Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
APK gaat op de schop (bron site RDW)
#1
APK gaat op de schop
Zoetermeer, 1 december 2006
Nieuw tijdperk voor de APK

"De APK moet zeker blijven bestaan, maar is wel aan vernieuwing toe" Dat is de algemene conclusie van het APK-congres waar belanghebbenden zoals Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Openbaar ministerie, RAI, Veilig Verkeer Nederland, ANWB, BOVAG, KNAC en FEHAC vertegenwoordigd waren.

Aanleiding voor het congres, dat op initiatief van de RDW op 30 november plaats vond, is het feit dat voertuigen steeds geavanceerder worden met nieuwe veiligheids- en milieutechnologieën. De APK-eisen zijn in de afgelopen jaren hierop nauwelijks aangepast. “We zijn ons gaan afvragen hoe de APK kan aansluiten bij die nieuwe ontwikkelingen”, aldus Johan Hakkenberg, algemeen directeur van de RDW.
Alle aanwezige partijen waren het er over eens dat de APK gemoderniseerd moet worden. Gesproken werd over het inhoudelijk aanpassen van het eisenpakket, het gebruiksafhankelijk maken van de keuring (bijvoorbeeld verreden kilometers en de conditie van de auto) en het versterken van de milieucomponenten in de APK.
De RDW, de voor APK verantwoordelijke organisatie in Nederland, zal de vele goede ideeën die in het congres naar voren zijn gekomen oppakken en samen met alle betrokken partijen uitwerken. Het doel is zo te komen tot een APK die is toegerust op toekomstige ontwikkelingen.
Europees onderzoek

Tijdens het congres presenteerde de heer Julian David, directeur van het Europese Autofore-project, de voorlopige resultaten en adviezen uit het Autoforeonderzoek naar de toekomst van de APK. Dit onderzoek is verricht in opdracht van de EU.
Enkele opmerkelijke punten hieruit:

* Periodieke keuringen blijven voorlopig het instrument om auto’s op een noodzakelijk onderhoudsniveau te houden.
* De afgelopen jaren is het aantal technische gebreken vrijwel constant gebleven ondanks de toepassing van modernere technieken in de auto en in de productie ervan. Opmerkelijk detail is de conclusie dat moderne auto’s net zo veel gebreken vertonen bij een bepaalde leeftijd als de oudere auto’s.
* In de periodieke keuring moeten ook de elektronische systemen gecontroleerd worden en deze systemen zijn op zich zelf ook weer onderhevig aan slijtage.


Het Autofore doet verder een aantal voorstellen voor de verbetering van de APK in de toekomst. De voorgestelde wijzigingen moeten economisch getoetst worden, waarbij opbrengsten en kosten tegen elkaar worden afgezet. Het definitieve Autofore-onderzoeksrapport wordt in februari aan de Europese Commissie aangeboden.
Autofore

De Europese Commissie heeft aan de koepelorganisatie CITA opdracht gegeven om Autofore (Study for Future Options for Roadworthiness Enforcement in the EU) uit te voeren. Deze organisatie onderzoekt in hoeverre de wetgeving op het gebied van technische controle van voertuigen aangepast zou moeten worden. Het onderzoek houdt volledig rekening met de complexiteit van de huidige systemen voor de veiligheid van voertuigen, milieucontrole en de verwachte ontwikkelingen op het gebied van wederzijdse erkenningen. Belangrijk punt is dat een verhoging van de voertuigveiligheid zal bijdragen aan het verlagen van het jaarlijkse aantal doden en gewonden.
CITA

CITA (ComitàInternational de l’Inspection Technique Automobile) is de wereldwijde koepelorganisatie van bedrijven en instellingen die zich bezighouden met periodieke keuringen, zoals de Nederlandse APK.

Volvo 940 lpt Polar estate 1998 255.000km<br />Volvo 245 DL 1990 315.315+km.<br />Volvo 245 DL automaat DV-49-VF uit 1979 (verkocht in 1997)=&gt; gesloopt?!?<br />Volvo 242 DL&nbsp; ??-UV-?? uit 1978 (ingeruild voor meer ruimte)<br />Ook Honda Goldwing GL1000 uit 1978 Http://www.goldwingforum.nl
Antwoord
#2
Hans Nicolai schreef:Opmerkelijk detail is de conclusie dat moderne auto’s net zo veel gebreken vertonen bij een bepaalde leeftijd als de oudere auto’s

Maar dan zijn ze toch ook even oud? Wat bedoelen ze nou?
Antwoord
#3
Is natuurlijk geen tekst van Geestschrijver....... Wink, maar volgens mij bedoelen ze dat het niet meer uitmaakt of een auto drie jaar oud is of 10 jaar....het aantal gebreken..... :Smile
Volvo 940 lpt Polar estate 1998 255.000km<br />Volvo 245 DL 1990 315.315+km.<br />Volvo 245 DL automaat DV-49-VF uit 1979 (verkocht in 1997)=&gt; gesloopt?!?<br />Volvo 242 DL&nbsp; ??-UV-?? uit 1978 (ingeruild voor meer ruimte)<br />Ook Honda Goldwing GL1000 uit 1978 Http://www.goldwingforum.nl
Antwoord
#4
Hans Nicolai schreef:Is natuurlijk geen tekst van Geestschrijver....... Wink, maar volgens mij bedoelen ze dat het niet meer uitmaakt of een auto drie jaar oud is of 10 jaar....het aantal gebreken..... :Smile

Lol, inderdaad. Moderne auto's zijn, ondanks nieuwe, toegepaste technieken, op termijn even vatbaar voor bepaalde gebreken na een bepaalde auto's als oudere auto's na een bepaalde leeftijd (en die dus geproduceerd zijn zonder de 'vernieuwende technologieën van de hedendaagse, moderne auto's). Productiejaar maakt niks uit, verslijten doen ze allemaal even sterk.
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#5
Waarom is dat dan zo opmerkelijk? Moderne technieken houden toch geen grotere betrouwbaarheid in? Wasmachines, koelkasten, televisies: ze gingen vroeger veel langer mee dan nu. Of bedoelen ze dat het opmerkelijk is dat het aantal gebreken niet is toegenomen?

(En nee, het is geen tekst van Geestschrijver...)
Antwoord
#6
Ik weet niet of dat zo opmerkelijk moet zijn. Het is gewoon een conclusie die ze maken. Al zou je wel denken dat modernisering van technieken en nieuwe snufjes als doel hebben een zekere verbetering te realiseren t.o.v. vroegere modellen. Dus in die zin zou je wel kunnen stellen dat je dan de verwachting krijgt dat het aantal gebreken dat opdoemt, kleiner zou moeten zijn. Het nadeel aan moderniseren is dat je op lange termijn nog geen schatting kunt maken van de betrouwbaarheid van de ingrepen, natuurlijk, blijkt vaak pas achteraf, zoals nu ook geconcludeerd wordt.

[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#7
zolang je maar zelf wat onderdelen in de auto kunt schroeven vind ik het goed ;D
Een betere katalysator bijvoorbeeld, betere uitlaatgas-waardes an betere doorstroom (dus zuiniger), win-win dus! (behalve dat ze zo duuuur zijn)
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#8
Slijtage delen zoals bv. remmen en banden, kunnen na een half jaar al op zijn.
Dat zijn ook gebreken.
VOLVO 945 2.3 i&nbsp; aut. '92<br />SAAB 99 GL 2.0i '84<br />www.adopteereendog.nl<br />[Afbeelding: cooltext34912265.gif]<br />Een groot acteur kan u tot tranen bewegen. Maar dat kan een automonteur ook
Antwoord
#9
Funsdaf schreef:Nieuwe Volvo's worden ook niet meer gemaakt voor een geplande levensduur van 23jaar! zoals bij onze 200 serie.
15 jaar is een hele normale levensduur van een auto, daarna is het volgens de fabrikant gewoon weggooien en een nieuwe kopen.

Ik word hier stil van.....
http://www.everyoneweb.com/volvorider
Volvo 240 estate, classic limited edition 1046/1600 MY'93, amerikaanse uitvoering
Volvo 240 sedan, Super MY'91 G3
Antwoord
#10
Funsdaf schreef:Moderniseren betekend ook voor 90% kostprijsbesparing.
En daardoor wordt de kwaliteit echt niet beter.
Bekend fenomeen in klassieker kringen. De late "serie 1" auto's zijn vaker beter dan de opvolgers.

Funsdaf schreef:Het is dus heel positief dat er niet meer kapot gaat dan vroeger, aangezien alles, goedkoper, lichter en kleiner moet worden.
En deze kennen we allemaal: want wie heeft er meer pech met de Vovo dan met het moderne blik?
Geldt overigens niet voor mij want de Volvo is het modernste blik. Is trouwens ook het enige blik, naast het plastic.
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  kofferdeksel gaat niet meer open! Duvellover1 1 1.019 15 August 2023, 23:30
Laatste bericht: Marc1970
  Site uit de lucht geweest? en nu missen de laatste posts? Rob 14 8.093 10 April 2013, 16:38
Laatste bericht: Dopski
  Recente wijziging geweest op forum? Post-script gaat mis. Bassius 5 4.714 3 April 2013, 00:14
Laatste bericht: frox
  Site extreem traag David Demper 26 19.158 12 January 2013, 19:50
Laatste bericht: Dopski
  IntoVolvo gaat verder als VolvoDrive magazine Ben 2 3.960 29 April 2011, 19:42
Laatste bericht: Jambon
  handige internet site nick740 1 2.277 10 June 2008, 22:57
Laatste bericht: Amazonturbo
  gaat toch wel hard zo'n baksteen v700r 8 5.821 13 December 2007, 08:39
Laatste bericht: v700r
  Volvo Site 240estate 2 2.705 15 January 2007, 11:42
Laatste bericht: TheSaint77
  handige site PP 4 4.376 2 October 2006, 20:36
Laatste bericht: Peter Timmer
  Nieuwe site? John242 1 2.321 20 April 2006, 01:24
Laatste bericht: thuur

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)