21 July 2006, 14:47
hallo,
ik heb via een tuning chip-maker in zweden wat info gekregen over het afstellen van het ontstekingstijdstip met LH 2.4 en EZ116K, iets dat normaal niet mogelijk is...
Met vervroeging kan er duidelijk meer vermogen uit de motor gehaald worden..
Ik weet niet of dit in de VOC mag worden toegepast maar het zou interessant kunnen zijn...
![[Afbeelding: selectorpinsez116kyc6.jpg]](http://img530.imageshack.us/img530/7632/selectorpinsez116kyc6.jpg)
Op de plaatsen 18, 19 en 21 van de stekker van de EZ116K een connector te plaatsen (stekker inserts zijn die van de gewone ISO radio stekkers heb ik ontdekt). Door verschillende combinaties hiervan met de massa kort te sluiten wordt de ontsteking vervroegd of verlaat.
18 + 19 geeft 3 graden vervroeging.
18 of 19 apart geeft verlating.
de rest van de combinaties moeten nog onderzocht worden... (-6, -3, +3, +6, +9, +12 graden!)
De aansluitingen 24 en 25 hebben misschien ook nog invloed.
Deze ingangen zijn de zogenaamde selector pins, die het ontstekingstijdstip statisch veranderen, net zoals Motronic in de oude (83-84 en de ET's) 740 turbo's met schakelaars in de computer. Deze ingangen zijn kortsluitvast, dus dit is veilig te doen...
Er zijn nog meer interessante dingen met LH 2.4 te doen, zoals verbruiksmeting, meer brandstof, schakel-lampje, etc etc...
Ik heb nu deze extra kabels gelegd en wat combinaties uitgebrobeerd. Ik heb alleen met de combinatie voor 3 graden vervroeging gereden. Betere performance is moeilijk te meten met de butt-o-meter... maar hij trok lekker door de toeren heen.
Het verbruik over 200 km (100 km snelweg, 4 keer 25 km provinciale weg) was 7 liter op 100.... (tussen de 95 en 115 km/h gereden)
Het verbruik met de 3 graden vervroeging was 7.3 liter op 100!
(bij dezelfde tankzuil getankt, binnen 2 dagen...)
(meerverbruik van rijden met vervroeging komt waarschijnlijk omdat het een korter stuk is en wat harder gereden, vervroeging zou eigenlijk niet meer moeten verbruiken..)
gr,
JW
ik heb via een tuning chip-maker in zweden wat info gekregen over het afstellen van het ontstekingstijdstip met LH 2.4 en EZ116K, iets dat normaal niet mogelijk is...
Met vervroeging kan er duidelijk meer vermogen uit de motor gehaald worden..
Ik weet niet of dit in de VOC mag worden toegepast maar het zou interessant kunnen zijn...
![[Afbeelding: selectorpinsez116kyc6.jpg]](http://img530.imageshack.us/img530/7632/selectorpinsez116kyc6.jpg)
Op de plaatsen 18, 19 en 21 van de stekker van de EZ116K een connector te plaatsen (stekker inserts zijn die van de gewone ISO radio stekkers heb ik ontdekt). Door verschillende combinaties hiervan met de massa kort te sluiten wordt de ontsteking vervroegd of verlaat.
18 + 19 geeft 3 graden vervroeging.
18 of 19 apart geeft verlating.
de rest van de combinaties moeten nog onderzocht worden... (-6, -3, +3, +6, +9, +12 graden!)
De aansluitingen 24 en 25 hebben misschien ook nog invloed.
Deze ingangen zijn de zogenaamde selector pins, die het ontstekingstijdstip statisch veranderen, net zoals Motronic in de oude (83-84 en de ET's) 740 turbo's met schakelaars in de computer. Deze ingangen zijn kortsluitvast, dus dit is veilig te doen...
Er zijn nog meer interessante dingen met LH 2.4 te doen, zoals verbruiksmeting, meer brandstof, schakel-lampje, etc etc...
Ik heb nu deze extra kabels gelegd en wat combinaties uitgebrobeerd. Ik heb alleen met de combinatie voor 3 graden vervroeging gereden. Betere performance is moeilijk te meten met de butt-o-meter... maar hij trok lekker door de toeren heen.
Het verbruik over 200 km (100 km snelweg, 4 keer 25 km provinciale weg) was 7 liter op 100.... (tussen de 95 en 115 km/h gereden)
Het verbruik met de 3 graden vervroeging was 7.3 liter op 100!
(bij dezelfde tankzuil getankt, binnen 2 dagen...)
(meerverbruik van rijden met vervroeging komt waarschijnlijk omdat het een korter stuk is en wat harder gereden, vervroeging zou eigenlijk niet meer moeten verbruiken..)
gr,
JW
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni