Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
2.0 turbo of 2.3 turbo?
#31
volvo200liefhebber schreef:Ik was vergeten te vermelden dat er van de 2.3 turbo in de vroege 740/760 ook een 182PK variant bestond.

Ja klopt dat kon ik mij ook herinneren een 2.3 tic met 182 pk maar had dat weer niet te maken met die turbo+kit.

Niet dat ik het zou willen hoor maar wat kost dat een penta blok :Smile? En hoe moet ik dat zien, is dat een opgeboorde b230?
Volvo 240 GLT<br />Volvo 240 VAN (overleden)<br />Volvo 340 met jarratel aandrijving
Antwoord
#32
Andere krukas met langere slag en vaak nog voorzien van 16V , heb er in de USofA op e-bay wel eens gezien vroegen ze
1500 Dollar voor maar weet niet wat zulke motoren hier doen .

Zal niet makkelijk te vinden zijn , misschien makkelijker om een oude boot te zoeken met een erin 8)


Vraag Kaasie maar eens die heeft er een (maar doet hem niet weg b.t.w. ) die weet veel van dat gebeuren .
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Antwoord
#33
hier een Penta 3 liter blok voor $3000, da's een kleine €2100.-
en hier een oudje voor maar € 675.- ;D
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
#34
Duidelijk, ;D bedankt. gewoon een b230ft dan maar Tongue. Ook heel prima.
Volvo 240 GLT<br />Volvo 240 VAN (overleden)<br />Volvo 340 met jarratel aandrijving
Antwoord
#35
Nog 1 vraag, hoe zit het met die LPT's zijn die nog om te bouwen of is dat weer een totaal andere motor?
Volvo 240 GLT<br />Volvo 240 VAN (overleden)<br />Volvo 340 met jarratel aandrijving
Antwoord
#36
LPT motor is gewoon hetzelfde , misschien een iets andere turbo maar de laaddruk is een stuk lager , kwestie van de druk wat omhoog dus .
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Antwoord
#37
Hoho, er zijn wel 2 verschillende compressieverhoudingen !

Maar om heel eerlijk te zijn zou ik me daar helemaal niet druk over maken. Op LPG kan je een beetje meer compressie best gebruiken en als je enkel op benzine rijdt dan gaat het prima. Mocht je problemen hebben dan dien je Euro98 te tanken. Wel in de gaten houden of de motor niet pingelt. Dat is slopend. De standaard turbo's op deze motoren gaan tot ongeveer 0,9-1 bar wat overeenkomt met een kleine 200 pk. De afgeregelde druk is veel lager, je dient een manual boost controller in de wastegate leiding op te nemen. Dit is niet meer dan een kraantje dat lucht laat weglekken uit de waste-gate. Hou wel je mengsel in de gaten. Een te arm lopende motor gaat eerder pingelen en een pingelende motor gaat spoedig stuk.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#38
op gas moet je koken !

RON98 tanken, boostcontroller op 0.9/1 bar, knallen met zo'n 200+ pk.
niet clutch-dumpen, dat vinden m46/m47's helemaal niet leuk.

de standaard t3 kan in theorie max. zo'n 235 vliegwielpk's spoolen.
heb ergens een flowchart liggen van het ding.

mocht je knaken over hebben is een wideband & EGT meter wel een slimme investering voor het tunen.

Antwoord
#39
B230FT comp.verh. van 8.7:1
B230ET comp.verh. van 9.0:1
B230F comp.verh. van 9.8:1

dus doe voorzichtig met de turbo druk als je deze gaat gebruiken op een gewone motor.
Antwoord
#40
verschil tussen de late B230FK (lpt) en B230FT is niet groot. alleen de wastegate actuator is anders als je puur naar de mechanica kijkt. Ook heeft de FK luchtfilterbox minder openingen. Wat een belangrijk verschil is is dat de computers net wat anders zijn, die van de FK zijn (heel vaak) zodanig anders dat ze minder uitgebreide mapping hebben voor hogere turbodruk. met een chippie zo up te graden hoor. Ik heb nu FK computers erin en die zijn gechipt, werkt nu ook goed op een B230F

een B230F+T lijkt me ook leuk, maar dan zou ik de echt hoge turbodruk alleen met Ethanol (E85) rijden. das nice spul! lekker hoog oktaangehalte, verbrand snel enzo... zelfs een standaard B230F die licht is aangepast is al flink sneller er mee is mijn ervaring. Smile

Ik heb ook geïnvesteerd in een Wideband lambdasonde, das tegenwoordig erg goedkoop (ruwweg vanaf 120 euro) en je kunt gelijk de oude vermoeide standaard lambda sonde eruit gooien....
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  240 Turbo naar LH 2.4 HansDAF 0 112 20 July 2025, 23:42
Laatste bericht: HansDAF
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 3.095 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.982 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 3.653 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 4.799 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 6.439 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 6.123 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 8.225 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 17.454 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A
  Turbo vinden (Volvo s40 D1.9, 2001) Foxhill 1 12.141 6 November 2014, 15:21
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)