Topics: 9
Hallo allen!
Bij mijn 245 uit 1979 knipperd het dashboard en verlichting als je (in het donker) met het licht aanrijdt.
Eerst was het eigenlijk alleen als je stilstond maar het viel me op dat het nu ook begint tijdens het rijden zelf.
Lijkt mij duidelijk dat het de dynamo/spanningsregelaar is maar nu is mijn vraag, wat moet ik precies vervangen?
Spanningsregelaar, koolborstels of allebei?
wat ik zo hier en daar lees is dat het een simpel klusje is maar dan moet je wel weten wat je moet vervangen en hoe precies
Het is een B21a blok, mocht daar nog verschil inzitten.
Topics: 41
massa ok??
orte Bochtenridder

& Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
PP schreef:massa ok??
voor zover ik het weet wel, heb laatst al preventief veel contacten gereinigd, waaronder ook de zekering kast, dat is het dus niet.
Het is een constante puls zeg maar, dus niet random knipperen ofzo en alleen als de motor loopt.
Topics: 20
Monteer een voltmeter voor tijdens het rijden. Hij hoort snel 13,8 v aan te geven...zo niet:
Koolborstels controleren bij spanning te laag
Spreg bij spanning te hoog
Knipperen je koplampen ook mee ?
Doet je verlichtingsweerstandknopje het nog (3 x woordwaarde

)
[img][/img]
abbabak schreef:Monteer een voltmeter voor tijdens het rijden. Hij hoort snel 13,8 v aan te geven...zo niet:
Koolborstels controleren bij spanning te laag
Spreg bij spanning te hoog
Knipperen je koplampen ook mee ?
Doet je verlichtingsweerstandknopje het nog (3 x woordwaarde
)
koplampen knipperen ook vrolijk mee, eigenlijk alles electrisch, denk dat ik dan toch voor de koolborstels/spanningsregelaar ga.
Welk type moet ik hebben dan en hoe vervang ik die?
Topics: 36
Dit probleem heb ik opgelost door met een staalborsteltje de zekeringkast schoon te krabben en nieuwe zekeringen te plaatsen.
Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
thuur schreef:Dit probleem heb ik opgelost door met een staalborsteltje de zekeringkast schoon te krabben en nieuwe zekeringen te plaatsen.
Ik heb hem 48 uur in de cola gehad

Maar het probleem hier is laadstroom want alles knippert dus:
- accu
bekrachtiging spanningsregelaar
spanningsregelaar
koolborstels
[img][/img]
Topics: 18
da goose schreef:Hallo allen!
Bij mijn 245 uit 1979 knipperd het dashboard en verlichting als je (in het donker) met het licht aanrijdt.
Eerst was het eigenlijk alleen als je stilstond maar het viel me op dat het nu ook begint tijdens het rijden zelf.
Lijkt mij duidelijk dat het de dynamo/spanningsregelaar is maar nu is mijn vraag, wat moet ik precies vervangen?
Spanningsregelaar, koolborstels of allebei?
wat ik zo hier en daar lees is dat het een simpel klusje is maar dan moet je wel weten wat je moet vervangen en hoe precies
Het is een B21a blok, mocht daar nog verschil inzitten.
Ik weet niet of bij jouw auto de spanningregelaar nog tegen het binnenscherm zit: bij mijn 76er was dat wel.
Ik heb toen de koolborstels in de dynamo versleten waren de oude spanningsregelaar verwijderd en een spanningsregelaar met koolborstels eraan vast (zie foto) gemonteerd op de dynamo, zoals alle jongere 240's dat hebben.
In de Bosch spanningsregelaars schijnt weinig verschil te zitten behalve de automerknaam die ze soms erop zetten. Bij mij zit er een van een Mercedes op momenteel.
Zoals reeds gezegd: 2 schroefjes losdraaien en de oude spanningsregelaar met een DRAAIENDE beweging eruit halen en de nieuwe vv. erin. Een klusje van niks
Topics: 36
abbabak schreef:thuur schreef:Dit probleem heb ik opgelost door met een staalborsteltje de zekeringkast schoon te krabben en nieuwe zekeringen te plaatsen.
Ik heb hem 48 uur in de cola gehad
Maar het probleem hier is laadstroom want alles knippert dus:- accu
bekrachtiging spanningsregelaar
spanningsregelaar
koolborstels
Ok, duidelijk 8)
Gr
PS: knipperende koolborstels?

hock: :twisted:
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
thuur schreef:PS: knipperende koolborstels?
hock: :twisted:
Nope, knipperende accu, dan is ie er wel dan weer niet 8) :lol:
[img][/img]