Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verbruik 1:5 op lpg normaal voor 240?
Funsdaf schreef:Hier lijkt het inderdaad of het LPG gewoon in het luchtfilter wordt gedropt.

Moest ook ff 3x kijken maar nee hoor. Carteronluchting op het filter en op de eerste foto zie je de slang van verdamper vlak voor het spruitstuk aangesloten zitten.

Eerste vraag hoort te blijven....HOE STAAT HET MET HET ONDERHOUD Tongue :Smile :
- bougies/kabels/rotor en verdeelkap Dat laatste is door iedereen te doen in 5 minuten ;D
- Luchtfilter (Teveel olie is dicht luchtfilter dus erg rijk mengsel =veel verbruik)
- Kleppen

en vergeet gelijk de rest niet maar dar is je verbruik minder afhankelijk van.

Bandenspanning helpt ook, de Duitse Anwb zegt dat je rustig 0,5 bar boven de voorgeschreven spanning kan. Zorg dan wel voor voldoende profiel en knal bij nat weer niet gelijk je stuur maximaal om op de rotonde Big Grin Hoewel met vol gas en gelijk tegensturen is dat wel waarom we achterwielaandrijving hebben 8)

Als je er zeker van bent dat dit gedaan is kan je verder gaan zoeken.

Suc6

[img][/img]
Antwoord
Ik heb ook erg veel last van een zuipbak op LPG. Ik haalde meestal 1:5,5 maar dit leek laatst zelfs naar onder de 1:5 te zijn gegaan?!? Opmerkelijk is dat ik op de snelweg evenveel of meer verbruik als met stadsverkeer!!!

Ik weet dat mijn LPG mengsel rijk staat afgesteld ivm backfire, deze truc vernoemd bozzma ook op zijn site. Ik rijd natuurlijk liever 1:5 dan dat ik een backfire krijg dat wel. Heb toch eens een paar dingen geprobeerd:

- Luchtfilter bevatte idd olie: deze vervangen -> verbruik leek toen wel 1:4,8 geworden ........raarrrrr
- Banden eergisteren opgepompt van 1.8 bar naar 2.2, nu kijken of me dat wat oplevert .......

Dat ik in de stad 1:5,5 haal vind ik prima, op benzine haal ik immers 1:7,8 of zo. Maar op de snelweg nog steeds 1:5 a 1:6 vind ik wel wat krap. Zou dit kunnen als het mengsel gewoon veeeeel te rijk staat? En tis natuurlijk een ouder beestje, dat zal ook wel een reden zijn misschien.......

Volvo 242 GT, 1978, B21E
Antwoord
Bij 1.8 bar denk ik dat de band lek is! Als ik aan verhoogde bandenspanning denk ga ik meer richting de 40 psi (2.8 bar), dat is bij mijn banden altijd nog 10% onder de "Max Inflation" op de band zelf.

Zuinigheidsfreaks beginnen pas bij de "Max Inflation"...
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
242G[erben schreef:T ]
Ik heb ook erg veel last van een zuipbak op LPG. Ik haalde meestal 1:5,5 maar dit leek laatst zelfs naar onder de 1:5 te zijn gegaan?!? Opmerkelijk is dat ik op de snelweg evenveel of meer verbruik als met stadsverkeer!!!

Ik weet dat mijn LPG mengsel rijk staat afgesteld ivm backfire, deze truc vernoemd bozzma ook op zijn site. Ik rijd natuurlijk liever 1:5 dan dat ik een backfire krijg dat wel. Heb toch eens een paar dingen geprobeerd:

- Luchtfilter bevatte idd olie: deze vervangen -> verbruik leek toen wel 1:4,8 geworden ........raarrrrr
- Banden eergisteren opgepompt van 1.8 bar naar 2.2, nu kijken of me dat wat oplevert .......

Dat ik in de stad 1:5,5 haal vind ik prima, op benzine haal ik immers 1:7,8 of zo. Maar op de snelweg nog steeds 1:5 a 1:6 vind ik wel wat krap. Zou dit kunnen als het mengsel gewoon veeeeel te rijk staat? En tis natuurlijk een ouder beestje, dat zal ook wel een reden zijn misschien.......

Rij ongeveer met de zelfde waarden ;D Laatst paar keer met kar gereden op een tank,.... bij 188 km tankie op. Net geen 1 op 5 anders rond de 1 op 6. Maar ja,... Zolang ie verder maar goed rijdt vind ik het allemaal wel zalig. Mijn banden zitten bijna op 3 bar vooral voor, stuurt wat lichter ;D

[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
Een verbruik van een op 8 op lpg moet voor een B230F motor makkelijk te halen zijn. Dat is althans wat ik van mensen hoor die met zo'n motor op lpg rijden.
Antwoord
Vlak voor groot onderhoud daalde het verbruik meestal tot rond de 1 op 8. Dat was met een B230F. Intussen is die auto niet meer in ons bezit (ergens een ander draadje gaat daarover). De motor had een hardnekkige storing in het motormanagement die incidenteel resetten noodzakelijk maakte. Maar goed 1 op 8 en zelfs 1 op 9 moet redelijk tot goed te doen zijn in mijn ogen met een B230F.

De eerste grote rit met een 940 LPT/LPI geven ook aan dat het verbruik ergens rondt de 1 op 8 zit. Zou mooi zijn als dat iets verbeterde maar ik denk dat voorlopig de grijns niet van mijn gezicht te halen is. Ik vindt de 240 nog steeds mooier maar wat rijdt zo'n 940 met Turbo lekker. Na meer dan 6 ton op de teller waren de stoelen op maar die in de 940 voelen aan als nieuw.

Marc

(ik moet waarschijnlijk nog de tekst onder mijn berichtjes aanpassen en ja de foto's volgen ook nog).
Volvo 245 GL estate 613.000 and stopt counting (and owning)<br />Volvo 945 2.3 I.C. (LPT/LPI) 269000 and started counting
Antwoord
Postma 245 GL schreef:Rij ongeveer met de zelfde waarden ;D Laatst paar keer met kar gereden op een tank,.... bij 188 km tankie op. Net geen 1 op 5 anders rond de 1 op 6. Maar ja,... Zolang ie verder maar goed rijdt vind ik het allemaal wel zalig. Mijn banden zitten bijna op 3 bar vooral voor, stuurt wat lichter ;D

3 bar? Op mijn afsluitklep van de tankdop staat dus 1.8 a 1.9 bar voor mijn type banden (weet de maat even niet). Mag je ze echt zo hard oppompen?
Die max inflation waarde moet ik eens opzoeken .......
Volvo 242 GT, 1978, B21E
Antwoord
242G[erben schreef:T ]
Postma 245 GL schreef:Rij ongeveer met de zelfde waarden ;D Laatst paar keer met kar gereden op een tank,.... bij 188 km tankie op. Net geen 1 op 5 anders rond de 1 op 6. Maar ja,... Zolang ie verder maar goed rijdt vind ik het allemaal wel zalig. Mijn banden zitten bijna op 3 bar vooral voor, stuurt wat lichter ;D

3 bar? Op mijn afsluitklep van de tankdop staat dus 1.8 a 1.9 bar voor mijn type banden (weet de maat even niet). Mag je ze echt zo hard oppompen?
Die max inflation waarde moet ik eens opzoeken .......

Er zal wel een verschil zitten in mogen en kunnen ;D staan nu op 2,8 bar ofzo geloof ik. Heb geen bekrachtiging erop zitten. Op deze manier stuurt ie igg lekker licht. Oke banden slijten wat verkeerd en wat sneller maar waren tweede handsjes dusse,...
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
heb je ondertussen al een oorzaak van je verbruik gevonden?
Antwoord
Na een week met mijn B200f (hagelnieuwe Lpg installatie) rondgereden te hebben kom ik na 600 km op een gemiddeld verbruik van 1 op 7,6 (snelweg en korte ritjes)

Vanochtend de LPG tank volgegooid en na 160 snelwegkilometers (120 km/u) weer getankt om te rekenen. Verbruik snelweg 1 op 8,3. Ik trek altijd rustig op en heb airco en andere verbruikers niet aan gehad.

Zijn dit normale waarden? Ik lees over uiteenlopende verbruiken hier op het forum.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Wat is dit voor metertje? Kogelman 9 1.530 25 July 2024, 14:21
Laatste bericht: Roodblok
  Welke temperatuur switch voor een elektrische fan? gydomatra 2 1.196 1 January 2023, 20:22
Laatste bericht: gydomatra
  Sensor locaties voor 52mm tellers Yezzz 6 5.841 17 May 2021, 08:41
Laatste bericht: DanielR
  Verbruik Volvo 240 CK070 14 10.845 28 February 2020, 02:36
Laatste bericht: CK070
  Koude start gaat niet en verbruik aan de hoge kant B200ET woes 14 9.741 29 January 2019, 11:42
Laatste bericht: woes
  B18 gebruiken als donor voor B20, wat kom ik tegen? Lennart 3 4.183 27 January 2018, 09:00
Laatste bericht: oudevolvo
  Geen plaats meer voor laatste demper lpg inbouw jero 8 6.334 10 February 2017, 10:14
Laatste bericht: 245GLE1981
  Simons uitlaat voor de 240 KennOne 4 5.564 26 October 2016, 15:23
Laatste bericht: KennOne
  LMM voor 240 b230f 1993 koosleo 0 1.855 11 April 2016, 21:46
Laatste bericht: koosleo
  Brandstofleiding voor B21ET b.b. 5 5.593 11 March 2016, 16:18
Laatste bericht: b.b.

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)