Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen onderhoud B21ET (intercooler) en LPG
#1
Hallo,
Een droom van mij is een 245 Turbo (B21ET) te gaan rijden, en deze op LPG te laten zetten. Ik zal er ongeveer 40000km/jr mee gaan rijden. Wie heeft ervaringen met onderhoud van een B21ET op LPG. Ik hoor allerlei verhalen over dure reparaties (koprevisies, Turbo's, kleppen, uitlaatspruitstukken etc etc) en eigenlijk zegt iedereen dat ik niet 40000km.jr met een turbo moet gaan rijden?

Tsja, ik ben niet overtuigd......

De na's wegen volgens mij nog niet op tegen de voor's, maar ik ben toch heel benieuwd naar de ervaringen hier.
Eenmaal rijdend met een 245T bouw ik er een intercooler set in. Leuk zon 185pk........

Graag hoor ik wat van jullie ervaringen...........
Groet,
Pierre
Antwoord
#2
Ga eens met Ticcie praten; die rijdt een 245 TI op LPG met een dikke 6 ton op de teller...
Antwoord
#3
Big Grin Mooi plan. MAAAR: als je het doet moet je het goed doen. Dus niet kijken op een paar centen en niet voor een duppie op de eerste rang willen zitten. Dus een auto restaureren zoals Ticcie dat gedaan heeft (zie hier) is kostbaar, maar een nieuwe auto kost je dat ook al snel aan afschrijving. Oftewel, het blijven oude auto's en zeker de turbo's zijn wat gevoelig op leeftijd.

Als je een jaar of 5 à 6 wil rijden zonder niet al te veel problemen met jou kilometrage dan is dat volgens mij de enige (lees goedkoopste en meest ergernis voorkomende) optie.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#4
hallo,

wat voor 240 heb je nu? aan je naam te zien een 245superpolar uit 1991... 8)

Daar is ook een turbo motor in te zetten. Een B230FT uit een 740 of 940 vanaf 1990 past er relatief makkelijk in.. (electronica is makkelijk, gewoon plug and play, de rest is om zo wat schroeven).

voor LPG kun je ook gelijk al overgaan naar het megasquirt systeem.

Dan hoef je niet je 240 die je nu hebt weg te doen, en in te ruilen voor een 240 turbo, die vaak duur zijn, nog al eens willen roesten, minder zuinig, (soms) minder snel dan een B230FT, mindere airco, en 10 jaar ouder is..

Ik heb pas een oude 940 gekocht die gecrasht is. Daar zit een B230FK motor in, en die wil ik (samen met de versnellingsbak) in mijn 240 zetten. Als dat (ooit :oops: ) zo ver is post ik het wel hier :wink:
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#5
ik heb 2,5 jaar geleden een 245 turbo met lpg op de kop getikt voor E200 en daar rij ik nu plm. 45000km per jaar mee - gaat prima! Nog nooit een backfire gehad en het verbruik is redelijk (1 op7). 1,5 jaar geleden een originele intercoolerset geplaatst en dat maakt het nog leuker Big Grin

Inmiddels heeft de auto er meer dan 650000km op zitten en hij is nu serieus levensmoe. Maar niet getreurd: via de link hierboven van Saint kun je m'n nieuwste plannen zien.

De turbo is bij uitstek geschikt voor lpg doordat de kop voorzien is van speciaal geharde en natrium gekoelde kleppen - die kunnen beter tegen lpg. Ik heb er vorig jaar een andere kop op gezet en durf het niet met 100% zekerheid te zeggen, maar vlgs mij was dat nog de originele.

Op het gebied van onderhoud en reparatie zul je wel iets meer geld moeten reserveren, dat komt voornamelijk doordat de turbotechnieken in die jaren nog niet 100% waren geevauleerd: het uitlaatspruitstuk wil wel eens scheuren en het is verstandig om een watergekoelde turbo te monteren (is in veel gevallen al gedaan). Daarbij zal met dit vermogen je koppeling wat meer te lijden hebben (en je motorsteunen etc) en die moet wat eerder worden vervangen. Verder geen problemen en vooral ERG VEEL LOL!

Grootste probleem is overigens de roestduivel. Vind maar eens een niet rotte turbo.....

Als je een beetje wilt hobbieen, dan zou ik een goede basis kiezen met niet teveel k'm's (met plm 250000km vind je ze wel en da's nog bijna nieuw) - en waarschijnlijk loopt die op benzine. Op een ander topic vind je informatie over een nieuw lpg systeem dat Bozzma inbouwt in z'n 242GT en 264. Ik denk dat zo'n systeem het beste past bij onze turbo's, maar je vindt denk ik geen gasboer die dit voor je wil doen.... Misschien dat je Bozzma zover krijgt, hij gaat er z'n beroep van maken vlgs mij. Op mijn oude zit nog een heel conventioneel systeem met verdamper en mengstuk, dat bevalt best goed, maar je verliest wel wat vermogen.

Als je meer wilt weten dan hoor ik het wel.
Antwoord
#6
Ook mijn advies is doen, ik sluit me volledig aan bij het voorgaande verhaal, eerste auto op necam was minder lekker, tweede is een 242 ti met een installatie die sito in enschede erin heeft gezet was echt super, reageerde erg fel loopt 1 op 8 (echt waar) en het hele geharde zetels en kleppen verhaal klopt ook.
Eerder in een 245T 150000 km probleemloos gereden.

:wink:
960 3.0 '95<br />265 1980<br />262c`80....(castraat)
Antwoord
#7
ik zeg; DOEN! Big Grin
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#8
en dan hier de perfecte turbo om LPG in te bouwen:

http://koopjes.marktplaats.nl/auto_s/vol...&df=1&fta=
Antwoord
#9
Hallo Allemaal bedankt voor de reacties. Ja ik begrijp dat iedereen enthousiast is over zijn 245 Turbo (IC). Maaaarrrrrr, ik heb nu een 245 Super Polar zelf in onderhoud hetgeen aardig lukt.

Hoe zit het net de B21ET en onderdelen. Net zo makkelijk als een B200F? Zijn bijvoorbeeld spruitstukken die nog wel eens scheuren te vinden? Turbo's etc? Het moet allemaal wel leuk blijven.....Mijn 164 op LPG kan ik altijd nog blijven rijden.......

Heeft iemenad ervaringen met onderhoud als je op LPG 40000/jr rijdt en de moeilijkheden bij het vinden van onderdelen?

Bedankt.
Antwoord
#10
ik doe alles zelf en gaat prima. gaat zelfs makkelijker dan bij jouw volvo omdat er minder motorelectronica in zit (geen).

Onderdelen zijn allemaal standaard, op wat speciale delen na, maar alles is prima te krijgen. Turbo moet je gewoon eens per 200.000km laten reviseren, kost zo'n E600. Spruitstuk is wat lastiger: nieuw erg duur, maar 2ehands zijn ze ook nog wel op te scharrelen.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Question Kosten onderhoud Volvo 240 | Als 1e auto GijsDeBeun 10 10.265 8 June 2021, 23:55
Laatste bericht: Volvo240
  Ervaringen met classic-car-parts ? jos245 7 5.327 20 September 2019, 09:33
Laatste bericht: jos245
  Slechte ervaringen met Volvo-specialist, hoe nu verder? BartWillem 26 20.118 16 April 2012, 23:30
Laatste bericht: Dirk342
  Slechte Ervaringen met volvo140klassiekers van Arold van Bergeijk uit Geldermalsen? Malinca Verwiel 6 6.970 9 December 2011, 10:02
Laatste bericht: Dopski
  Iemand zijn 740 Turbo Intercooler verloren? landloper 10 6.565 9 September 2010, 14:59
Laatste bericht: 242-turbo
  Met welke Volvo specialist heb jij goede ervaringen? pierre 28 30.582 26 June 2007, 09:03
Laatste bericht: scimitar
  Welk merk en inbouwer LPG voor de B21ET 245polarsuper91 3 2.951 31 August 2006, 16:29
Laatste bericht: TheSaint77

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)