Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Klap in ophanging bij uitveren
(30 June 2025, 13:46)Marc1970 schreef: Dan misschien toch de schokbrekers. Speling in de tandwielen geeft wat ruisende/loeiende geluiden bij hogere rpm, geen bonk. Zelfde voor wiellagers, cardanaslagers en dergelijke.

Bij mijn 240 waren wel de rubber bussen van de reactiestangen gaar (verkeerde richting gemonteerd) en bonkten de ogen af en toe gezellig tegen de bodem. Vervangen door de massievere stangen van eerder jaargang en alles weer stil.

De aanslagrubbers zijn handig als je met 100 Scoria Bricks achterin gaat rijden, anders niet

De bussen van der reactiestangen zitten goed, zal nog wel even kijken of er aan de randen van de stangen zelf contactplekken/schuurplekken zijn maar deze zijn mij niet eerder opgevallen. Anders nog een optie om andere dempers te monteren maar om op de gok nieuwe te kopen is ook zo wat. Mijn oude dempers 2 bij wisselen natuurlijk niet bewaard...
Antwoord
Ik heb exact dit probleem bij mijn Turbo 245!
Mijn gedachte was dat ik te veel tegelijk had vervangen...

Wat ik heb vervangen:
- alle rubbers voor nieuwe rubbers/silentblocks
- Rubber as op onderste armen vervangen voor PU ivm montagegemak (vond dat de dader)
- Nieuwe Bilstein B4's
- Nieuwe verzwaarde achterveren bestemd voor Turbo/GLE

Eerste indrukken was ook dat ie flinke klappen gaf bij hoge drempels en kuilen. alles nog nagekeken, maar samen met enorme vibraties bij decelleratie dacht ik dus PU rubbers.
Naast t feit van de vibraties en klapperen, vond ik de verzwaarde veren de achterkant veel te hoog staan nu, dus ik heb een verlagingsset gekocht.

Hierna is mij pas verteld door iemand die ook dit geklapper probleem heeft, dat de Bilsteins 50Kg extra Rebound hebben dan OEM. (Ik zal dit nog eens navragen, waar hij dit vandaan heeft)
Dit heb ik nergens nog kunnen bevestigen, maar samen al pratende kwamen wij uit op het idee dat wellicht de verzwaarde veren + deze dempers misschien wel een flinke klap geven op de eindsstop ín de dempers, waarbij de veren "te lang" zijn (vanwege het verzwaarde functie). Ik hoop dus dat het geklapper zal verdwijnen bij de verlaagde veren.

dezelfde acties, van alles vervangen en verbeteren van de vering, ben ik nu ook bij mijn dagelijkse 244 aan het uitvoeren. Hier heb ik:
- Alle rubbers vervangen voor silentblocks behalve...
- As op onderste arm naar PU (ik heb gewoon ECHT geen zin in het uitpersen...)
- Bilstein B4's
- Verlaging set specifiek volvo 244

Hier merk ik, na ook wat vibraties (onderzoek loopt, kruiskoppelingen of dus ook PU lijken de dader), geen geklapper!
Dit geeft mij hoop voor de verlagingsset voor de 245 Turbo!

Hoop dat je iets kan met deze info, ik heb je ook een PB gestuurd voor de oude dempers!
- Volvo 244 GLE '80 (dagelijks)
- Volvo 245 Turbo '83 (Mooi weer)
- Fiat panda 34 Abarth '86 (Slalom project)

Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  rubbers ophanging henqui 13 9.022 18 March 2009, 11:31
Laatste bericht: Zwarte Flirt
  Wegligging weg!!?? (ophangrubbers en ophanging) abel doornbos 30 26.389 28 February 2007, 20:09
Laatste bericht: abel doornbos

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)