Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Twee LPG tanks, kan en mag zoiets?
#1
Heb nu 1 tank van 50 ltr inhoud en moet na ongeveer na 210 kilometer (35ltr met zo’n 1 op 6) toch echt een tank gaan opzoeken best gezellig, zie je de schone dame van de pomp ook eens wat vaker, maar toch.

De huidige tank is weggewerkt in de bodem. Om de actieradius te vergroten zou je een extra tank op de plek van het reservewiel moeten plaatsen? En dus beide tanks koppelen, maar mag en kan zoiets?
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
#2
Of het mag / kan weet ik niet, maar weet wel dat een (staande) ringtank niet goedkoop is
> € 500,-

of, je kan de 80% nippel eruitslopen + iets doen aan je 1 op 6 verbruik (1 op 8 moet haalbaar zijn)

Nu: 80% van 50L * 1 op 6 = 240km actieradius
Straks: 100% van 50L * 1 op 8 = 400Km

66% winst!!!


[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#3
Rob schreef:Of het mag / kan weet ik niet, maar weet wel dat een (staande) ringtank niet goedkoop is
> € 500,-

of, je kan de 80% nippel eruitslopen + iets doen aan je 1 op 6 verbruik (1 op 8 moet haalbaar zijn)

Nu: 80% van 50L * 1 op 6 = 240km actieradius
Straks: 100% van 50L * 1 op 8 = 400Km

66% winst!!!

Haha makelijk rekenen zo. Die 1 op 6 is denk ik blijvend, laatst auto nog weer (laten) afgesteld. Maar kan zo'n 80% ding er dan zo af? En is dat wel een beetje veilig nog? ivm het uitzetten van lucht etc.
En best duur nog zo'n ding,... :-\
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
#4
Lees deze maar eens door: http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=1854.0
op pag 2 staat een heel verhaal of het veilig is of niet.

Ik blijf er bij dat 1 op 6 niet normaal is

(Als eens contact opgenomen met Bozzma ?
Die kent heel wat technische trucs om je afstelling te comtroleren / verbeteren)

http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=2456.0

Ik liep zelf eerst ook 1 op 5,7 / 1 op 6 en nadat Bozzma er alleen maar naar had gekeken loopt ie nu 1 op 8.



[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#5
Die afsteltruc lijkt me ook wel wat. (doe nu 1op7.2 op LPG met b21A en Bw55).
Komen we toch weer uit op een Volvolvo afsteldag?

Maar het eraf halen van de 80%-vulling mag niet, meen ik...

En Postma, hoe is die tank weggewerkt in de bodem? Eronder, of in het 'geheime' vak?
Ik heb zelf een 45l ringtank op reservewielplaats, kan steeds iets van 35-37 liter in, na circa 250 km.



Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#6
BartJu schreef:En Postma, hoe is die tank weggewerkt in de bodem? Eronder, of in het 'geheime' vak?
Ik heb zelf een 45l ringtank op reservewielplaats, kan steeds iets van 35-37 liter in, na circa 250 km.

Hij zit half in het onder het smokkelluik (binnen dus) en andere helft steekt door de bodem heen (buiten dus).
Laatst trouwens op en neer geweest naar Lelystad (zo'n 150 km) was het verbruik ongeveer 1 op 7 netjes dus ;D Nu elke dag ritjes van 16 km heen en 16 km weer terug....
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
#7
Er is dus wel een luik onder het luik gezaagd, als ik het goed begrijp.
Niet zo veel trek in. En omdat 2 tanks weer extra kosten (ook in massa rijklaar, dus in tax (nou ja, voor sommigen dan ;D) en verzekering!)
Regelmatig bijvullen dan maar! Big Grin

En hopen op die afsteldag natuurlijk....


Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#8
ja, het mag, sterker nog zelfs 3 tanks mogen> heb er twee in de T-bird zitten, totaal 120 liter( 80% eruit gehaald) en gewoon afgemeld bij RDW, en LPG op kenteken( de 245 daarentegen...... ;D ;D ;D Wink)
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
#9
Kijk hij zit nu zo:

[Afbeelding: PICT2957.jpg]

Maar mag je zelf gewoon zo'n extra tank eraan hobbyen? Of,...
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
#10
Funsdaf schreef:80% vulling is bij ook niet meer helemaal origineel. oftewel gewoon 100%. 1 ijzerdraadje is genoeg om dat voor elkaar te krijgen. Hoe doen we dit? En is toch niet gevaarlijk, toch?

m.b.t. het afstellen.
Bij een conventionele gasinstallatie zijn eigenlijk maar 2 dingen af te stellen.
1. de verdamperonderdruk, maar slechts in beperkte maten, dit is de stelschroef op je verdamper. Hoofdzakelijk kun je daar je stationairloop mee afstellen. Loopt mooi stationair
2. De reduceerschroef in de slang die van je verdamper naar het gasmengstuk loopt. je kunt eens proberen te beginnen deze een halve slag rechtsom te draaien. tot maximaal een slag of Staat nu dusdanig arm dat wanneer ik hem nu een kwartslag in draai de auto niet mer trekt
3. Daarna moet je echt bij de garage aan de CO meter of er een lambdasensor aanhangen.
Dit kan echter wel het e.e.a. in je verbruik schelen. Dat zouden we afgelopen derde kerstdag doen,.... sjade
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  relatie tussen de twee instelschroeven lpg-verdamper Jeroen V 17 11.579 14 February 2012, 10:08
Laatste bericht: Jeroen V
  van één naar twee gastanks? laptoprob 0 2.820 29 December 2009, 01:45
Laatste bericht: laptoprob

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)