Topics: 9
Goedeavond,
De Volvo liep niet zo lekker meer en bleef zo. Ik op onderzoek uit, bekeek het zekerings gebeuren en zag dat de zekering van de later aangelegde plusdraad van de lpg helemaal gesmolten was maar niet geknapt ???. Even een nieuwe zekering proberen en de draad werd weer direct heel warm en de zekering knapte weer niet. Iemand toevallig een idee in welke richting ik moet gaan zoeken? De plusdraad is op zekering twaalf aangesloten.
Bij voorbaat dank
Volvo 240 GLT<br />Volvo 240 VAN (overleden)<br />Volvo 340 met jarratel aandrijving
Topics: 44
dit duid op een slecht contact dus verbindingen goed reinigen en een nieuwe zekering monteren
Volvo S70R B5234T4 M59
Topics: 38
De later aangelegde draad maakt waarschijnlijk ergens sluiting naar massa, bijv. bij een schutbord-doorvoer of is doorgeschuurd langs een bewegend deel, bijv. pedalenset.
De sluiting is nog net niet van die aard dat de zekering er uit klapt dat kan gewoon gebeuren.
Als je thuis je broodrooster aanzet blijven je zekeringen ook gewoon zitten in de meterkast.
Op zich zou de isolatie van de draad niet gaan mogen smelten,wellicht is de draaddiameter aan de dunne kant voor de te voeren stroom bij deze bijna-kortsluiting.(of de zekering te zwaar)
Hoe dan ook, je moet gewoon de draad volgen cm. voor cm. en goed kijken of je de sluitingsoorzaak kunt vinden.
Voor het opsporen van een totale kortsluiting is ook nog wel een tip;
zet een halogeenlamp van 70Watt in serie met de verdachte zekeringsgroep.
het makkelijkst is de lamp zo te plaatsen dat hij in plaats van de zekering komt.
als de sluiting maximaal is zal de lamp fel branden(kiek uut wordt bloedheet)
terwijl de lamp fel brandt ga je de kabelboom langs op alle verdachte plekken en op het moment dat de lamp minder fel brandt weet je dat je sluiting gevonden hebt.(de lamp kan zijn stroom immers niet meer kwijt via de massasluiting maar moet nu met een andere verbruiker in serie komen om de stroomkring te sluiten.
met een setje krokodilleklemmetjes en een 70watt lamp kom je dus al een heel eind......
succes, jan
Super mensen bedankt voor jullie snelle reactie :-*
Ga morgen direct aan de bak. Ben blij dat het nog mee kan vallen.
Volvo 240 GLT<br />Volvo 240 VAN (overleden)<br />Volvo 340 met jarratel aandrijving
Hey ik heb me toch niet kunnen bedwingen en toch even gekeken wat het nou kan zijn. Draad nagelopen en die bleek halverwege met wat tape bijelkaar gehouden te worden >

. Slecht contact dus. De draad in zijn geheel vervangen, even proef gereden en het gaat weer perfect.
Forummers bedankt!!! ;D ik blij de vrouw weer blij = prettig weekend.
Topics: 38
goed gedaan muthill,
altijd weer mooi als we elkaar kunnen helpen,ook al wezen mijn suggesties in dit geval niet in de richting van een los contact, je hebt de oorzaak in ieder geval.
ik ken dat trouwens wel...........toch nog even kijken/zoeken/proberen.
vooral met computers is het vaak urenlang zoeken naar soft-of hardwarematige problemen.
aangezien we er met z'n allen 4 hebben staan is er regelmatig iets te zoeken vaak tot in de kleine uurtjes.
Ja klopt, ik herken het. Maar ik moet eerlijk toe geven dat de eerste keer zoeken eigenkijk nooit wat bij mij oplevert, dan moet ik er even van weg lopen en de boel laten bezinken en vaak als ik dan na een uurtje of twee weer even ga kijken of proberen lukt het als nog.
;D