Berichten: 771
Topics: 67
Lid sinds: Mar 2005
Mijn collega is bezig met de herverbouwing en opknaprestaulidatie van een '84-er 242 turbo. De bedoeling is dat daar een 17" velg met een 225 band op komt te zitten, van oorsprong een S60 wiel. Zie de wielen onder de S60 van Sander.
Nu heeft hij daarvoor alleen spacers nodig, de ET waarde scheelt iets van 30-35mm.
Iemand een idee waar we deze kunnen vinden??
Walter
Voorheen:lid Volvo 850 Club - Volvo 850 2.0 Sedan 1995 / lid Volvo 300 Club - Volvo 343DL CVT 1978 / 360GLS B19A 1983 / Nu: V70 2.4 AT MY 2002 & Buick Special Trunkback Sedan 1937
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Berichten: 771
Topics: 67
Lid sinds: Mar 2005
Tsja begrijp dat 195 net past, met een wat hogere band loopt het aan. Zal 225 dan wel gaan passen...
Waar komen deze vandaan? Is dat eigen bouw of zo kant en klaar gekocht.
Voorheen:lid Volvo 850 Club - Volvo 850 2.0 Sedan 1995 / lid Volvo 300 Club - Volvo 343DL CVT 1978 / 360GLS B19A 1983 / Nu: V70 2.4 AT MY 2002 & Buick Special Trunkback Sedan 1937
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Feitelijk zal je de S60 velgen moeten monteren. Die passen er zo op. Maar dan staan ze wat ver naar binnen.
Ik had 30mm spacers en dan lopen met 195/55/15 banden de wielkasten net niet aan. Jij zou moeten kijken hoeveel speling je nog hebt nadat je de S60 wielen hebt gemonteerd. Een paar man in de kofferbak, meetlintje, en dan meten op 10 en 2 uur. Daar zit de wielkast het dichtst bij het wiel. Meet de afstand, -5 mm en je weet wat je maximale spacer breedte mag zijn.
Ze zijn leverbaar in 25 mm en 30mm. Ze zijn kant en klaar te koop en ik heb ze uit Zweden.
Berichten: 771
Topics: 67
Lid sinds: Mar 2005
Klopt dat ze ver naar binnen staan, de spacers moeten het opvangen. Jij hebt de spacers gebruikt met de originele velgen, dus dan kan je niet zeggen "195 op origineel past net, dan zal 225 op S60 velg wel aanlopen". Mijn fout :-)
Kun je aangeven waar je ze in Zweden hebt gekocht? En die 140 eu, is dat per as?
Voor de voorwielen heb je in jouw thread geschreven over andere kogels. Die schijnen gebruikt te zijn voor taxi's. Het wiel staat dan verder naar buiten maar dat is geen oplossing om de S60 velgen te laten passen.
Voorheen:lid Volvo 850 Club - Volvo 850 2.0 Sedan 1995 / lid Volvo 300 Club - Volvo 343DL CVT 1978 / 360GLS B19A 1983 / Nu: V70 2.4 AT MY 2002 & Buick Special Trunkback Sedan 1937
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Die info klopt niet. Ik zal het in de andere post ook nog even aangeven. Een Original-cup-rijder had dit bedacht, maar de naloop blijkt minder en de spoorbreedte ook. De fussee's zijn wel steviger. Helaas.
Het type dat op de laatste 240 heeft gezeten is het langst.
Het gaat om de off-set van de band. Hier zijn 2 dingen op berekend:
De wiellagers. Als de band te ver naar binnen wordt geplaatst zal er met de wiellagers weinig misgaan. Wordt het wiel te ver naar buiten geplaatst dan wordt de as en het buitenste lager nogal zwaar belast. Het lager zal versneld verslijten.
Verder heb je nog de hartlijn die van het draaipunt van het toplager van de veerpoot door de fussee loopt. Deze komt op een bepaalde plek uit op de weg. Deze lijn zal uit het midden zijn van de band. Je kan je dus voorstellen dat als de band weerstand ondervind je dit terugvoelt in het stuur. Zet je er spacers op (of andere diameter banden) dan veranderd deze hartlijn en kan het dus zijn dat je wiel minder gevoelig wordt, of juist veel gevoeliger. Ook dit heeft weer zijn weerslag op stuurkogels en lagers, maar het beinvloed ook het gevoel dat de auto je geeft.
Je kan prima andere banden en wielen monteren, ook als de offset totaal niet klopt. Als je dit maar oplost met de juiste spacer, dan ontzie je de stuurinrichting en de lagers. Een spacer is dus niet per difinitie ongezond voor de wielophanging.
Voor de achteras maakt het een heel klein beetje uit. Normaal staat het wiel iets dichter op de as als je uitgaat van een standaard situatie. Leg je het wiel verder naar buiten dan zal de steekas iets meer op doorbuiging belast worden. Maar deze effecten zijn minimaal.
Ik heb ze bij JBraceparts.se vandaan.
Wat de maten betreft:
195 loopt net niet aan:
225 is 3 cm breder dus je kan 15mm minder ver gaan. Maar ik zit wel heel erg op het randje.
Je zou de ET van de S60 velgen moeten achterhalen. En de ET van de Vigro's.
De ET van de S60 zal groter zijn. Dus als je de Vigro van de S60 aftrekt, en nog 20mm als speling voor de bredere band neemt, dan zit je heel erg in de goede richting. Dan kan je bepalen of je een 25mm of 30mm spacer wilt hebben.
Ik hoop dat je nog even gaat posten wat het precies is, dan weten andere mensen ook of ze een S60 wiel kunnen monteren en hoe of dat gaat passen.
Berichten: 771
Topics: 67
Lid sinds: Mar 2005
de et waarde van de S60 ligt geloof 30mm verder naar binnen (dus het hart van de velg ligt 30mm verder naar buiten). Daardoor komt de binnenrand van de velg te ver in de wielkast en loopt het wiel aan met alles wat er maar zit. Hij heeft al gepast met twee dunnere spacers op elkaar en vandaar die 30mm opvulling.
Voorheen:lid Volvo 850 Club - Volvo 850 2.0 Sedan 1995 / lid Volvo 300 Club - Volvo 343DL CVT 1978 / 360GLS B19A 1983 / Nu: V70 2.4 AT MY 2002 & Buick Special Trunkback Sedan 1937
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
ET van 850 is 43 mm
ET van virgo's is 25 mm
ET van 740 wielen is 20 mm
ET van P2 modellen is 47 (niet geheel zeker... )
ET van S40/V50 is 52.5 mm (past niet vanwege andere naafdiameter.... 2 mm kleiner)
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
VolvoMafia schreef:de et waarde van de S60 ligt geloof 30mm verder naar binnen (dus het hart van de velg ligt 30mm verder naar buiten). Daardoor komt de binnenrand van de velg te ver in de wielkast en loopt het wiel aan met alles wat er maar zit. Hij heeft al gepast met twee dunnere spacers op elkaar en vandaar die 30mm opvulling.
Dan zou inderdaad een 30mm oplossing de situatie gewoon weer naar standaard terugbrengen. Dat zou niet gek zijn. Maar een ET van 55mm klinkt mij wel een beetje gek in de oren.
Maar je mag er vanuit gaan dat:
30mm+25mm=55mm voor de Vigro's met 195 past. (ET = -5)
Dus als je 40mm neemt voor jouw project (bredere banden) als speling dan mag je banden met een 30mm spacer monteren met:
ET=10 (met spacer). Een minimale ET van 40 dus. Alles wat je meer hebt komt het wiel verder naar binnen. Een paar mm meer is best wenselijk hoor !
Reken het wel even na :twisted:
Berichten: 771
Topics: 67
Lid sinds: Mar 2005
tsja het exacte weet ik ook niet. ET offset is 49mm volgens
deze site Heb er niet heel veel verstand van. Maar mijn collega schroeft al ruim 25 jaar aan Volvo's dus ik ga er vanuit dat hij de juiste berekeningen wel kan maken
Bedankt voor je hulp!
Voorheen:lid Volvo 850 Club - Volvo 850 2.0 Sedan 1995 / lid Volvo 300 Club - Volvo 343DL CVT 1978 / 360GLS B19A 1983 / Nu: V70 2.4 AT MY 2002 & Buick Special Trunkback Sedan 1937