Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
Hoeveel dorst heeft de jouwe? En is dat op LPG of op benzine? Is de motor aangepast? Of heb je andere aanpassingen waardoor het verbruik gunstiger of matiger uitpakt?
Kortom, een turbo-topic over het verbruik van deze, op de nederlandse wegen uitstervende 240 soort...(met dank aan oa. het kwartje van Kok)
Kickoff; Mijn 245 Turbo Intercooler met een Garrett T25 olie en watergekoelde compressor (uit 940)
Deze moet afgesteld worden, althans de kleppen, en ik denk dat de remmen achter nog wat aanlopen (3,5jr stilgestaan). Dus een verbruik van 1 op 5,2 / 1 op 6 bij rustige tot enigszins vlotte rijstijl, is naar mijns inziens nog goed te verbeteren.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 1.124
Topics: 25
Lid sinds: Feb 2007
Een verbruik van 1 op 5,2 tot ??? :o
Dat is niet gezond als hij alleen op benzine.
De mijn reed 1 op 8 Ã 10 op benzine(standaard 245 Turbo uit '84 zonder intercooler), er had ook lpg in gezeten maar experts zeiden dat het een erg slechte combinatie is op een 240 turbo en inderdaad het reed voor geen meter en zelfs experts kregen hem niet afgesteld >

heb het er toen ook snel uitgesloopt ;D
Op het circuit reed hij 1 op 6 plus het kostte een set banden en remmen :o
Neen voor mij nooit meer een 240 Turbo op gas,en eerlijk is eerlijk LPG hoort er niet in thuis.
Een Ferrari zie je ook nooit op LPG ;D
Op gas hoor je te koken 8)
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
ja ja...clichÃ's allemaal. Op gas hoor je te koken. Maar LPG is goed samen met MS te doen. En DAN gaat t wel voorruit. Want inderdaad, de standaard LPG systemen zijn eigelijk gewoon ruk omdat ze aan veel verschillende auto's moeten voldoen.
Echter, als je zelf de handen uit de mouwen steekt is er echt wel wat mogelijk met een B21ET op LPG.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 1.124
Topics: 25
Lid sinds: Feb 2007
Mijn oordeel is niet gebaseerd op clichÃ
Ã
s maar op ervaring.
Ik ben gewoon niet gek van lpg.
Ook op een vroege 244 met lpg had ik gedonder en een kennis met een 740 met lpg had er ook problemen mee w.o. backfires wat tot 2x toe een luchtinlaatslang en een luchtmassameter kostte. Dus wat een pret >
bram heeft een 940 met LPI en dat is tenminste goed.
Ik zou op mijn klassieke Volvo dan ook proberen om er een lpi installatie in laten bouwen.
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
LPG in combinatie met MS (megasquirt) = vorm van LPi ;D
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 1.124
Topics: 25
Lid sinds: Feb 2007
Klinkt goed.
ff ter vergelijk
heb zojuist een 745 Turbo automaat( B230FT(165 pk) met een AW71 bak)uit 1992(neen,geen schrijffout!) erbij maar moet eens kijken wat die verbruikt. ik heb de auto nog niet,haal ik vogende week op.
De auto van mijn vriendin(ofwel Baby) is een '87 745 Turbo met een B200ET(160 pk) blok en die doet makkelijk 1 op 10
bij rustig rijden.
Een uurtje op de autobahn met continu tempo 180+ en ook op top = 215(en dat terwijl de koppakking niet helemaal jofel meer is :o ) wordt het 1 op 7,3 :
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
Kijk, dat zijn de betere getallen!!

Dus het kan wel. :-) Ik ga zo ED bellen....snel kleppen afstellen dat kreng!! :-)
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 1.124
Topics: 25
Lid sinds: Feb 2007
Kijk ook ff dat hij geen valse lucht aanzuigt en reinig de injectoren.
Ik deed er altijd een flesje Wynn's injectorreiniger in bij een volle tank benzine om de 5000 km,helpt echt en vooral bij dit soort oudere motoren. Tank dan ook vooral Shell V-power vol en dan zo'n flesje erin.
Sluit alles uit door gewoon een grote beurt uit te voeren;
nieuwe ontsteking dus rotor/kap/bougies met kabels
nieuw brandstoffilter(indien vervuild is ook minder brandsof opbrengst en meer weerstand!!)wordt vaak vergeten >

nieuw oliefilter en verse goede olie
nieuw luchtfilter
Meestal voel je al direct een hoop verschil vooral als het een auto is die lang heeft stil gestaan.
Vooral Turbo's zijn hier veel meer gevoelig voor,dus zeker de moeite waard,en je auto wordt er al helemaal niet slechter van ;D
Berichten: 285
Topics: 7
Lid sinds: Dec 2006
mijn 740 B230FT met ZF automaat had een verbuik: normaal rijden 1:7 tot 1:11 doorrijden 1:3 tot 1:7
1 op 3 :o ik heb een hele hoop gekke dingen gedaan, maar dat heb ik nog nooit gehaald -gelukkig-