Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hallo 6-cilinder piloten DEEL II (265GLE)
Top verhaal Carlos

zeer benieuwd ben ik!
244 DL Sedan 1984
780 B280F 1986 (oudste rijdende originele NL)
740 Estate Turbo intercooler + 1990
C70 2.0T Convertible 2004
Antwoord
Voor degenen die de 15e naar de sleuteldag bij Hooftman komen: daar zal mijn brok Poolse huisvlijt te bewonderen zijn!
olvo 264 GLE 1980, 223.500 km (in co-ouderschap)<br />Volvo S60 2.4 automaat 2001, 116.000 km
Antwoord
strippen en spuiten voor E2500: betekent dat ie niet gelast hoeft te worden, of zit dat er bij in???

Ben benieuwd hoe ie terugkomt!
Antwoord
Ticcie, dat is inclusief (veel) laswerk. Auto's zijn al terug!
olvo 264 GLE 1980, 223.500 km (in co-ouderschap)<br />Volvo S60 2.4 automaat 2001, 116.000 km
Antwoord
Dat klopt. Er was voldoende laswerk te verrichten aan de auto. Had zelf al heel wat gespot, maar zij hebben nog meer gevonden. Ook oude stukje die lelijk ingelast waren, zijn opnieuw gelast. De auto is daarna trouwens getectyleerd met een soort wax. En dat hebben ze royaal gebruikt, getuige de warme zomer en mijn oprit.

Helaas kan ik zelf niet op de 15 komen, ben dan bezig om de bekisting voor de vloer in onze garage te maken. Erg jammer, want ik ben wel benieuwd naar de andere volvorijders, vooral de 6 pitters en hun auto's.

Heb trouwens nog wel het een en ander meegemaakt, maar weet niet of ik dit bij de subgroep moet plaatsen.

Veel plezier de 15e.

Carlos
trotse bezitter van volvo 265 GLE V6 2.7 bj 80, americaanse uitvoering
Antwoord
Nog een stukje.

In onze auto hebben we een LPG onderbouw zitten. Maar aangezien we ook met de caravan weg wilden, heb ik een extra lpg tank erin gezet.

Nu hoor ik regelmatig mensen roepen dat je de auto "orgineel"moet laten.
Met de huidige benzine prijzen hoor ik dat zelfs Sander zijn standpunt een beetje aan het herzien is.

Ben wel blij dat we dit gedaan hebben. Er kan nu 105 liter gas in. Samen met een goede LPG inbouwer in Rogat, heb ik toch zelf de LPG ingebouwd.
Van Carlo Schimdt heb ik een "orginele" beugel voor de lpgtank gekregen, welke je vast kon maken aan de wielkasten. Hoewffde ook niet door de bodem de boren.

Verder zit er maar 1 aansluiting op voor gas te tanken (T stuk) en aansluiting voor de afvoer. Deze zaten er toch al op.

Met een 2 standen schakelaar voor kan ik tank 1 (45 l) of tank 2(60 l) bedienen.

Op vakantie heben we maar 1 keer op benzine hoeven te rijden (40 km maar).

De actieradius is natuurlijk wel enorm verbeterd, ipv 225 nu bijna 600 km.
Tank vind ik geen probleem, maar dagelijks of 1 x per week, vind ik toch zonde van mijn tijd.

Voor het vervoer van grotere spullen heb ik een aanhanger.

Carlos
Antwoord
Dat is nog eens een oplossing Carlos! En je hebt gelijk dat ik aan het tijfelen ben geslagen. Dat komt ook doordat ik mijn 240 heb verkocht en de 264 nu dagelijks gebruik. Dan word je er opeens een stuk vaker mee geconfronteerd. De tijd voor het tanken vind ik niet het grootste probleem... :lol:

Hoe loopt jouw auto nu op benzine, trouwens? Op de terugweg uit Polen vond ie dat het eerste stukje niet zo leuk, later op LPG liet ie weer als een trein.
Antwoord
Carlos,

(Weer) een LPG-vraagje: welk startsysteem heb jij: automatisch benzine-start of handmatig op gas of benzine starten ? Wat zijn jouw ervaringen met LPG i.c.m. een K-jetronic injectiemotor ? Welleens last van backfire of ander ongerief ?
Mooie oplossing trouwens, die dubbele tank ! Wie is trouwens die LPG-inbouwer uit Rogat ? Hoe zijn je ervaringen ?

Groet,

Gerben
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Antwoord
Funsdaf schreef:Wordt tijd om een knoopje door te gaan hakken of niet .

Funs, je hebt volkomen gelijk ! Het knoopje is eigenlijk ook wel doorgehakt, maar ik blijf streven naar de beste oplossing (als je het niet erg vindt...)
Kijk, ik ben niet zo'n techneut als jij en de Volvo moet wel 4 dagen per week 150 km per dag rijden..... Dus ik moet er van op aan kunnen ! (ingeval van "nood" staat natuurlijk de Daf klaar en da's ook geen straf, maar toch...).

Goed, de laatste vraag (............) Wat is, vooral in verband met het voorkomen van backfire, nu de beste oplossing: een benzine-startsysteem of gewoon een handmatig gas/benzinesysteem ? Mijn inbouwer is niet overtuigd van het nut van het eerste, maar ik hoor toch wel andere geluiden. Heb jij hier een wijs oordeel over ?

Groet,

Gerben
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Antwoord
Gerben,

Ik heb een automatische benzine start. Hierover heb ik een discusie gehad met Carlo Schmidt.
Hij vertelde dat het beter was voor je injectoren als die regelmatig gebruikt werden (gesmeerd werden door de benzine om uitdroging te voorkomen) en dat dus een automatisch starten op benzine het beste was.
Verder wordt het gas met een normale ring tussen het luchtfilter en luchtweger de motor ingebracht.
En laten we eerlijk zijn, uitgedroogde injectoren door nieuwe te laten vervangen is niet goedkoop. Dan liever een paar liter benzine per week verbruiken.
Je moet echter wel zorgen dat je altijd benzine in de tank hebt zitten, anders kun je niet starten (is iemand die ik ken ooit overkomen).
Of je moet een override knopje op het schakelkastje hebben zitten, zoals wij hebben. Kun je wel meteen op gas starten.

Hoe LPG inbouwer in Rogat heet weet ik niet, maar bij mij in de buurt zijn 2 bedrijven die gas in bouwen. Eentje in Hoogeveen zelf, maar hier kom ik niet graag. Hij is beslist goed, ik heb alleen altijd het gevoel bij hem, dat ik hem stoor in zijn bezigheden. Hij neemt nooit de tijd voor je.
In Rogat worden alle vragen op een normale en duidelijke manier uitgelegd. Hij heeft mij dus ook advies gegeven hoe ik beste de tweede tanks kon inbouwen en aansluiten. Verder doet hij vrij veel in oldtimers (maarja welke LPG inbouwer doet dit eigenlijk niet?)

De auto liep op benzine inderdaad niet erg goed als deze koud was, Sander.
Heb opnieuw, tijdens het stellen van de kleppen, alles opnieuw laten afstellen. Achteraf bleek de benzine pomp relais kapot te zijn. Hadden ze in Polen overbrugt, met het gevaolg dat de benzine pomp continu aan het lopen was en voor mijn gevoel het complete benzine systeem erg aan het belasten was. Nieuw relais erin, overbrugging ongedaangemaakt en hij liep weer als van ouds.
Nu heeft de volvo alleen tijdens het (koude) starten last dat hij even niet lekker loopt (lijkt wel of hij op 3/4 pitten loopt ipv 6). Nadat je even gas hebt gegeven , begint hij beter te lopen. Dit probleem moet ik nog een keertje op lossen (vacuum probleem? of de koude start injector?).
Misschien heeft iemand een idee waaraan dit zou kunnen liggen. Als de motor warm is loopt hij als een zonnetje.

Wij hebben inderdaad 1 keer last gehad van een backfire. Dit kwam omdat de lpgtank leeg was en mijn vrouw niet wist wat ze toen moest doen. (op benzine zetten). Backfire gaf niet zo'n ernorme knal als ik had gedacht, maar wel het bekende plaatje krom. Tweede handse erin gezet en voor de zekerheid een nieuwe in de auto liggen. Starten op benzine was toen niet meer mogelijk. CO schroef moest opnieuw afgesteld worden. Dat heb ik zelf gedaan zodat hij rdelijk goed liep. Later is door Carlo CO gehalte opnieuw afgesteld.

Heb nu 7 a 8000 km gereden zonder problemen, op een vacum lek na, op de dag dat we op vakantie wilden gaan (3 rechter injectoren waren los gaan zitten en dan rijdt de volvo niet meer zo fijn. kwam hier pas na 5-6 uur sleutelen achter. toch maar voor de zekerheid even vloeibare pakking gebruikt.)

Bij de gas tanks heb ik de 80% regelaar eruit gehaald. Dit heb ik trouwens pas gedaan na overleg met de LPG man. Hij zal officeel dit niet bevordenen, maar ........
De 80% regelaar is erin gezet, omdat toen in die tijd er auto's waren die een lpg tank op hun dak hadden liggen. Bij verhitting (door de zon) kunnen vloeibare stoffen ook uitzetten en komt de tank onder grote druk/spanning te staan. Als er een laagje gas boven in de tank zit, wordt kan de druk van het uitzettende vloeibare gas, weg doordat het gas samengeperst kan worden (dus minder/geen druk op de tank zelf).
Bij 30 bar gaat de zekerheidsklep open en laat dan de overdruk eruit lopen. Deze gaat via de ontluchtings slang naar buiten.
Je moet er alleen voor zorgen wanneer de 80% regeaar eruit haalt, dat je de auto niet met een volle tank vol in de zon gaat zetten.

Als je getankt, zal je huis toch niet meteen om de hoek liggen, en bij een gebruik van 1 op 6 a 7, heb je al snel weer een paar liter gas eruit.

Trouwens 100% vullen lukt toch nooit, op z'n hoogst 95-97%

zo dat was weer een lang verhaal, hoop dat jullie er iets aan hebben.
Carlos
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 265 ombouwen naar 4 cilinder JDDV 11 12.076 1 March 2009, 11:38
Laatste bericht: jos245
  Hallo 6 cilinder-piloten Sander van Buiten 55 42.023 23 August 2005, 10:12
Laatste bericht: Wil Princen

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)