Topics: 23
Het loopt niet aan, maar dan ook net niet. Een tikje in de spatbordrand zou wel nuttig kunnen zijn. Ik heb wel redelijk stugge veren en gele Koni's dus echt veel inveren doet de auto zowieso niet.
Topics: 22
lenlux schreef:Erg mooi ! ziet er veel stoerder uit zeg ! ik vond het altijd al wat vreemd dat de achterwielen meer 'binnen' zitten dan de voorwielen.
dat is gedaan om de auto een wat minder oversturend karakter te geven. Met achterwielaandrijving heb je al snel overstuur, en de smallere achteras, en wat andere 'instellingen' van de vering compenseren dat wat. Heeft volvo voor de veiligheid gedaan...
iemand al eens op
http://www.kaplhenke.com gekeken? ook mooie wielophangingsdelen voor de 240... coilovers, draagarmen, allemaal custom spul.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Dat laatste is niet helemaal juist. Een brede achteras met een smalle vooras zal eerder onderstuur geven. Het koppel werkt namelijk buiten de voorwielen waardoor deze rechtuit geduwd worden.
De Volvo 240 is eigenlijk heel erg overstuurd. Dat komt in alle tests uit 1970 en later naar voren. Ik denk juist dat de smalle acheras daaraan bijdraagd. Maar voor in Zweden in winterweer is een overstuurde auto prettiger dan een ondestuurde. Ik denk dat daar de ware reden schuilt.
ik bedoelde te zeggen dat de smalle achteras er voor zorgt dat de auto minder snel overstuur krijgt.
ik vind dat de 240 bij glad weer (regen) relatief veel over de voorwielen schuift. ik heb gehoord dat volvo dat gedaan heeft zodat je bij het plots ontwijken van een obstakel er frontaal op knalt (met 125 cm kreukelzone) ipv er zijdelings tegenaan te gaan met de zwakste kant van de auto.
Ik geloof eerder in een designfout.
Eerst dacht ik dat het kwam omdat de assen zo bij DANA vandaan kwamen. Maar de 1031 werd bij Volvo zelf gemaakt dus toen hadden ze dat kunnen oplossen.
Maar ik blijf erbij: Een smalle voorkant met een brede achterkant = schuiven over de voorwielen (onderstuur)
Een brede voorkant met een smalle achterkant is schuivern over de achterwielen (overstuur)
Ik ik kan me voorstellen dat in Zweden een auto met overstuurd karakter prettiger is (in de sneeuw)
Bij Henk lopen de wielen wel aan in de wielkast. Hij heeft een hogere maat banden. Ik heb 195/55/15 hij heeft 195/65/15.
Ik heb zijn auto een keer meegenomen nadat ik heb voor de vooras 195-55-15 michelin Excalto's had aangepraat. Om de achteras ligt JanKanTjing in 65 serie hoogte.
Die auto is levensgevaarlijk met nat weer. Zelden zo'n agressief overstuurde auto meegemaakt. En omdat de vooras zo direct is wordt de drift zeer zenuwachtig. (bijna) gevaarlijk.
Bozzma schreef:Ik geloof eerder in een designfout.
Eerst dacht ik dat het kwam omdat de assen zo bij DANA vandaan kwamen. Maar de 1031 werd bij Volvo zelf gemaakt dus toen hadden ze dat kunnen oplossen.
Maar ik blijf erbij: Een smalle voorkant met een brede achterkant = schuiven over de voorwielen (onderstuur)
Een brede voorkant met een smalle achterkant is schuivern over de achterwielen (overstuur)
Ik ik kan me voorstellen dat in Zweden een auto met overstuurd karakter prettiger is (in de sneeuw)
.
ok, ik heb het nooit zelf kunnen testen, maar als jij het zegt wil ik het wel geloven :wink:
Topics: 7
Jw240 schreef:Bozzma schreef:Ik geloof eerder in een designfout.
.
ok, ik heb het nooit zelf kunnen testen, maar als jij het zegt wil ik het wel geloven :wink:
Ik vind het een interessante theorie.Maar ik ben bang dat die kleine spoorbreedte gewoon een erfenis is uit tijden dat men zich niet zo druk maakte over brede wielen en de looks.
Even opgezocht:
Spoorbreedte van de 140/164 is voor 135cm en achter 135cm
Spoorbreedte van de 240/260 is voor 143cm en achter 135cm
(en vanaf modeljaar vóór en achter 1cm meer)
De 200-serie heeft een compleet andere voortrein. Maar ik denk dat ze het niet de moeite vonden om veel te veranderen aan de achteras.
PS. de spoorbreedte achter is dus echt klein (zelfs een 340 heeft een breder spoor).
40 Polar, B200F, MY91, kleurtje 130
Topics: 49
Wat er ook waar en niet waar is: ik vind het er wel goed uitzien! 8)
olvo 264 GLE 1980, 223.500 km (in co-ouderschap)<br />Volvo S60 2.4 automaat 2001, 116.000 km
Wat, breed of smal ?
Ik heb dus de iets bredere as. De 1031. De spoorbreedte voor zit hem volgens mij in de fussee.
Goed, mijn auto is dus 1350mm + 10mm + 60mm= 1420mm.
Nog steeds smaller dan de voortrein ? Tjee... Nog steeds smaller dan voor. Zo lijkt het niet ?
Topics: 20
Bozzma schreef:Kosten:
140 euro
Zou je die ook per stuk kunnen kopen ? Ik wil een oudere 15i als reservevelg gebruiken vanwege de bandenmaat met een winterband maar die past voor niet. Met 1 spacer zou ik toch altijd thuis kunnen komen...
[img][/img]