Berichten: 2
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2007
hoi hoi,
ik heb een 240 turbo op de kop getikt(heb ook een 850 T5) en heb turbo problemen met de 240 van 1984.
De turbo komt lekker in en knalt er na een paar sec ineens uit,dus al het vermogen weg,geef je daarop meteen weer gas doet hij het weer gewoon en knalt er vervolgens weer uit. kan dit duiden op lekkage van slangen van bv de wategate ofzo,of het niet genoeg brandstof krijgen wanneer er vermogen wordt gevraagd. hoop dat iemand mij kan helpen bvd Rens
Berichten: 417
Topics: 15
Lid sinds: Mar 2005
Klinkt alsof er ergens tussen de turbo uitgang en de aanluiting op de motor een luchtlek is. Dus controleer de drukslangen/ pijpen, vooral bij aansluitingen en verbindingsstukken.
Gegroet,
Erik
Na 11 jaar nu zonder Volvo
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Het klinkt bij mij eerder als een vastzittende waste-gate klep. Daardoor loopt de druk in het systeem te hoog op en stopt de inspuiting en vonk om de boel tegen opblazen te beschermen.
Check of de wastegate leiding vast zit, of de wastegate gangbaar is. Een turbodruk meter zou handig zijn. Loopt de turbodruk heel hoog op ?
Berichten: 2
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2007
we hebben gister de turbo eraf gehaald en het slangetje van de wastegate was afgescheurd en de uitlaat pakking van de 3 en 4 cilinder was er ook tussen uit gestookt.dus al met al zou dat de oorzaak al kunnen zijn.hij knalt er pas uit als de turbodruk meter in de auto tegen of in het rode gebied komt.
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
;D
Kijk mij gaan.... Heb net pas een turbo ! Goed ingelezen...
Maar goed. Je waste gate controleren op vastzitten dus. Als je slang door is dan blijft de wastegate dicht. De druk loopt onbeperkt hoog op en het motormanagement systeem grijpt in om te voorkomen dat je blok opblaast onder teveel boost en te weinig brandstof. Het wegvallen van het vermogen doet de motor dus bewust ! Dat is geen storing.
Je zal zien dat als je alles weer netjes voor elkaar hebt dat je geen last meer hebt van wegvallend vermogen.
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
misschien is het wel handig om die overdrukschakelaar even eruit te halen, opnieuw af te stellen op een flink hogere druk en dan gewoon weer terug te hangen. dan kun je lekker met een MBC/EBC de druk omhoog gooien maar als weer ergens een slang van de wastegate losraakt oid dan gaat het niet zo snel mis.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Ow... Lol.. Ik dacht dat die na '80 er al was ? Nou ja.. Overdruksensor dan...
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Bah... Ik stel dat gewoon op de laptop in. Overboost protection: on @200 Kpa. Klaar !
Lol.