29 July 2025, 17:45
Even voorstellen
|
30 July 2025, 13:03
(29 July 2025, 17:45)940 station 1992 schreef: Oude koelvloeistof ter vergelijking met nieuwe... Oud en nieuw da's een heel verschil! Goed dat je deze ververst, maar ik zou niet de moderne roze G12(+) koelvloeistof gebruiken maar een G10 (groen) of G11 (blauw), aangezien je een oudere auto hebt.. De moderne longlire antivries (G12 genaamd, roze kleur) heeft een samenstelling op basis van andere organische componenten dan de conventionele koelvloeistoffen. Je mag deze ook niet mengen met de ouderere/conventionele koelvloeistof. De blauwe en groene variant gebruikt Volvo zelf ook. Ik gebruik vaak de blauwe koelvloeistof vd Action of Aldi, bevalt mij al 20 jaar prima mits je natuurlijk wel om de paar jaar ververst. Belangrijkste is natuurlijk dat je ervoor zorgt dat er altijd voldoende koelmiddel in zit (in nood kan zelfs gewoon water). 940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
31 July 2025, 18:28
Bedankt voor de tip. Ga deze koelvloeistof voortaan gebruiken.
Aangezien de cilinderkop veel sludge bevatte ( nu bijna schoon, wilde ook de nokkenas demonteren zodoende eea goed te reinigen, maar zit dan ook weer met de ontsteking denk ik...) zal het blok ook wel sludge bevatten. Denk erover om olie af te tappen en evt carterpan te verwijderen en zien hoe het er daar uitziet. En niet te vergeten de olie aanzuigende buis.
2 August 2025, 12:06
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 August 2025, 13:19 door 940 station 1992.)
Wat zijn de toleranties mbt kromming cilinderkop b200ft?
Ik heb nu in de lengte richting in het midden en over de breedte in het midden precies in het midden vd 4 cilinders ongeveer 0.1 mm, dikte papier. Denk dat de koppakking aan het einde vd cilinderkop kapot is gegaan (richting firewall) Oh ja, er komt bij 2 gaten in blok tbv kopbouten olie omhoog en bij één koelvloeistof, dit ter controle van deze gaten..
6 August 2025, 21:49
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 August 2025, 22:09 door Marc1970.)
Re: de koelwatergaten, dat hoort zo. De gaten in blok, koppakking en kop komen niet overeen qua diameter, vorm of zelfs plaats, er zijn ook 'blinde' gaten.
Kromming van 0,1 mm is perfect/verwaarloosbaar, zie handboek. In het blok zit 1 olieopvoergat naast een kopboutgat, in de koppakking zit daarvoor een druppelvormig gat, olie loopt verder in de kop naar alle lagerringen vd nokkenas. Drie gaten draineren de olie weer naar beneden. Dan nog de 10 boutgaten, en de rest vd gaten is voor koelwater. Alle kopboutgaten zijn van onder dicht, en die moeten leeggemaakt worden wat er ook in zit, voordat je de kopbouten erin draait. De kleppen zijn aangekoekt met carbon en iets wat op ouderwets loodvervangerresidu lijkt, kan je er afhalen met een kleine schroevedraaier, een krabber van iets en/of een draadborstel op de boor, kleppen zijn keihard staal. Niet te veel krassen maken. De zuigers hebben beetje vettige carbonlaag erop, geeft niks. Lijkt het nou zo of zijn dat twee koppakkingen? In elk geval lijkt er bij cilinder1 inderdaad een afwijking te zijn.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
7 August 2025, 05:51
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 August 2025, 06:46 door 940 station 1992.)
Bedankt weer voor de uitgebreide uitleg.
Ik begrijp niet hoe die olie en koelvloeistof in enkele kopboutgaten omhoog komt. Komt dat door lekke koppakking waardoor deze olie en koelvloeistof in deze kopboutgaten wordt geperst of omdat blok daar ergens vanbinnen mogenlijk gescheurd is?
7 August 2025, 09:33
ALs je de kop eraf tilt lopen de olie en kvs die daar nog in zit door elkaar alle kanten op. Koelwater kan je zonder gesloten systeem nauwelijks oppompen, je kan zo hard je wilt aan de waterpomppoelie draaien en dan spettert er hooguit wat water op en neer.
De normale werking van de oliepomp kan je nog simuleren door aan de tussenas te draaien, olie komt dan langzaam omhoog uit de ronde boring (5-6 mm), niet toevallig gelegen boven het oliefilter. De mogelijkheid dat onderin het gietijzeren blok iets gescheurd is, kan ik me niet voorstellen en buiten gebroken drijfstangen die door het blok naar buiten slaan heb ik nog geen (foto's van) een gebroken/gebarsten 2 liter onderblok gezien.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
7 August 2025, 14:51
Oh nee, toch geen twee koppakkingen, de 2.0 liter heeft natuurlijk een kleine cilinderdiameter en gebruikt de 2.3 koppakking waardoor er een rand overblijft, die opvult met carbon. Dat ziet er vreemd uit. De (enige) koppakking kleeft aan de kop.
Bij cil. 1 (voorste dus) zit een rare pletting in de metalen ring vd koppakking, dat is verdacht. AChteraan zie ik niks geks behalve alles vies. Laat de carterpan zitten, keertje extra olie en filter verversen ben je een heel eind. De olie-afleverpijp en z'n O ring zou leuk zijn om te bekijken maar zonder aanleiding niet aan beginnen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
7 August 2025, 17:45
7 August 2025, 20:56
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 August 2025, 21:05 door 940 station 1992.)
|
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)