Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verbruik 1:5 op lpg normaal voor 240?
#1
Mede-liefhebbers,


Sinds 3 weken ben ik de trotse eigenaar van een '92 240 Polar Estate. Ben dik tevreden, behalve over het verbruik. Met de 2,0l motor haal ik maar 200km op 37l gas. Dat is 1:5,4. Is dat normaal?

De vorige eigenaar reed 320km op een tank (1:8,5.) Voordat ik hem kocht heeft een tuner het 'volvo-afsluitkraantje' tussen de gastank en de carburateur verwijderd. Wellicht neemt hij daarom nu meer? Ik rij normaal, niet te hoog schakelen en niet harder dan 110, dus daar kan het niet aan liggen (rijdt met forse tegenwind zowieso niet harder).

Op dit forum zie ik mensen die wel 1:10 halen. Ik vraag me daarom af of het rendement niet hoger moet. En zo ja, hoe en waar (A'dam of L'warden e.o.) kan ik dat laten doen?


NB Er hoeft toch niet meteen zo'n megasquirt in, toch?
Antwoord
#2
Netvol schreef:NB Er hoeft toch niet meteen zo'n megasquirt in, toch?

Allereerst: Welkom!

En ik zou eens beginnen met het terug (laten) plaatsen van dat kraantje...
Als het idd daar aan ligt, kun je snel winst boeken!

Heb je 'm zelf laten tunen, of heeft het vorige baasje dat nog gedaan?
Misschien een idee om toch even terug te gaan anders...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#3
En dan ook meteen je naam veranderen in Netvol, nu al weer leeg.... Big Grin ;D

Ook welkom hier!
Volvo 245 GLE 1979
Antwoord
#4
Welkom hier! ;D

Misschien domme vraag van mijn kant maar weet je zeker dat het een carburatuur motor betreft???? Een 92 en dan nog een carburatuur lijkt mij wat sterk,.....?

Maar idd eerst het kraantje terug op deze manier sluit je dit iig uit,...
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
#5
en dan stationair het kraantje dicht draaien tot de motor terug loopt Stukje rijden en loopt ie nog niet lekker, haperen en zo, telkens een klein beetje verder open draaien tot ie weer lekker rijd, moet je zeker weer 1:8 halen (overigens doet een respectvolle rijstijl ook een hoop bij 1350 kilo).
Antwoord
#6
Heren,


Bedankt voor het welkom en voor jullie reactie. Ik zal binnenkort even een plaatje plaatsen.

Voor ik hem kocht is de auto naar een tuner geweest omdat hij niet meer op gas liep. Oorzaak bleek een kraantje (ergens tussen tank en motor) te zijn dat dicht stond. Omdat dit kraantje volgens de tuner niet noodzakelijk is heeft hij hem helemaal weggehaald.

Voor zover ik weet is het een carburateur motor. Dat zei de vorige eigenaar. Maar het kan ook net zo goed zo'n k-jet zijn. Ik ben bang dat hier mijn leek-zijn (wederom) naar voren komt, want ik kan dat helaas (nog) niet zien aan de motor. Ik zet er wel een kiekje van onder de motorkap bij.

Hopelijk kan er wat gedaan worden want 'netvol' moet eigenlijk niet op de lege tank slaan Smile...

Antwoord
#7
Foto's komen eraan...
Antwoord
#8
Na wat gestoei met uploaden, hier dan de foto's...


[img width=800 height=450]http://tjibbechris.nl/jaap/1.jpg[/img]

[img width=800 height=450]http://tjibbechris.nl/jaap/2.jpg[/img]

[img width=800 height=450]http://tjibbechris.nl/jaap/4.jpg[/img]

[img width=800 height=450]http://tjibbechris.nl/jaap/5.jpg[/img]
Antwoord
#9
Een injectiemotor, da's 1.

Hoe is die installatie gemaakt is nummer 2. De LPG gaat er bij het luchtfilter in? Bij mij zit een mengstuk vlak tegen het gasklephuis aan (daar zit de gaskabel aan vast). De stationairregelklep is op een andere plaats aangesloten. Volgens mij is het mengstuk pardoes verwijderd en vervangen door die slang op het luchtfilterhuis.
Dit ziet er overdreven lang uit.

[Afbeelding: b230fkleineb5.th.jpg]
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
hoe het ook zij. die 1:10 is veel te optimistich. dat is het gemiddelde gebruik op benzine. ik rij met een sedan 1:8 en 1:9 als ik heel erg netjes rij. heb je al geprobeerd wat hij gebruikt op benzine?

Je kan eens naa zo'n gasinbouw station voor oldtimers rijden want daar kom je zelf niet makkelijk uit. er aan sluitelen is bij mij uit een drama uitgekopen . heb de auto sissend en met een grote wolk gas achter me aan naar een grasveld moeten slepen omdat ik bang was dat hij zou ontploffen.
onkerblouwe volvo 240 polar u9 1993 station
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Wat is dit voor metertje? Kogelman 9 1.561 25 July 2024, 14:21
Laatste bericht: Roodblok
  Welke temperatuur switch voor een elektrische fan? gydomatra 2 1.197 1 January 2023, 20:22
Laatste bericht: gydomatra
  Sensor locaties voor 52mm tellers Yezzz 6 5.865 17 May 2021, 08:41
Laatste bericht: DanielR
  Verbruik Volvo 240 CK070 14 10.876 28 February 2020, 02:36
Laatste bericht: CK070
  Koude start gaat niet en verbruik aan de hoge kant B200ET woes 14 9.770 29 January 2019, 11:42
Laatste bericht: woes
  B18 gebruiken als donor voor B20, wat kom ik tegen? Lennart 3 4.184 27 January 2018, 09:00
Laatste bericht: oudevolvo
  Geen plaats meer voor laatste demper lpg inbouw jero 8 6.359 10 February 2017, 10:14
Laatste bericht: 245GLE1981
  Simons uitlaat voor de 240 KennOne 4 5.575 26 October 2016, 15:23
Laatste bericht: KennOne
  LMM voor 240 b230f 1993 koosleo 0 1.858 11 April 2016, 21:46
Laatste bericht: koosleo
  Brandstofleiding voor B21ET b.b. 5 5.608 11 March 2016, 16:18
Laatste bericht: b.b.

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)