Topics: 36
Kopervet mag dan wel stroom geleiden, maar het is geen vloeibaar koper! M.a.w. het geleidt een stuk slechter dan een schone bougie in een 'droog' gat. Daarbij kan kopervet gaan aankoeken met alle ellende van dien (bougies niet meer los etc). Vergeet ook niet dat een ingevette bout (of bougie for that matter) makkelijker in een schroefdraad draait en je ze dus heel gemakkelijk te vast zet.. En een bougie moet echt niet vaster dan 25 a 30 Nm.
Keramisch vet heeft het voordeel dat het veel temperathuursbestendiger is dan kopervet. B.v. bij de remmen zie je dat keramisch vet probleemloos blijft zitten terwijl het kopervet toch echt in hoeveelheid afneemt

Ook uitlaatdelen (moeren, schroeven, etc) zijn gebaat bij keramisch vet. Dan krijg je het tenminste nog een keer los, ook de turbomotoren.
Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Topics: 135
thuur schreef:Kopervet mag dan wel stroom geleiden, maar het is geen vloeibaar koper! M.a.w. het geleidt een stuk slechter dan een schone bougie in een 'droog' gat. Daarbij kan kopervet gaan aankoeken met alle ellende van dien (bougies niet meer los etc). Vergeet ook niet dat een ingevette bout (of bougie for that matter) makkelijker in een schroefdraad draait en je ze dus heel gemakkelijk te vast zet.. En een bougie moet echt niet vaster dan 25 a 30 Nm.
Keramisch vet heeft het voordeel dat het veel temperathuursbestendiger is dan kopervet. B.v. bij de remmen zie je dat keramisch vet probleemloos blijft zitten terwijl het kopervet toch echt in hoeveelheid afneemt
Ook uitlaatdelen (moeren, schroeven, etc) zijn gebaat bij keramisch vet. Dan krijg je het tenminste nog een keer los, ook de turbomotoren.
Hier heb ik nog eens wat aan. Dus op zich prima dat ik de waterpomp nu met kopervet heb vastgezet. Maar straks de turbo en het uitlaatspruitstuk misschien met een weinig keramisch vet proberen? Evenals de downpipe verbinding naar het middenstuk, waar de boutjes altijd vast rotten?
En bougies monteer je dus altijd droog? Zonder smeermiddel?? Eventueel met een momentsleutel?
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Topics: 176
Citaat:En bougies monteer je dus altijd droog? Zonder smeermiddel?? Eventueel met een momentsleutel?
Bentleys ==> "Lightly lubricate the new sparks plugs with a little oil"
Haynes ==> "Apply a thin coat of anti-seize compound (wat dat ook mag zijn in het nederlands......)
Torque the plugs (20-30Nm)
Ik doe ze er altijd droog in, handvast en een heel klein tikkie na; nooit problemen gehad.
Topics: 36
Keramisch vet op de plekken waar het heet wordt en de boel gaat rotten idd.
Ik monteer de bougies ook altijd droog. Zolang je je aan de vervangingstermijn houdt is er niets aan de hand. Waar Bentley en Haynes aan refereren is dat de bougie wel goed moet kunnen draaien en dat hij na lange dienst ook weer te lossen is. Zelfs olie zou ik er niet op doen, tenslotte moet de energie weer via de schroefdraad terug naar je accu. Als de schroefdraad in je blok redelijk is (ik kom vaak zat Volvo blokken tegen met 350+ dkm en schone schroefdraad) en de bougie nieuw is hoef je niets te vrezen. Uiteraard niet te vast draaien. Handvast (vingervast) en 45 graden is echt maximaal. Bij twijfel een momentsleutel gebruiken. Bij de Praxis ligt regelmatig een LUX momentsleutel voor zo'n 35 euro. Geen superspul, maar het voldoet voor dit soort klusjes en b.v. de wielbouten
Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Topics: 257
Ik doe de bougiebouten nooit met een momentsleutel al heb ik een hele mooie ... ik vertrouw het gewoon niet. Het ding is vreselijk lang en ik heb geen idee hoe vast de moer komt te zitten. Beter met de hand (vingers) en nog een heel klein stukje.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68