Topics: 55
Funs en Carlos, bedankt voor jullie uitgebreide reactie. Ik weet weer wat meer: ik wil er ook een benzine-startsysteem in hebben. Je hebt ze in twee soorten, heb ik gehoord. E?n die na een aantal seconden vanzelf overschakelt op LPG en ??n die dat doet vanaf een bepaald toerental. Bijvoorbeeld: na de eerste keer na het starten 2500 toeren te hebben bereikt schakelt-ie over op gas. Dat laatste zou goed zijn om het probleem dat jij, Funs, hebt te voorkomen. Hij schakelt dan immers pas over als je rijdt (ervan uitgaande dat je niet direct het starten een peut gas geeft...). Zo'n systeem zou je op ieder toerental kunnen instellen, lijkt me.
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Topics: 36
Funsdaf schreef:Heb je dat kapotte relais nog?
Mijn eigen relais was nl. ook kapot, maar deze heb ik heel eenvoudig kunnen repareren, slechts 5 min werk als je weet wat je moet doen.
Ik zou graag willen weten of dit bij mij een toevalstreffer is of dat alle relais (heb gehoord dat ze nogal eens kapot gaan) hetzelfde probleem hebben.
Dan kan ik hier ook een mooi verslagje nerzetten over hoe te repareren.
Die dingen zijn nl. duur genoeg.
of iemand anders nog kapotte brandstofpomprelais liggen die deze aan mij beschikbaar willen stellen?
Niet om je het gras voor de voeten te willen wegmaaien, maar ik ben wel erg nieuwsgierig... De 850 kent nl. exact hetzelfde euvel. Ook deze relais' zijn knetterduur (80 tot 110 euro heb ik gehoord). De oorzaak is 2-ledig: ofwel (meestal) de contacten van het schakelgedeelte op de printplaat zijn gescheurd (opnieuw solderen dus) ofwel de contactpunten zijn verbogen (terugbuigen dus).
Ik ben benieuwd wat bij deze relais' de oorzaak is!
Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Topics: 36
Funsdaf schreef:thuur schreef:Niet om je het gras voor de voeten te willen wegmaaien,
te laat :evil: :evil: :evil:
Oeps :oops: :oops:
Maar een mooi verslagje is altijd wel leuk, dus laat je niet ontmoedigen!
Ik heb nog een defect 850 relais (er loopt een kabel van de stuurkolom direct naar de pomp wat deze functie overneemt), je mag het best gebruiken voor je reportage, maar je begrijpt dat ik het graag terug wil
Heb trouwens ook een close-up foto van de gebroken contacten... Zal m niet posten :twisted:
Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Topics: 7
Hi Gerben
Ik heb het relais open gehad om te kijken of er inderdaad een los contactje in zat, maar heb deze niet (meteen) kunnen vinden. Zal hem nog eens een keertje aan een betere inspectie onderwerpen.
Trouwens een tweede hands relais is ?10. Deze heb ik dus er maar in gezet.
Van het losraken van de contactpunten/solderingen is een bekent verschijnsel. Dat had ik bij mijn motor ook (Radio en CB). Ook hier heb ik gewoon alle solderingen opnieuw gesoldeerd en alle problemen waren de wereld uit.
Ik denk dat door trillingen en oxidatie de contacten verbroken worden. Een relais gaat nog al heftig te keer als je dat op soldeerniveau bekijkt.
carlos
trotse bezitter van volvo 265 GLE V6 2.7 bj 80, americaanse uitvoering
Topics: 14
Het ander Hallo 264 piloten topic was reeds afgesloten en dus hier aar een reactie. Het mooie weer komt er weer aan en dus wordt het weer tijd voor de 264 GL. Ze staat alweer 3 mnd stil!
De pekel regent nu ook lekker weg. Zal ik dan toch maar weer het clubgeld overmaken. Wil wel sleutelen met de sleuteldag in April.
Komt er nog eens een V6 meeting?
264 RULES!!!!