemand die oldtimers restaureert en gespecialiseerd is in alle volvo's en heeft er zelf al zo'n 70 gehad).
Antwoord
#7
rode240 schreef:Is dat gewoon kruipolie ofzo, zoals wd40? Of kan je die dasty ook in Belgie kopen?

Net even opgezocht en het is dus vooral geen kruipolie maar ontvetter. Dat zal ik wel vinden in de keukenkast thuis, maar het zal wel niet Dasty zijn.
Antwoord
#8
Nee, dasty is zoals ik ook al aangaf een behoorlijk effectieve koudontvetter.

Te koop bij de Wibra vestigingen, van oorsprong italiaans, kost geen drol en werkt echt super op bijna
alle materialen , pas alleen op met perspex, lexan en andere verwante kunstoffen.

Ook motorruimte gaat geweldig, let wel op dat t echt alles aan vettigheid weghaalt, als t na dasty
schoon en droog is kan je het beste een beetje wd40 oid over de onbehandelde metaaloppervlaktes spuiten als nieuw beschemlaagje.. (denk aan lichtmetaal, spruitstukken, aluminium enzo)

T is wel vaak uitverkocht, en in sommige wibra's pakken ze de dozen al niet eens meer uit, daar lopen
de meeste kopers met een doos tegelijk weg Wink

Ook oppassen op je voorraad als je het aan je vrouw laat zien, alle kans dat in notime t hele huis naar dasty ruikt ;D
Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)

Huidige vloot: V70n T5 '01 >430K  / 240 2.0 Polar xx-01-93 399K
Antwoord
#9
Wat het ook kan zijn is de poelie zelf op de krukas.
Hier is tussen de binnenste en buitenste gedeelte een rubber (demping) aangebracht, deze wil ook wel eens door ouderdom kapotgaan.
Dit is heel eenvoudig te checken: Pak een strobscooplamp en controleer of je ontsteking nog goed staat.
Als deze continu veloopt of niet op een plaats blijft staan bij gelijkblijvend toerental, dan is de poelie niet helemaal fris meer.
Op dit moment heb ik ook een piep geluid bij mijn auto tijdens het optrekken en alles zit goed uitgelijnd, nieuwe riemen, nieuwe waterpomp(3/4 jaar oud), nieuwe dynamo enz.
Moet zelf nu de poelie controleren, is al wel besteld bij FCP.
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import
Antwoord
#10
BirnieF245 schreef:Wat het ook kan zijn is de poelie zelf op de krukas.
Hier is tussen de binnenste en buitenste gedeelte een rubber (demping) aangebracht, deze wil ook wel eens door ouderdom kapotgaan.
Dit is heel eenvoudig te checken: Pak een strobscooplamp en controleer of je ontsteking nog goed staat.
Als deze continu veloopt of niet op een plaats blijft staan bij gelijkblijvend toerental, dan is de poelie niet helemaal fris meer.
Op dit moment heb ik ook een piep geluid bij mijn auto tijdens het optrekken en alles zit goed uitgelijnd, nieuwe riemen, nieuwe waterpomp(3/4 jaar oud), nieuwe dynamo enz.
Moet zelf nu de poelie controleren, is al wel besteld bij FCP.

sorry, maar ik kan me geen rubber herinneren. Wel tussenplaatjes om de boel op te vullen. En ik heb nog wel een poelie met een extra wiel aan de voorzijde omdat ik ook nog een aircopomp aandrijf. Misschien heb je foto's??
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Photo distributie riem vervangen, positie tussenas? B200f superD 9 5.370 25 November 2020, 14:10
Laatste bericht: superD
  Riem geknapt, help! Erikvolvolvo 14 9.029 16 July 2014, 23:14
Laatste bericht: Arn02
  v-riem/snaar: hoe bij te stellen ? Gerben 4 6.267 22 January 2008, 22:28
Laatste bericht: Frans245
  Fiepen van riem Bert koncept 1 2.460 10 November 2005, 18:32
Laatste bericht: TonHerman

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: