Topics: 1
7 August 2025, 22:11
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 August 2025, 22:12 door 940 station 1992.)
Wil graag koelvloeistof (resten) flushen.
Kan dit eerst met alleen water net zolang dat dat er schoon uitkomt en daarna met blauwe koelvloeistof vullen?
Topics: 84
Ja zeker, vol de kraan open draaien en hozen maar via zoveel mogelijk openingen. ALs t kan de kachel open te zetten. Heb je het aftapkraantje onder uitlaat 3 gevonden?
Je had de kopbouten lichtjes geolied voor montage? Anders zit je tegen een hoop wrijving aan te draaien ipv aandraaimoment
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
8 August 2025, 16:45
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 August 2025, 18:26 door 940 station 1992.)
Ik heb koelvloeistof laten lopen via koelwaterslang rechtsonderin bij radiateur.
Als ik deze los laat en via koelwaterreservoir water laat stromen met lopende motor, is dat voldoende?
Nee aftapkraantje onder uitlaat 3 is mij niet bekend.
Voor wat betreft de kopbouten. Misschien zijn degene welke ik makkelijker de laatste 90 graden kon aantrekken die waarbij olie of koelvloeistof naar boven kwam en dus al meer smering hadden.
Ik heb alle kopbouten over een lengte vanaf onder ongeveer 3 cm ingesmeerd met kopervet, zo ook de rand onder de kop en één centimeter daaronder.
Moet ik de kopbouten nog natrekken na een rit met warme motor?
8 August 2025, 21:35
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 August 2025, 21:46 door Marc1970.)
Keurig ingevet, boek zegt motorolie maar kopervet is luxe variant. Natrekken hoeft niet in deze 20Nm -60 Nm -90 graden methode. Je moet echt wel zeker weten dat die boutgaten leeg waren, anders draai je de kopbouten klem tegen de eventuele vloeistof onderin het boutgat en dat geeft veel weerstand zonder dat de bout op spanning komt.
Probleem met doorspoelen is dat je vooral de drab van onderin wilt. Voor de radiateur is dat makkelijk zat, maar in de motor zit de thermostaat in de weg (de wegen van het koelwater zijn vrij complex). IN een koude motor loopt de koeling alleen door de kop (en de kachel), en die is ws. schoon genoeg nu.
Makkelijkst haal je even de thermostaat eruit en hoost via het kraantje onder #3, dan krijg je de meeste circulatie onderin de motor. Dan kan je het gewoon stilstaand regelen.
Wat ik eigenlijk bijna altijd doe met oude en goed gebruikte bouten, boutgaten en moeren is ze droog een paar keer heen en weer draaien tot ik zeker weet dat ze allemaal over de volle lengte roestvrij en gangbaar zijn.
Precies dat laatste wat je schrijft heb ik gisteren gedaan, ik had er nog geen goed gevoel bij toen de kop er los op zat.
Kop weer verwijderd en in alle kopboutgaten een kopbout tot bodem erin gedraaid, er kwam geen olie en of koelvloeistof meer naar boven.
8 August 2025, 22:07
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 August 2025, 22:08 door Marc1970.)
Wat de 20- 60 90 methode doet, is de kans op vergissingen met aandraaimoment heel klein maken. 60 Nm is makkelijk aan te draaien en betrouwbaar maar al duidelijk vast, en de resterende spanning zet je op de bout door de 90 graden draai, eigenlijk gevoelloos. Je spant de bout een kwart van een draadgang (spoed van 1,75mm) op, dat is alles.
Dus, keurig gedaan alles, en alles klopt.
Koelvloeistof gisteren doorgespoeld met tuinslang, thermostaat verwijderd (met terugplaatsen nieuwe rubber ring uit koppakkingset gemonteerd) en kon zo richting blok en richting radiator doorspoelen. Expansievat koelvloeistof had ik al verwijderd dus vandaar uit ook nog door kunnen spoelen. (Expansievat had ik verwijderd omdat ik deze wilde reinigen van binnen met schoonmaakazijn nacht laten staan maar dat is niet goed gelukt. Keer een nieuwtje monteren.)
Carterontluchting slang die op het carterventilatie vat wordt aangesloten was nog een uitdaging deze weer op vat te krijgen; met het schoonmaken van deze slang zijn de uiteinden ervan uit oorspronkelijke richting geraakt....
Tevens olie afgetapt (kwamen echt klonten uit) en oliefilter verwijderd en vernieuwd.
Heb er ongeveer 200 a 300 ml versnellingsbakolie bij gedaan omdat ik heb gehoord dat dit een reinigende werking zou hebben...
Denk het beste na 100 km weer nieuwe olie en oliefilter service uitvoeren?
Vol synthetisch is dat beter tegen sludge of niet aan te raden?
Gisteren een proefrit van half uur gemaakt.
Eerste 20 minuten best nog wat rook vanachter tijdens de rit, onder de kap ook ter plaatse van uitlaatspruitstuk.
Denk restanten van insmeren van cilinderwanden met olie ter voorkoming van roest gedurende het openliggen van deze en reinigen van bovenzijde zuigers en ook ingesmeerd met olie.
Uitlaatspruitstuk heb ik nog iets vaster kunnen krijgen en rook is nu weg.
Remmerij moet nog wat los komen en ingereden worden. Merk dat linksvoor behoorlijk aan blijft lopen, was ook aandachtspunt bij laatste apk keuring, monteur heeft deze toen tijdens apk keuring vrijgemaakt maar blijft toch opspelen.
Tot zover erg blij dat hij weer de weg op kan en veel dank Marc 1970 en andere Volvo liefhebbers hier die op afstand de nodige informatie hebben gegeven zodoende ik deze klus heb kunnen klaren.
ERg graag gedaan. Dapper dat je er gewoon aan begonnen bent.
Dat met die remmen ben ik ook een hele APK mee bezig geweest, de 940 rolde niet terug op vals plat. Remblokken wilden niet terug ondanks vervangen van slangen, zuigers, rubbers, glijpennen, allerlei vet en hele klauwen en eindeloos rondpompen van een liter remvloeistof. Uiteindelijk discreet 'opgelost' door een remblok-terugduw-veer te buigen van een ouwe fietsspaak, die in twee toevallig aanwezige gaten in de remblokken pasten en onzichtbaar werden.
Met deze Original Equipment Manufraudeerd veertjes kwamen de remblokken keurig vrij en de 940 rolde weer vanzelf naar beneden van een kiezelsteen, en door de APK. Leek iets zuiniger ook.
11 August 2025, 18:33
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 August 2025, 19:08 door 940 station 1992.)
Ja dat is een goede tip ook.
Ik zal voordat ik weer naar APK moet eerst eens controleren of wiel linksvoor vrij loopt. En ik heb nog een aantal fietsen staan...
Oh ja en bij laatste APK bleek accu bevestiging los geroest. Heeft APK keurmeester er toen met spanbandje vastgezet en na APK er weer af. Maar wil hiervoot toch een wat meer permanentere oplossing voor hebben. Zal laswerk worden dan denk ik.Hij gaf aan dat er al gelast was. Bekende plek mbt roestvorming waarschijnlijk.
En ik wil de kleppen stellen, kijken hoe ik dat moet doen....en de koppeling moet nog...
12 August 2025, 16:44
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 August 2025, 17:54 door 940 station 1992.)
Vandaag werkt ineens de overdrive vaak niet.
Kan drukken op knopje wat ik wil maar een enkele keer lukt het.
Lampje van 5e versnelling werkt wanneer in 5 wel goed.
Kan hem elke keer als hij wel in 5 wil ook weer uitschakelen.
Is dit een bekend probleem (electrisck en of mechanisch) mbt M46 versnellingsbak?