Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kennismaken en jullie meteen lastigvallen -> schande!
Hallo, Ik ben nieuw hier (ik lees al wel een poosje).
Graag wilde ik bijgaande twee problemen eens onder jullie aandacht brengen:

- de dashboardverlichting van mijn 240 Estate Polar uit '93 werkt niet. als de dimmer volledig dicht staat dan doet alles het naar behoren (ja, logisch ;-). Zodra je de dimmer openzet gaat het verklikkerlichtje van de dimverlichting uit en wordt het lichtje van de linkerrichtingaanwijzer steeds feller. De dashboardverlichting doet niks (in de console wel trouwens).

Mij lijkt het een massa-probleem, maar ik weet niet zo goed waar ik moet zoeken. De garage waar ik hem gekocht heb denkt dat het hele dashboard vervangen moet worden (lijkt mij een sterk verhaal).

- De achterruitenwisser is sinds ongeveer een week een zelfdenkend wezen geworden. Op zich is dat niet zo erg, ik ben het alleen niet zo eens met de momenten waarop hij (of zij?) vindt dat de ruiten geveegd moeten worden (met volle zon bijvoorbeeld).

Ook dit lijkt me een massa-probleem (lekker makkelijk, ik heb er niet zo veel verstand van, alles met de elektrische installatie noem ik gewoon een massa-probleem ;-)
De draden die door de scharnieren van de achterklep horen te lopen heeft een vorige eigenaar vervangen door een kabel die onder het dak doorloopt en vervolgens de achterklep binnenkomt. Ik heb al ontdekt dat de massa (denk ik) niet ok is. Als de klep half openstaat valt alles in de klep uit (de wisser en de kentekenplaatverlichting).

Als iemand me kan helpen dan graag.
Antwoord
Hoi! Ik denk dat je toch weer een kabelbreuk in meerdere kabeltjes hebt...wat wel vreemd is als je bedenkt dat de draden niet meer door de scharnieren lopen. Kan je ze niet doormeten met een multimeter?

Bij je dashboard kunnen best de lampjes kapot zijn...of niet goed contact maken met de printplaat in de tellerklok. Daarvoor moet je de klok demonteren...is vrij eenvoudig trouwens. Klepjes links en rechts verwijderen (knop verlichting eraf trekken) en de klokkenset losschroeven. Misschien bovenste plaat achter het stuur ook even loshalen. Voorzichtig de klokkenset naar voren halen. Aan de achterkant zie je de kleine lampjes zitten, die zitten er in gedraaid. Misschien dat er enkele los zitten??
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
Je hoeft zeker niet je hele dashboard te vernieuwen, het zit hem in de kabels, connectoren, massa of lampjes. Een zoekwerkje dus Tongue

Ik kan je zo niet zeggen waar het zit, ik zou gewoon alle relaterende connectoren en kabels controleren Smile
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Antwoord
De vorige eigenaar heeft dan wel nieuwe kabeltjes getrokken, maar ik vraag mij af of in die kabeltjes ook een massadraad is opgenomen?
In de originele toestand zit tussen de helften van de scharnieren een massadraad. Als de vorige eigenaar nu alleen de doorlopende draadjes opnieuw getrokken heeft, kan het nog steeds een kapotte massadraad in de scharnieren zijn Idea
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
Citaat:Als de vorige eigenaar nu alleen de doorlopende draadjes opnieuw getrokken heeft, kan het nog steeds een kapotte massadraad in de scharnieren zijn

Eenvoudig te checken. Verbindt met open klep tijdelijk een draad tussen de massa van de klep met massa in de cabine. Als dan de boel met open klep werkt weetje dat je een massa verbinding moet maken.[/quote]
Antwoord
Dank voor de snelle reacties!

Vanavond heb ik een extra massa-draad getrokken tussen de carrosserie en de acherklep. Ofschoon dit inderdaad nodig was (als de klep half open staat blijft de kentekenplaatverlichting werken) is het niet de oplossing voor de ruitenwisser. Ik ga nu maar eens de kabels checken.
Antwoord
Iedereen bedankt voor de reacties.

Beide problemen zijn inmiddels opgelost.

De oorzaken waren:
Dashboardverlichting: breuk in de printplaat, met wat soldeerwerk opgelost.

Ruitenwisser achter: water in het relais
Antwoord
prachtig toch Smile
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Antwoord
Helemaal goed.
Het kost een hoop uitzoekwerk, maar geeft ook een hoop voldoening.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Auto slaat aan bij starten om meteen weer af te slaan. Jambon 9 3.833 21 July 2022, 14:32
Laatste bericht: pepijnwk
  Nieuw op dit forum en meteen een vraag over de trip/km teller. Kwekkel 4 3.597 12 May 2010, 22:17
Laatste bericht: Kwekkel

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)