Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
knipper dashboard + dynamo
Hallo allen!

Bij mijn 245 uit 1979 knipperd het dashboard en verlichting als je (in het donker) met het licht aanrijdt.
Eerst was het eigenlijk alleen als je stilstond maar het viel me op dat het nu ook begint tijdens het rijden zelf.
Lijkt mij duidelijk dat het de dynamo/spanningsregelaar is maar nu is mijn vraag, wat moet ik precies vervangen?
Spanningsregelaar, koolborstels of allebei?
wat ik zo hier en daar lees is dat het een simpel klusje is maar dan moet je wel weten wat je moet vervangen en hoe precies Smile

Het is een B21a blok, mocht daar nog verschil inzitten.
Antwoord
massa ok??
orte Bochtenridder Smile &amp; Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Antwoord
PP schreef:massa ok??

voor zover ik het weet wel, heb laatst al preventief veel contacten gereinigd, waaronder ook de zekering kast, dat is het dus niet.
Het is een constante puls zeg maar, dus niet random knipperen ofzo en alleen als de motor loopt.
Antwoord
Monteer een voltmeter voor tijdens het rijden. Hij hoort snel 13,8 v aan te geven...zo niet:
Koolborstels controleren bij spanning te laag
Spreg bij spanning te hoog
Knipperen je koplampen ook mee ?
Doet je verlichtingsweerstandknopje het nog (3 x woordwaarde Big Grin )
[img][/img]
Antwoord
abbabak schreef:Monteer een voltmeter voor tijdens het rijden. Hij hoort snel 13,8 v aan te geven...zo niet:
Koolborstels controleren bij spanning te laag
Spreg bij spanning te hoog
Knipperen je koplampen ook mee ?
Doet je verlichtingsweerstandknopje het nog (3 x woordwaarde Big Grin )

koplampen knipperen ook vrolijk mee, eigenlijk alles electrisch, denk dat ik dan toch voor de koolborstels/spanningsregelaar ga.
Welk type moet ik hebben dan en hoe vervang ik die?
Antwoord
Dit probleem heb ik opgelost door met een staalborsteltje de zekeringkast schoon te krabben en nieuwe zekeringen te plaatsen.

Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
thuur schreef:Dit probleem heb ik opgelost door met een staalborsteltje de zekeringkast schoon te krabben en nieuwe zekeringen te plaatsen.
Ik heb hem 48 uur in de cola gehad Big Grin Maar het probleem hier is laadstroom want alles knippert dus:
  • accu
    bekrachtiging spanningsregelaar
    spanningsregelaar
    koolborstels
[img][/img]
Antwoord
da goose schreef:Hallo allen!

Bij mijn 245 uit 1979 knipperd het dashboard en verlichting als je (in het donker) met het licht aanrijdt.
Eerst was het eigenlijk alleen als je stilstond maar het viel me op dat het nu ook begint tijdens het rijden zelf.
Lijkt mij duidelijk dat het de dynamo/spanningsregelaar is maar nu is mijn vraag, wat moet ik precies vervangen?
Spanningsregelaar, koolborstels of allebei?
wat ik zo hier en daar lees is dat het een simpel klusje is maar dan moet je wel weten wat je moet vervangen en hoe precies Smile

Het is een B21a blok, mocht daar nog verschil inzitten.

Ik weet niet of bij jouw auto de spanningregelaar nog tegen het binnenscherm zit: bij mijn 76er was dat wel.
Ik heb toen de koolborstels in de dynamo versleten waren de oude spanningsregelaar verwijderd en een spanningsregelaar met koolborstels eraan vast (zie foto) gemonteerd op de dynamo, zoals alle jongere 240's dat hebben.
In de Bosch spanningsregelaars schijnt weinig verschil te zitten behalve de automerknaam die ze soms erop zetten. Bij mij zit er een van een Mercedes op momenteel. Big Grin

Zoals reeds gezegd: 2 schroefjes losdraaien en de oude spanningsregelaar met een DRAAIENDE beweging eruit halen en de nieuwe vv. erin. Een klusje van niks Smile

[Afbeelding: spanningsregelaaryt1.jpg]
Antwoord
abbabak schreef:
thuur schreef:Dit probleem heb ik opgelost door met een staalborsteltje de zekeringkast schoon te krabben en nieuwe zekeringen te plaatsen.
Ik heb hem 48 uur in de cola gehad Big Grin Maar het probleem hier is laadstroom want alles knippert dus:
  • accu
    bekrachtiging spanningsregelaar
    spanningsregelaar
    koolborstels

Ok, duidelijk 8)

Gr Wink

PS: knipperende koolborstels? Confusedhock: :twisted:
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
thuur schreef:PS: knipperende koolborstels? Confusedhock: :twisted:
Nope, knipperende accu, dan is ie er wel dan weer niet 8) :lol:
[img][/img]
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Vervangen koolborstels Bosch dynamo guido2 5 2.892 22 December 2020, 21:46
Laatste bericht: guido2
  Speaker boven in dashboard Ruud245 5 3.557 8 October 2020, 15:29
Laatste bericht: Lee
  Dynamo vraag socrates 2 3.580 23 September 2017, 20:24
Laatste bericht: Marc1970
  Slechte accu of slechte dynamo: Hoe te bepalen? hardboard 3 5.451 20 May 2017, 14:55
Laatste bericht: Jerry
  Dynamo symptomen Grey240Polar 7 10.299 24 January 2017, 10:44
Laatste bericht: jos245
  Dynamo kapot? Joost Zuidam 36 28.359 12 October 2016, 18:09
Laatste bericht: Joost Zuidam
  Dynamo vraagje Jerry 5 5.764 21 July 2016, 13:58
Laatste bericht: Jerry
  dynamo van een volvo 164 1974 kees58 2 3.604 25 January 2016, 17:34
Laatste bericht: kees58
  Dynamo aansluiten Nicolaas H 9 9.062 23 January 2016, 18:53
Laatste bericht: Nicolaas H
  Lampjes dashboard gaan branden tijdens rijden. Madman 7 8.054 28 November 2015, 17:42
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)