Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kilometerteller 245
Dag

Van mijn Volvo 245 1982 met overdrive geeft de teller 
 8 km te weinig snelheid aan.
De teller is een  r0.585

Is de bandenmaat 185 - R14 hier debet aan?
Of vraagt een overdrive om een andere teller?
Antwoord
Acht kilometer is nog in de lijn der verwachting, als je ongeveer 100 rijdt hoop ik.

De teller meet de omwentelingen van de cardanas na de bak, en is daarmee alleen afhankelijk van de overbrenging in de achteras en de wielomtrek. ALs je de originele achteras hebt, en 185R14, de originele band voor de 245, is alles in orde.

ALs de OD uit een auto met hele andere achteras ratio kwam bijvoorbeeld, heeft die een ander telleraandrijftandwieltje, en loop je wat omwentelingen achter of voor. Dat aandrijftandwieltje is verwisselbaar.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Zoals Marc al zegt... 5-10% afwijking was destijds normaal. Wie kon immers de snelheid zelf goed meten?
Met GPS zijn we allemaal ineens bewust van die afwijking, en gaat het jeuken.
De 0.585 is normaal voor de 245 met kmtellerandrijving vanaf de achetrzijde bak. De sedan had iets kleinere banden en teller met 0.605 aanduiding.

Maar, zoals ook gezegd: als je een bak gewissled hebt, dan kan er een mismatch zijn ontstaan tussen de vertanding in de achteras-overbrenging en de tandjes van de km-tellerkabel overbrenging.
Hier vind je een overzichtje van de originele combinaties als je onder punt 4. het vijfde plusje uitklapt. 
Ook als je nog origineel hebt, dan kun je berekenen wat er gebeurt met een tandje meer of minder (procentuele afwijking in snelheid is navenant).

Wat ik me nog altijd afvraag is of de afwijking alleen in de snelheidsmeter zit, of ook inm de afstandsmeter. 
Als je met tandwieltjes gaat spelen veranderen ze wel allebei, dus als je 'sneller' gaat zal ook je afstand korter worden en verbruik daardoor hoger (lijken).
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
Dat is een mooi overzicht, en een hoop uitzoekwerk! Heerlijk ook weer al die dubbele onderdeelnummers.

De afstand en snelheid kunnen alleen maar van de wielen komen. In de snelheidsmeter zit een magneet overbrenging en een geijkte klokveer die tegendruk levert, die reageert op de frequentie van de ronddraaiende kabel.
De km teller wijzer krijgt zeg maar 35 keer per seconde een duwtje van de magneet, en wordt teruggehouden/gestabiliseerd door de veer. De afstandsmeter zit direct op de kabel, met de reductiefactor r.

In mijn 144 is het proces goed te zien, de trommel in de 'lintmeter' is zwaarder en heeft meer traagheid dan een wijzertje, en zie je bij lage snelheid schoksgewijs op- en neervliegen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Mocht er intesse zijn, ik heb de 380 980 , met 19 tandjes, kaki-kleur en voor de 3,73 as nog liggen. Mijn as is 3.91, dus na bakwissel (BW55 naar AW71) werd verschil wel erg groot, dus deze toch ook maar verwisseld. Klus zelf is goed te doen.

Wat betreft de schokkende naald/lint-meter: een drupje olie kan hierbij soms ook helpen, Ik had dat ook, bij zowel 245 als destijds bij 340.
Al doen de 240 bakken dat vanzelf geloof ik, en door de draaiing wordt het opgevijzeld naar boven in.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
Even over dat tandwieltje. Ik dacht dat Marc het witte tandwieltje in de teller bedoelde. Ik heb wel eens een wit tandwieltje vervangen. Maar dat was bij een model 93 was. Die werkt niet met een kilometerkabel. 

Ja en mooi dat overzicht van Bart. Ik begrijp nu wel even niet waar dan een van die gekleurde tandwielen zoals op die foto zit.  Zitten die wieltjes waar we het nu over hebben ook in het tellerhuis? Heb dat oude model teller nog nooit geopend. gemaakt
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  kilometerteller geeft niet juist weer Hans244 8 5.511 27 April 2010, 11:33
Laatste bericht: Volvodiesel

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)