Berichten: 4.340
Topics: 257
Lid sinds: Mar 2005
Vandaag weer gereden met de Turbo ... jaja, weer ruim drie weken geleden voor het laatst :-)
En nu weer een paar keer gemerkt dat het rode lampje kort ging branden. Het gebeurt wel steeds bij flink optrekken, dta doe ik namelijk zo graag 8). Het metertje komt niet in het rood maar wel verder dan halverwege geel. Zou de wastegate al wat op scherp staan misschien?
Of moet ik toch denken aan die sensor bij het koppelingspedaal?
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 974
Topics: 44
Lid sinds: Apr 2005
zeker niet de wastegate dit moet het sensortje bij de koppeling zijn
bij mij komt hij tot de geel/rood grens en zelfs dan blijft het lampje uit
Volvo S70R B5234T4 M59
Berichten: 4.340
Topics: 257
Lid sinds: Mar 2005
Ik heb al even gekeken, maar hoe ziet die sensor eruit? Wat doet ie precies?
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 974
Topics: 44
Lid sinds: Apr 2005
het is een klein potje met een slang eraan en draadjes
er zit gewoon een schakelaar in die met luchtdruk(turbodruk) wordt dicht gedrukt
als de druk te hoog wordt gaat de schakelaar dicht en gaat het lampje branden
en volgens mij is hij geel of blauw
Volvo S70R B5234T4 M59
tja wat is een TE hoge turbodruk ;D ;D ;D ;D
Berichten: 974
Topics: 44
Lid sinds: Apr 2005
haha ja ;D maar ik bedoel hoger dan hij origineel mag zijn dus als er iets kapot is
Volvo S70R B5234T4 M59
Berichten: 4.340
Topics: 257
Lid sinds: Mar 2005
te begrijpen uit jullie woorden kan ik het beter zo laten, in ieder geval als ik bij het stoplicht de patser uit wil hangen 8)
Als het lampje brandt, gooi ik het gas er wel weer ietsje af, toch?
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
henqui schreef:te begrijpen uit jullie woorden kan ik het beter zo laten, in ieder geval als ik bij het stoplicht de patser uit wil hangen 8)
Als het lampje brandt, gooi ik het gas er wel weer ietsje af, toch?
gewoon GAAAAAN met dat ding HENQUI!! ;D ;D ;D
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Nope, verkeerd begrepen:
* als je turbometer aangeeft dat ie nog ergens in geel staat, dan is je turbodruk niet te hoog;
* je turbolampje gaat alleen branden bij TE hoge druk en wordt via dezelfde slang aangestuurd als je metertje
* dus als je niks hebt versteld en je turbometertje is ok, dan is er dus iets mis met je sensor
* deze sensor hebben ze sowieso weggelaten bij de nieuwere turbomodellen (ik heb m niet)
Dus wat je kan doen:
* blijven gassen en het lampje negeren
* sensor maken
* sensor demonteren
Iig niet minder gas geven ;D
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
Ticcie schreef:Iig niet minder gas geven ;D
Dat zeg ik!!! KNALLEN met dat ding!
Trouwens...lijkt me geinig om een keer samen af te spreken. Turbomeeting en dan kijken wie t snelst is?? ;D ;D

Als de mijne klaar is natuurlijk haha! 8) ;D
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"