Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
uitleg dashboard lampjes
ik heb 'n volvo s.polar 245 maar geen boekje erbij sinds kort brandt het 2e dahboard lampje van links gezien (oranje groen omgekeeerde T erin?) Wie kan mij vertellen wat dit inhoudt? Bij voorbaat dank
Antwoord
waarschijnlijk bedoel je het lambda lampje dit wil zeggen dat er een foutcode in de motorcomputer zit je kunt deze proberen te wissen en als de foutcode/lampje weer terugkomt zit er echt ergens een storing
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
Bedankt voor het antwoord maar hoe wis ik dit? Ik lees wel iets over codes op het forum maar voor een beginnende leek is het nog niet helemaal helder, anyway ik ga zoeken!
Antwoord
Omgekeerde T.......

Tongue

Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het juiste antwoord, maar je kan eens beginnen met de massapool een nacht van de accu af te laten liggen.

Overigens gaat het lambda-lampje branden als er iets mis is met de motor. Maar de storing kan ook in de lambdasonde zelf zitten. Als de sonde niet meer opwarmd of een onjuist signaal afgeeft door ouderdom.

Redenen voor een brandend lampje is meestal omdat het mengsel te veel afwijkt. Het lambdalampje waarchuwt dan omdat op termijn dan ook de Kathalysator kan beschadigen en zelfs kan dichtsmelten.

Redenen voor een slecht mengsel kunnen divers zijn: Kapotte brandstofinjector, kapotte bougiekabel, luchtmeetklep die blijft hangen, valse lucht bij spruitstuk, gat in de uitlaat (dan is het mengsel wel goed maar de uitlezing fout...)

Het is dus net als bij een doorgebrande zekering: simpelweg herplaatsen / vervangen lost vaak het achterliggende probleem niet op.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Ik weet niet hoe ik de codes moet uitlezen dus ben ik maar verder gaan zoeken na het antwoord van bozzma in het ontstekingsproces. Hier zag ik dat in de verdelerkap de rotor veel aanslag had en de punten ook. Deze heb ik lichtjes afgeschuurd en tot mijn verbazing n aopnieuw starten van de motor geen brandend lambdalampje! Misschien geluk dus ik ben benieuwd hoe dit zich houdt. Dit zonder overigens eerst de accuklemmen losgemaakt te hebben. Bedankt voor het meedenken!
Antwoord
Ik denk dat het dan toch tijd word voor een beetje onderhoud :wink:
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
groentje schreef:Bedankt voor het antwoord maar hoe wis ik dit?
o.a. De Bentley Service Manual beschrijft hoe je het error fault code memory kunt wissen:
  • 1. With the diagnostic unit test lead in socket #2 and the ignition switched on,
    depress the diagnostic unit push button for at least five seconds,
    then release the button. After three seconds, the LED should come on.

2. While the LED is on, again depress the push-button for at least five seconds.
    The LED should go out when the button is released.

3. Depress the push-button for at least one second, but not more than three seconds,
    a code 1-1-1 indicates that the memory has been erased.

4. Switch the ignition OFF, remove the test lead and install the cover on the diagnostic unit.

De code wordt weergegeven door een knipperende LED op de testunit...

De testunit:
[Afbeelding: testunitud8.th.gif]

De locatie van de testunit:
[Afbeelding: locatietestuniteq6.th.jpg]
Ferdinand Vroom - Volvo C70 2.4i 2006 - info@ferdinandvroom.nl
Antwoord
Favroom Bedankt! Smile
Antwoord
groentje schreef:Favroom Bedankt! Smile
Zeg maar Ferdinand Smile
Ferdinand Vroom - Volvo C70 2.4i 2006 - info@ferdinandvroom.nl
Antwoord
Handige tip !

Een rotor en een verdeler is niet zo duur hoor. Door koolstofslijpsel kan de vonk gaan lopen in het verdelerhuis dus het is aan te raden deze elke grote beurt te vervangen samen met de bougie's.

Als je motor misfire's maakt dan gaat het lambdalampje al snel branden en loopt de motor onnodig rijk. Je krijgt daardoor meer storingsbeelden.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Speaker boven in dashboard Ruud245 5 3.254 8 October 2020, 15:29
Laatste bericht: Lee
  Singaal lampjes in tellerbak ZOAB 12 7.562 8 June 2019, 16:47
Laatste bericht: Wijnand
  lampjes radio superD 2 3.545 20 February 2017, 21:46
Laatste bericht: superD
  Lampjes dashboard gaan branden tijdens rijden. Madman 7 7.828 28 November 2015, 17:42
Laatste bericht: Marc1970
  dashboard controlelampjes branden niet jos245 16 13.279 13 November 2015, 19:32
Laatste bericht: boedr
  instrumentenpaneel lampjes branden niet jootman 7 7.397 15 September 2015, 17:36
Laatste bericht: jootman
  Draden trekken van dashboard naar motor(ruimte) Erik-240 4 4.072 5 December 2014, 21:10
Laatste bericht: Erik-240
  dashboard verlichting 140 Dirk86 0 1.495 29 September 2013, 20:23
Laatste bericht: Dirk86
  dashboard controle lampjes branden niet martenj65 6 6.035 23 June 2013, 22:26
Laatste bericht: Dopski
  Hulp gezocht, dashboard en middenconsole verlichting werkt niet v164 3 4.504 17 February 2013, 00:58
Laatste bericht: v164

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)